فولاد سنگان

برسی عملکرد شرکت فولاد سنگان در سال جاری

برسی عملکرد شرکت فولاد سنگان در سال جاری
کدخبر : 49264

شرکت فولاد سنگان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰میلیون تن در سال است که نقشی موثر و راهبردی در تامین پایدار مواد موردنیاز عظیم‌ترین فولادساز خاورمیانه «فولاد مبارکه» دارد. مجموعه مدیریتی و کارکنان این شرکت با تلاش سعی دارند تا با وجود چالش‌ها و مشکلات موجود، نقشی ارزنده را در تولید پایدار برای دستیابی به توسعه اقتصادی ایفا نمایند.

به گزارش رصد اقتصادی، مجموعه فولاد سنگان تلاش‌های خود را با توجه برمبنای تحقق برنامه تولید ۳/۵ میلیون تن کنسانتره قرار داده‌اند تا گامی ارزشمند در تولید پایدار و مطمئن بردارند و در این مسیر توانستند به رکوردهای جدیدی در تولید کنسانتره دست پیدا کنند. طرح‌های توسعه این شرکت یکی از بزرگترین طرح‌های توسعه صنعتی در شرق کشور به حساب می‌آید که با اجرایی شدن آنها، فولاد سنگان به قطب صنعت در شرق کشور تبدیل می‌شود.

مجموعه برنامه‌های مدیریتی فولاد سنگان در جهت اعتلای پیشرفت در تولید و توسعه اقتصادی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال قرار گرفته است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

شرکت فولاد سنگان همانند دیگر مجموعه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی خصوصا در مبحث فولاد و معدن دارای مشکلات ناشی از تحریم‌ها و چالش‌های محدودیت انرژی برق و گاز مواجه است، اما با اینهمه سعی در بهبود بخشیدن روند تولیدات خود بر پایه شعار تولید پایدار است و در این راستا به موفقیت‌ها و رکوردهایی برای رسیدن به برنامه تحقق تولید ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره دست یافته است.

تأمین ورودی ها، منابع و انرژی مورد نیاز کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی مسئله‌ای بود که مدیران شرکت در طرح‌های توسعه‌ای شرکت به این موضوع ورود کردند و با سرمایه‌گذاری 11000 میلیارد ریالی در طرح انتقال آب دشت کرات و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در انتقال پساب شهر تایباد، به دنبال تأمین منابع آبی پایدار برای کارخانه برآمدند.

همچنین به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و خروج آن از مرز کشور و استفاده بهینه از منابع آبی سطحی و عمقی طرح انتقال آّب از دشت زوزن نیز به طول 48 کیلومتر به عنوان یک پروژه بسیار مهم در دستور کار قرار گرفت، که سهم فولاد سنگان از این پروژه 40% می‌باشد. از طرفی فولاد سنگان با استفاده از تجهیزات مدرن 80 درصد آب مصرفی کارخانه را به چرخه تولید بازگردانی می‌کند و به این طریق صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف آب کارخانه ایجاد می شود.

رویکرد فولاد سنگان در سال گذشته استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی مبتنی بر بومی‌سازی، ارتقای سیستم‌های نگهداری و کاهش توقف و مدیریت هزینه‌ها باوجود کمبود مواد اولیه بوده و نتیجه این است که شرکت توانست فراتر از برنامه پیش‌بینی‌شده را محقق سازد؛ علاوه بر این طی چند سال اخیر کمبود کنسانتره یکی از معضلات جدی تولیدکنندگان گندله به شمار می‌رود اما با مدیریت درست منابع، در فولاد سنگان علاوه بر استمرار تولید، رکوردهای متعدد در شرکت ثبت شده است.

به دلیل قطع گاز در زمستان و توقف تولید به منظور کاهش توقفات طرح ذخیره سازی گاز در مخازن ویژه با استانداردها و ایمنی بالا در کارخانه از سال آیند کلید خواهد خورد. در راستای دوراندیشی برای افق آینده شرکت، و با توجه به استفاده اکثر کارخانه‌ها از سنگ‌های مگنتی، شرکت فولاد سنگان طرح احداث کارخانه 2.5 میلیون تنی کنسانتره‌سازی هماتیتی را با سرمایه گذاری بالغ بر 20000 میلیارد ریال آغاز کرده است.

عملکرد شرکت فولاد سنگان در حوزه تولید با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌گونه‌ای است که این شرکت تفاهم‌نامه‌هایی را با جامعه دانشگاهی و شرکت‌های این حوزه همچون شرکت امید پترو برای دستیابی به نمونه‌های معرف محصولات میانی واحدهای کنسانتره و گندله سنگ آهن به امضاء رسانیده است.

شرایط خاص ژیوپلیتیکی منطقه سنگان باعث شد تا مدیران این شرکت به دنبال استقرار سیستم‌های پایش تصویری به صورت آنلاین و برخط برای رصد تمامی خطوط تولید، کارخانه و پروژه های خارج از محدوده کارخانه باشند.

در بحث هوشمندسازی کارخانه با شرکت‌های دانش بنیان قراردادهایی را شرکت فولاد سنگان منعقد نموده است و در حال برنامه ریزی برای استفاده از نسل چهارم ارتباطات و تکنولوژی و پیاده سازی فناوریIOT (اینترنت اشیاء) به منظور افزایش بهره‌وری سیستم است. همچنین فولاد سنگان به بحث هوشمندسازی حمل و نقل ورود کرده تا از مبدأ بارگیری محصول و منابع به کارخانه یا خروج محصول، کلیه خودروهای حمل بار به صورت لحظه‌ای قابل پیگیری باشند.

علاوه بر این، عملکرد شرکت فولاد سنگان در امر مسئولیت‌های اجتماعی هم برای ذینفعان خارجی و هم داخلی که شامل کارکنان شرکت بسیار خوب ارزیابی می‌شود. طرح خانواده آرمانی فولاد سنگان به عنوان یک امر کلی، مسئولیت‌های اجتماعی به ذینفعان داخلی را زیر چتر خود در آورده است. همچنین

تأسیس بارگیرخانه 5 میلیون تنی گندله به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال محصول توسط فولاد سنگان با توجه به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در کشور نیز در حال انجام است.

راه‌اندازی مرکز توسعه جسم و روان شرکت فولاد سنگان در شهر خواف با هدف ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف پزشکی، روانشناسی، مشاوره خانواده و …. به کارکنان شرکت و خانواده‌های آنها و نیز سایر شهروندان، تأسیس مرکز ارتقای توسعه ورزش با همکاری باشگاه سپاهان، با هدف توسعه زیرساخت‌های ورزشی و سلامت منطقه، رفاه پرسنل شرکت فولاد سنگان با تسهیل دریافت تسهیلات کارمزد پایین از بانک‌های منطقه برای کارکنان شرکت، تلاش در حوزه HSE سلامت جسمی و روحی کارکنان از دیگر اقدامات مطرح شده توسط معاون توسعه سرمایه‌های انسانی فولاد سنگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.

از دیگر افتخارات شرکت فولاد سنگان می‌توان به دریافت تندیس صنعت سلامت محور و دریافت گواهینامه ایزو بهداشت و محیط از شرکت DQS در رابطه با اقدامات زیست محیطی به عنوان یک رسالت مهم اشاره کرد.

احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک با سرمایه‌گذاری 48000 میلیارد ریالی به منظور صیانت از محیط زیست از دیگر مگاپروژه‌های فولاد سنگان است که در دست احداث می باشد. این سیستم نخستین بار در خاورمیانه در کارخانه فولاد سنگان احداث خواهد شد و در جهان پس از برزیل و استرالیا سومین در نوع خود می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه