فولاد خراسان

فرصت‌سازی‌های فولاد خراسان با افزایش تولید محصولات فولادی با کیفیت

فرصت‌سازی‌های فولاد خراسان با افزایش تولید محصولات فولادی با کیفیت
کدخبر : 49999

شرکت فولاد خراسان از جمله مجتمع‌های فولادی بزرگ کشور است که علیرغم داشتن چالش‌ها و محدودیت‌های انرژی در فصول گرم و سرد سال توانسته است با بهره‌گیری از تجارب مدیران و کارکنان تلاشگر خود و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به موفقیت‌هایی در زمینه تولید 10 هزار میلیارد تومان، فروش محصولات با مجموع درآمد 102805 میلیارد ریال طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ و همچنین تامین تجهیزات و قطعات ساخت داخل پیدا کند.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگترین مجتمع فولادی شرق کشور با بهره‌گیری از توان داخلی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در جهت افزایش تولید گام‌هایی را در جهت این افزایش و توسعه اقتصادی پایدار برداشته است که اثبات عملکرد مطلوب این شرکت را یادآور می‌شود.

تأمین به موقع مواد اولیه و برنامه‌ریزی و فرصت‌سازی از توقف‌های اجباری برای اجرای تعمیرات اصولی از از مهم ترین دلایل رشد چشمگیر تولید در سال ۱۴۰۱ توسط این مجتمع فولادی شرق کشور است.

شرکت فولاد خراسان که در بیست و پنجمین همایش شرکت های برتر ایران (IMI-100) با ارتقای سه پله‌ای جایگاه خود در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران، خودکفایی و استقلال و پیشرفت در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» را سرلوحه فعالیت‌ خود قرار داده است و با اشتغال‌آفرینی برای جوانان، بومی‌سازی و ارتقای توان ساخت داخل و تکیه بر توان متخصصان ایرانی توانست با موفقیت رشد چشمگیر تولید در تمام زنجیره تولید این شرکت همواره زمینه‌ساز رضایت مشتریان و سهامداران «فخاس» در افزایش سهم بوده است.

بر همین اساس، این مجتمع فولادی در 10 ماهه منتهی به دی از فروش محصولات خود 10 هزار میلیارد تومان درآمد کسب نمود که از این مبلغ 901 میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می باشد.

گفتنی است مبلغ فروش این شرکت در مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است. مدیریت این مجتمع فولادی شرق کشور معتقد است که حجم میزان تولیدات فولاد مهم نیست بلکه میزان تولید محصولات باکیفیت فولادی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و در این مسیر باید گام‌هایی را به سمت تولید فولاد سبز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از توان تولید داخل در راستای بومی‌سازی آغاز کرد.

عمده‌ترین پروژه‌ این مجتمع، احداث کارخانه کنسانتره سازی ۲/۵ میلیون تنی سنگان می‌باشد که تجهیزات آن در خارج از کشور در حال ساخت و آماده‌سازی است و تا سال آینده به مدار تولید فولاد خراسان اضافه خواهد شد تا زنجیره تولید فولاد؛ از کنستانتره سازی، گندله‌سازی تا دو واحد فولادسازی، دو واحد احیا و نهایتا خط نورد تکمیل بشود.

در سایر طرح‌های توسعه‌ای می‌توان به افزایش توان واحد احیا از ۸۰۰ هزارتن به یک میلیون و ۱۰۰ تن اشاره کرد که مناقصات خرید تجهیزات آن انجام شده است.

فولاد خراسان علیرغم سختی تامین انرژی و مشکلات ناشی از آن برای صنایع فولاد خراسان رضوی در زمستان امسال که سبب‌ساز قطعی گاز این صنایع و توقف اجباری در روند تولید اجباری بوده است توانسته همچنان نقش ارزش‌آفرینی خود را در ارزش سهم «فخاس» حفظ کند.

اگرچه این سهم تغییرات اندکی را که علت اصلی آن قطعی گاز و توقف روند تولید بوده، داشته است اما همچنان سهامداران و سرمایه‌گذاران به این سهم به‌عنوان یک سهم ارزشی نگاه می‌کنند.

مدیران این شرکت فولادی معتقدند که اگر مشکلات مربوط به انرژی حل بشود قرار است واحد گندله سازی هم از ۲/۵ میلیون تن به ۳/۴ میلیون تن افزایش ظرفیت داشته باشد.

علاوه بر این، شرکت فولاد خراسان، با توجه به منویات و توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان، با پارک علم و فناوری استان خراسان، شرکت‌های دانش بنیان استان خراسان و نیشابور و همچنین با دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در عرصه دانش‌بنیان تفاهم‌نامه‌هایی را به امضاء رسانید که امروزه دستاوردی خوب برای این مجموعه به همراه داشته است.

برای نمونه؛ قالب‌های مسی ساخته شده توسط یک شرکت‌ دانش‌بنیان برای اولین‌بار در فولاد خراسان مورد استفاده قرار گرفته که نتیجه مطلوبی از این اقدام حاصل شده است.

همکاری‌های متعددی با شرکت‌های دانش‌بنیان توسط این مجموعه براساس نیاز‌های داخلی در حال انجام است. شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین قطب صنعت فولاد شرق کشور، افزایش توان ساخت داخل در زنجیره‌ تولید فولاد را در اولویت‌های اهداف اصلی خود قرار داده است.

بومی‌سازی و تفاهم با شرکت‌های داخلی در تامین قطعات و تجهیزات ساخت داخل سبب شده تا فولاد خراسان با کاهش هزینه‌های وارداتی و جلوگیری از خروج ارز کشور رشد تولید در تمام زنجیره تولید فولاد را در این شرکت رقم بزند.

گفتنی است؛ شرکت فولاد خراسان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم اقدامات بهینه‌ و شایسته‌ای به انجام رسانیده است که از جمله آنها می‌توان به تامین آب از پساب شهر نیشابور اشاره کرد که براساس یک قرارداد ۲۵ ساله با سرمایه‌گذاری به میزان ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان را برعهده گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه