سازمان منطقه آزاد ماکو

گفتگوی اختصاصی معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای گردشگری

گفتگوی اختصاصی معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای گردشگری
کدخبر : 49601

دکتر بهنام امیریان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو باتوجه به نقش سازمان در حوزه گردشگری و حضور سازمان منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در تهران، مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری رصداقتصادی و ماهنامه رصدبین‌الملل به انجام رساند.

دکتر بهنام امیریان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو باتوجه به نقش سازمان در حوزه گردشگری و حضور سازمان منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در تهران، مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری رصداقتصادی و ماهنامه رصدبین‌الملل به انجام رساند.

⭕سازمان منطقه آزاد ماکو چه میزان توانسته در گردشگری موثر باشد و عملکرد های آن در این زمینه طی سال های اخیر چه بوده است؟ 

  پهنه‌ی جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو ۱۴۸ اثر تاریخی و به عبارتی جاذبه‌ی سفر را دارد یک مورد ثبت جهانی هم داریم منتهی این ۱۴۸ مورد صرفا جاذبه‌ی سفر هست متاسفانه تا الان مقصد سفر ما نبود این از یک طرف از بعد دیگر ما تردد مسافر و ورود به کشورمان بالا هست. وجود دو مرز بزرگ بازرگان به عنوان بزرگ ترین مرز زمینی کشور و مرز مشترک ما با جمهوری خود مختار آذربایجان و حجم قابل توجه تردد که میانگین ما در طول سال دو میلیون تردد از مرز هایمان داریم. اما این ها صرفا تردد می‌کنند و  به عنوان مسافر به مقصد ماکو یا به عنوان گردشگر محسوب نمی شوند. ما درحال حاضر در ۱۰ ماهه‌ی اول سال ۱۴۰۱، ۸۹ هزار نفر گردشگری که شب اقامت داشته باشند در شهرستان ماکو داشته‌ایم که از این تعداد ۱۶ هزار نفر گردشگر خارجی بودند.  به نسبت حجم ترددی که سالانه حدود دو میلیون نفر هست، حجم خیلی پایینی محسوب می شود. ما درحال حاضر میریم به سمت اینکه سیاست‌هایی اتفاق بی‌‌افتد که سهم منطقه ی آزاد ماکو از سرانه‌ی سفر کشور را ارتقا بدهیم. با توجه به قابلیت‌هایی که عرض کردم در حوضه‌ی آثار، مراکز دیدنی، تفریحی و قابلیت تردد، ما امکانات لجستیکی خوبی هم داریم یا از قبل پیشبینی شده است مثل فرودگاه، جاده مناسب یا پیشبینی هایی داریم همچون ایجاد راه آهن تبریز به خارس ترکیه که کاملا از منطقه آزاد ماکو و از مسیر لجستیکی ما رد می‌شود و این ظرفیت خیلی بالایی هست. ایجاد دهکده‌ی لجستیک در کنار فرودگاهی که داریم و بحث تور های ترکیبی و افزایش پرواز ها افتتاح مرز هوایی انشالله آخر بهمن امسال شاهد آن هستیم که همه این ها سیاست گذاری های بعدی است. به دنبال این هستیم که سهم منطقه رو در سرانه‌ی سفری کشور ارتقا بدیم و ضریب اشغال هتل هامون را افزایش دهیم. فعلا ضریب ما ضریبِ مناسبی نیست و سعی داریم که در چشم انداز ۱۴۰۴ منطقه ی آزاد ماکو به هاب گردشگری کشور تبدیل بشود. 

⭕منطقه ی آزاد ماکو چه میزان توانسته با بوم گردی، روستاهای اطراف و فرهنگ سنتی ارتباط بر قرار کند و در زمینه ی احیای آن چه عملکرد هایی داشته؟

 بافت جمعیتی و هم بافت جغرافیایی منطقه آزاد به توازن و تناسب بافت شهری و روستایی ما یکسان است؛ ما در کنار این ترکیب جمعیتی هم داریم یعنی قومیت های مختلفی در منطقه آزاد ماکو ساکن هستند.

 هم قوم کرد هم قوم ترک و همجواری با مرز هم یک مزیت های خاص خودش را دارد، منتهی ما این ترکیب جمعیتی را هم فرصت می‌بینیم و همانطور که مستحضرید قومیت ها آیین و سنت ها و فرهنگ خودشان را دارند و آن را حفظ کردند به ویژه وقتی این در بافت تاریخی خود یعنی در همان روستای خود باشد. و فعلا مهاجرت  به شهر و مهاجرت به خارج از منطقه به آن صورت نداریم اینکه چه شکلی ما این را توانستیم احیا کنیم و بازسازی کنیم در قالب بوم گردی ها یا اتفاقات نظیر چند مورد بوم گردی احداث شده است و الان هم فعال هستند. ما حدودا ۱۱۰ مورد از ظرفیت تخت هایمان مربوط به بوم گردی‌های فعال منطقه هست ولی با این که با فضای مطلوب و مورد انتظارمان  فاصله داریم و  سیاست گذاری‌هایی می‌کنیم که گردشگری ما بوم محور شود. گردشگر نه به خاطر هتل های خوب و نه به خاطر فضاهای خوب بلکه به خاطر تاریخ ما و بوم ما بیاید و تاریخ و اقوام ما بتوانند آن شکل زندگی را شبیه سازی کنند که موجب شود گردشگران یک روز دو روز یا چند روز اقامت کنند و مطابق با بوم منطقه ایام گردشی خودشان را بگذرانند.

⭕سازمان منطقه آزاد ماکو چه عملکردهایی برای جذب سرمایه گذار در منطقه تاکنون داشته است؟  

 ما در‌حال حاضر ۹ پروژه‌ی سرمایه گذاری در دست اجرا داریم، از این ۹ مورد ۲ مورد هتل ۴ ستاره هست. با توجه موقعیت منطقه و ضرورت افزایش تعداد تخت هایمان، مجموعه‌ی کارتینگ را داریم، مجموعه‌ی زیپلاین را داریم، احداث تله کابین و پیست اسکی را داریم که این‌ها همه پروژه های سرمایه گذاری گردشگری هستند. درحال حاضر یکی دو مورد دیگر  برای این ۹ تا پروژه در دست اجراست که میانگین پیشرفت‌هایشان ۵۰ درصد هست و چند مورد مهمشان انشالله تا نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهیم رساند که ۱۶۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری‌ها هست. در این نمایشگاه هم ۸ پکیج سرمایه گذاری متناسب با ساختار‌های منطقه که توجیح اقتصادی دارند هم آوردیم و به دنبال این هستیم که این ۸ مورد سرمایه گذاری که پیشنهاد منطقه‌ی آزاد هست و در اتاق وان استاپ شاپ ما این‌ها تدوین شده

 است. و همه‌ی ظرفیت هایش مهیا هست این ها را ارائه کنیم و سرمایه گذاری های لازم را بتوانیم اینجا جذب کنیم یا مشارکت های لازم خود سازمان منطقه ی آزاد با سرمایه گذاران داشته باشد. یک مورد ویژه ما، سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی داریم، قلعه‌ی تاریخی قبان الان همه‌ی کارهایش انجام شده طرح جامعه اش را تنظیم کردیم و طرح تفسیری‌اش آماده شده است و منتظر تایید و مجوز وزارت میراث فرهنگی هستیم که این را به مشارکت دهیم. قلعه‌ی تاریخی قبان به دوره‌ی تیموری برمی‌گردد که در بطن بلند‌ترین کلاهک و بزرگترین کلاهک سنگی دنیا در ورودی شهر ماکو یک بنای بسیار فاخر ارزشمند بشمار می‌آید که نیاز هست ما آن را به هر نحوی احیا و مرمت‌اش را انجام بدهیم و برای منطقه توجیح اقتصادی دارد و بیزینس پلانش را هم طراحی کرده‌ایم و مطمئنیم به سرعت به حوزه‌ی سرمایه گذاری و مشارکت با سرمایه گذار ورود پیدا می‌کنیم و اتفاق خوبی خواهد افتاد. در حوزه‌ی سرمایه گذاری میراث فرهنگی اخیرا هم ۵ بنای قدیمی معروف داریم که در ماکو معروف هستند به بنای پردیسان، این ها هم تقریبا شبیه به همین قلعه‌ی تاریخی قبان بود که این موضوع را با بخش خصوصی وارد مشارکت شده‌ایم و سرمایه گذارانش مشخص شده و الان کار های ابتدایی اش را انجام می‌دهیم که انشالله به سمت مرمت و احیا و بهره برداری‌شان برویم.

⭕آزاد ماکو چه میزان برای مسئولیت های اجتماعی زلزله‌ی اخیر خوی نقش داشته؟

 ما در دو بخش، یکی جامعه‌ی محلی منطقه‌ی آزاد ماکو جامعه‌ی به شدت همراهی هستند در همه‌ی اتفاقات رویداد‌ها و ایونت‌ها با محوریت گروه‌های مردمی و به ویژه این را تاکید کنم با محوریت فعالین مجازی و نخبگان رسانه ای پویش‌های متعددی اتفاق افتاد مردم آمدند پای صحنه و مشارکت های قابل توجهی را برای کمک به زلزله زده ها داشتند همین امروز صبح (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) که من پیگیر بودم استمرار داره این اتفاق فعلا قطع نشده مضافا دارند همشهریان و ماکو‌وندان عزیز ما برای زلزله زده‌های کشور همسایه ترکیه هم اتفاقات مشابهی را طراحی می‌کنند. خود سازمان منطقه‌ آزاد ماکو یک موکب بزرگی را در شهرستان خوی مستقر کرده است و علاوه براین ظرفیت سرمایه گذارانی که با منطقه آزاد ماکو همکاری می‌کنند را آوردیم پای کار، ماکو‌وندان را در جای جای کشور و حتی کشور های همسایه پیدا کردیم و دعوت کردیم برای مشارکت و کمک‌های نقدی و غیر نقدی قابل توجهی را سازمان با محوریت سازمان منطقه‌ی آزاد ماکو جمع آوری شد، تقدیم کردیم. 

موکب مستقر ماهم آنجا دوتا کار مشخص را انجام میدهد، یکی اقدامات کمپینی هست کمپ هایی را تدارک دیده‌اند در فضاهای پیشبینی شده کسانی که منازلشان آسیب دیده و به مشکل برخوردند اسکان این‌ها را تا جایی که ظرفیت‌مان هست تدارک دیده‌ایم. به‌علاوه روزانه بالای ۵ هزار طبخ غذا را داریم برای هموطنانی که بخاطره آسیب و زلزله در چادرها اسکان پیدا کرده‌اند به ویژه مناطق محروم، مناطق روستایی که این مورد بیشتر مبتلا هست‌ این موکب‌ها فعلا ادامه دارد تا روزی که همه‌ی اهالی محترم خوی مشکل‌شان حل بشود و انشالله اسکان دائمشان در منازل خودشان اتفاق بیافتد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه