شرکت فولاد سنگان

مسیر توسعه ای در شرکت فولاد سنگان

مسیر توسعه ای در شرکت فولاد سنگان
کدخبر : 51128

برنامه‌های شرکت فولاد سنگان خراسان با توجه به حوزه نوآوری تنظیم گردید و همچنان برای دستیابی به دانش تولیدی در حال به روزرسانی بر مبنای ایده‌های پیشران و دانش‌بنیان می‌باشد. اقداماتی که علاوه بر تولید پایدار بخشی از مواد اولیه کارخانه‌های فولاد‌سازی بزرگ از جمله شرکت فولاد مبارکه اصفهان، زمینه ساز اشتغال جوانان و متخصصانی با اولویت جذب از بومیان منطقه و شهرهای همجوار شد.

به گزارش رصد اقتصادی، هدف‌گذاری شرکت فولاد سنگان برای چشم‌انداز سال 1404، تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین صنایع‌ معدنی منطقه شمال شرق کشور با توانایی تولید اقتصادی هفت میلیون و 500 هزار تن گندله است. شرکت فولاد سنگان از مزایای رقابتی قابل توجهی در حوزه فعالیت خود برخوردار است که از آن جمله می‌توان به دسترسی مناسب به خطوط ریلی، دسترسی به بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن شرق کشور، تولید گندله با کیفیت منطبق بر استانداردهای واحدهای احیای مستقیم و... اشاره کرد.

فولاد سنگان جز شرکت های پیشرو در حوزه HSE در منطقه است که بی شک کسب این چنین افتخاراتی با تلاش همه جانبه و تلاش شبانه روزی میسر بوده است. افزایش تولید، موجب کاهش بهای تمام شده گندله می گردد که این موجب افزایش سود آوری فولاد سنگان در حوزه تامین پایدار این محصول بوده و کاهش میزان قیمت سنگ، ریکاوری سنگ در بخش تولید از دیگر دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان است.

کارخانه کنسانتره فولاد سنگان، خوراک و مواد اولیه گندله را فراهم می کند و محصول نهایی گندله نیز برای فولاد مبارکه ارسال می‌شود. افزایش تولید کنسانتره دو مزیت اصلی دارد که نخست منجر به کاهش خرید کنسانتره خواهد شد که در نوع خود حاشیه سود بیشتری در پی خواهد داشت و دوم اینکه افزایش تولید کنسانتره منجر به ایجاد پتانسیل بالاتری جهت افزایش تولید گندله می شود.

شرکت فولاد سنگان خراسان سال جاری را با عزم بیشتری با رویکردهای تولیدی آغاز نمود که نتیجه این اقدامات توسعه‌ای را در رکوردهای تولید این شرکت می‌توان به وضوح مشاهده کرد. بزرگ‌ترین واحد تولید صنعتی در شمال شرق کشور، تمامی تلاش خود را به عنوان جهادگران عرصه جنگ اقتصادی در صنعت فولاد و تامین پایدار مواد اولیه با هدف دستیابی به ظرفیت اسمی پنج میلیون تن گندله و سه ونیم میلیون تن کنسانتره در سال جاری را به کار بست.

این شرکت بزرگ معدنی با ترسیم نقشه راه آینده خود و در راستای استفاده از ظرفیت های بالقوه داخلی اقدام به سرمایه‌گذاری بزرگ در این حوزه نموده است و با نصب‌العین قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب در شعار سال ۱۴۰۱، شرکت فولاد سنگان اقدام به سرمایه‌گذاری 19000 میلیارد ریالی در امر تحقیق و توسعه دانش‌بنیان نموده است. 

فولاد سنگان با هدف تحقق شعار سال مبنی بر تولید دانش بنیان و با تاسیس پردیس صنایع معدنی در شرق کشور، سعی در استفاده همه جانبه از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان درتوسعه همه جانبه صنایع و معادن در عسلویه شرق کشور دارد.

بی شک بحث تامین قطعات یدکی از موارد مورد تاکید در روند تولید است که فولاد سنگان با عنایت به تجارب شرکت های دانش بنیان و سازندگان بومی، بسیاری از قطعات را مهندسی معکوس نموده و البته  بعضی از قطعات،  نیازمند واردات است که بحث تامین ارز ،  انتقال ارز و ارسال محصول انتخاب شده از دیگرموانع روند تسریع در کار است .

شرکت فولاد سنگان، امید دارد تا ظرفیت تولید در سال آینده را از طریق ارزیابی عملکرد خط تولید، بروزسازی فناوری‌ها،‌ شناسایی تنگناهای خط تولید، کاهش ضایعات،‌ بهینه سازی استفاده از تجهیزات و در نهایت خرید تجهیزات اضافی افزایش دهد. اقداماتی که می تواند به افزایش ظرفیت تولید و باز کردن ظرفیت پنهان در یک بنگاه تولیدی منجر شود. اصل افزایش میزان ظرفیت و رکوردهای ثبت شده در فولاد سنگان، بحث کاهش توقفات به صورت ماهیانه و روزانه و همچنین با تغییرات در کوره پخت حاصل گردیده است. مهم ترین چالش ها مربوط به توقفات ناشی از برق و گاز بوده است.

فولاد سنگان با توجه به سودآوری مناسب، سعی در تثبیت منابع و سرمایه گذاری در پروژه های  توسعه ای نموده که درافق چهار ساله ( در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت) که در بخش ارزی و ریالی حدود 32 هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال  1401، حدود هشت هزار در طرح های زیرساختی و سرمایه ای است .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه