مدیر بخش مرکز زلزله شناسی گفت:

احتمال وقوع زلزله‌ای شبیه ترکیه در تهران چقدر است؟

احتمال وقوع زلزله‌ای شبیه ترکیه در تهران چقدر است؟
کدخبر : 49491

زلزله‌ای به این بزرگی که برخی از مراکز لرزه نگاری، بزرگی آن را ۸ ریشتر اعلام کرده‌اند، خیلی دیر به دیر در کره زمین رخ می‌دهد. یعنی عملا جزء زلزله‌های نادر و بسیار ویژه است که پوسته زمین بسیار کم آن را تجربه کرده است؛ بنابراین به هیچ وجه زلزله‌ای به این بزرگی در کشور ما رخ نخواهد داد.

به گزارش رصد اقتصادی: دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه‌های زمین گفت: «نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در کلان شهر تهران بر اساس آمارها، حدود یک چهارم پلاک‌های ثبتی در بافت فرسوده است. بافتی که گذر‌های تنگ و ساختمان‌های ناپایدار با تراکم جمعیتی بالا دارد. اگر روزی نه در تهران که در مجاورت تهران زلزله‌ای با بزرگی زلزله تهران رخ بدهد، این ساختمان‌های داخل تهران که در این بافت فرسوده قرار دارند، به هیچ وجه باقی نخواهند ماند. دوباره تاکید می‌کنم که زلزله خارج از تهران رخ بدهد از این‌ها چیزی باقی نخواهند ماند. حالا شما تصور کنید که درداخل تهران یک زلزله بزرگ رخ بدهد، چه خواهد شد!»

 

غول خفته در تهران بیدار می‌شود؟

علی بیت اللهی، مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زلزله‌های اخیر در خوی، ترکیه، سوریه و حتی روسیه، عنوان کرد: «در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که زلزله‌های اخیر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. این را گفتم، زیرا عمدتا وقتی چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد، بعضی از ما‌ها گمان می‌کنیم که یک ارتباطی میان آن‌ها وجود دارد و ممکن است ادامه‌دار شود. براساس بررسی‌های انجام شده، روند لرزه‌ها در زمین تغییری نکرده است و قرار نیست با زنجیره‌ای از زلزله‌ها در یک منطقه مواجه باشیم.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه