تاثیر مداخله دولت در قیمت ها، قیمت دلار، مواد قیمت مواد خوراکی، فروش سکه

مداخله دولت بر قیمت‌ها تاثیری گذاشت؟ | شلیک چهار تیر به سمت دلار، سکه، خودرو و خوراکی

مداخله دولت بر قیمت‌ها تاثیری گذاشت؟ | شلیک چهار تیر به سمت دلار، سکه، خودرو و خوراکی
کدخبر : 49538

فروش سکه در بورس هنوز نتوانسته بازار را سرعقل بیاورد. اگرچه از نقطه‌نظر خوشبینانه می‌توان گفت این سیاست حداقل جلوی رشد بیشتر قیمت بازار آزاد را گرفته اما اینجاست که منطق دوباره به‌صدا در می‌آید و می‌‌پرسد فروش سکه در بورس تا کی امکان‌پذیر است؟

به گزارش رصد اقتصادی: دولت از ابتدای امسال با خلوص نیت تلاش کرد هر طور شده میل و اشتیاق قیمت‌ها را در بازار‌های مختلف از خوراکی گرفته تا سکه و ارز و خودرو کنترل کند. اولین و بزرگترین اقدام دولت تغییر رویه یارانه خوراکی‌ها بود. اواخر اردیبهشت امسال، یارانه‌ای که پیش از این به تولیدکنندگان اختصاص پیدا می‌کرد، مستقیم برای مردم واریز شد. این اتفاق در ابتدا به مرغ، روغن، تخم مرغ و لبنیات شوک وارد کرد و تقاضای خرید این محصولات را به‌شکلی چشمگیر کاهش داد. تولیدکننده‌ها به همین دلیل در نیمه دوم سال تلاش کردند با رقابت در کاهش قیمت یا اعمال تخفیف مشتریان خود را برگردانند.

قیمت خودرو چالش بعدی دولت در سال ۱۴۰۱ بود؛ معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه‌های بورسی سیاست دولت در این بخش را تشکیل می‌دهد و اگرچه تلاش‌های زیادی برای سروسامان دادن به وضعیت انجام داده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد تا متعادل شدن بازار هنوز راه درازی در پیش داریم. فروش اوراق گواهی ارزی در بانک‌ها، افزایش سخاوتمندانه سهمیه ارز و معرفی حداقل دو سامانه برای نوبت‌دهی اینترنتی جهت برچیدن صف جلوی صرافی‌ها از جمله سیاست‌های دولت در بازار ارز بود. قیمت سکه که هم پای نرخ دلار رشد کرده هم باعث شد دولت به فروش سکه و ربع سکه در بورس رو بیاورد. مبارزه هنوز ادامه دارد و برای مشاهده نتیجه نهایی باید صبر پیشه کنیم، اما حداقل می‌توانیم آنچه تاکنون رخ داده را بررسی کنیم و ببینیم وضعیت تا الان چطوری پیش رفته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه