فولاد ارفع

اهداف و برنامه‌های فولاد ارفع برای افزایش سهم بازار

اهداف و برنامه‌های فولاد ارفع برای افزایش سهم بازار
کدخبر : 51654

شرکت فولاد ارفع یکی از اهداف اصلی افزایش ظرفیت در محصول نهایی خود را دستیابی به سهم بیشتر بازار و توسعه بازارهای داخلی و خارجی قرار داده است. با همین رویکرد واحد تحقیقات و توسعه بازار نیز مطابق با برنامه افزایش ظرفیت اقدامات لازم را به‌عمل آورده و به‌طور مستمر رفتار بازارهای هدف را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

به گزارش رصد اقتصادی، فولاد ارفع علی‌رغم وجود برنامه ارتقای ظرفیت در تابستان و تعطیلی کوره ذوب به مدت 40 روز، در فروش عملکرد بسیار خوبی را تجربه کرده است. این شرکت را می‌توان پس از فولاد کاوه در جایگاه دوم عملکردی در بین فروشندگان فولاد در کشور در سال 1401 دانست.

شرکت آهن و فولاد ارفع با سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف وارد زنجیره بالادست تولید فولاد شد و «معدنی» گردید. شرکت آهن و فولاد ارفع به عنوان برنده مزایده بسته سرمایه‌گذاری اکتشافی آهن در استان هرمزگان مشتمل بر ٦ پروانه اکتشاف، ورود به صنایع بالادستی صنعت فولاد را رسما اعلام کرد. با توجه به پتانسیل موجود، آغاز عملیات اکتشاف در این پهنه می‌تواند منجر به افزایش نرخ اکتشاف در کشور و معرفی ذخایر جدید شود. سرمایه‌گذاری جدید ارفع در بخش معدن نویدبخش تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه در صنعت فولاد است.

گفتنی است شرکت آهن و فولاد ارفع در حوزه توسعه تولید نیز عملکرد بسیار موفقی داشته و این شرکت در یک سال اخیر موفق شد ظرفیت واحد تولید آهن اسفنجی خود را با ۵۰ درصد افزایش از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال برساند و در گام بعد نیز ظرفیت واحد فولادسازی خود را با ۲۵ درصد افزایش از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن رساند.

فولاد ارفع با فروش ۷۷۷ هزارتن شمش فولاد در ۹ ماهه حتی بیشتر از ظرفیت اسمی کارخانه در فروش عمل کرده است. در حوزه تولید نیز حتی با وجود خاموشی بیش از ۴۰ روزه کوره ذوب با تولید ۶۳۰ هزارتن شمش ۱۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ ( ۵۶۰هزارتن) تولید کرده است که عملکرد خیره کننده‌ای محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد تولید ماهانه در سطح ظرفیت اسمی ۱ میلیون تن به خوبی در حال انجام است. عملکرد ۹ ماهه ارفع در حالی بسیار خوب توصیف می‌شود که قطعی گاز در ۲ ماه دی و بهمن، مدیران شرکت را در مدیریت بحران در فصل پایانی سال با چالش روبرو کرده است.

برپایه آمارهای منتشره سامانه کدال، تولید شمش فولادی شرکت آهن و فولاد ارفع از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه به 704 هزار و 866 تن رسید. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته 696 هزار و 606 تن شمش فولاد تولید کرده بود که از این نظر رشد نشان می دهد. در این مدت همچنین 887 هزار و 32 تن آهن اسفنجی (DRI) در ارفع تولید شد. 

جمع فروش شرکت آهن و فولاد ارفع، در این مدت 118 هزار و 85 میلیارد و 387 میلیون ریال بود که وقتی با جمع کل فروش محصولات ارفع در مقایسه با 11 ماهه ابتدایی پارسال مقایسه می شود (یعنی رقم 81 هزار و 563 میلیارد و 617 میلیون ریال) رشد 44.7 درصدی نشان می دهد. 

28 هزار و 870 میلیارد و 600 میلیون ریال از درآمدهای ارفع در 11 ماهه امسال مربوط به درآمدهای صادراتی بوده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع با مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با توسعه زنجیره ارزش فولاد، دستاوردهای مطلوبی را در این زمینه کسب کرده است. این شرکت با عملکرد قوی در بخش تولید شمش فولادی و آهن اسفنجی جز یکی از بهترین شرکت های حوزه فلزی بورس کالا است که توانسته در راستای سوددهی به ذینفعان عملکرد بسیار قابل قبولی را از خود ثبت کند.

فولاد عرفه یکی از شرکت های سودآور در صنعت فولاد است که حاشیه سود و ROE بالاتری نسبت به رقبای خود دارد. P/E یکی از شاخص های رایج در تحلیل بنیادی است که نسبت قیمت بازار یک شرکت به EPS آن را نشان می دهد. P/E پایین نشان می دهد که شرکت پتانسیل رشد دارد.

آهن و فولاد ارفع در پی تکمیل تولیدات زنجیره ارزش فولاد، مواداولیه خود را از شرکت چادرملو که سهامدار عمده آن است تامین می‌کند. گندله نیاز اصلی خطوط تولید فولاد ارفع است و در همین راستا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از تامین‌کنندگان اصلی خوراک اولیه این شرکت به‌شمار می‌رود. حضور و مشارکت این شرکت در طرح‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت محصول نهایی، دستیابی به سهم بیشتر بازار و توسعه بازارهای داخلی و خارجی در توسعه زنجیره فولاد قرار دارد. 

از آنجا که شرکت سهامی‌عام است و در فرابورس فعال، انتظار می‌رود تعامل مثبت سهامداران همچون گذشته ادامه داشته باشد تا شرکت بتواند پتانسیل‌های بالقوه خود را نمایان کند. شرکت آهن وفولاد ارفع در صورت موافقت سهامداران عمده چه از نظر فنی و چه از نظر مالی توانایی مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای خصوصا در بالا دست زنجیره فولاد را دارد. درحال حاضر ۱۳۰۰ نفر مستقیم در مجتمع مشغول به‌کار هستند که با استاندارهای اشتغال در

صنعت فولاد (به‌ازای هر یک نفر مستقیم، ۴ نفر غیر مستقیم مشغول به‌کار هستند) تعداد شغل‌های ایجاد شده بالغ بر ۶۵۰۰ شغل می‌شود.

از نظر شرایط زیست‌محیطی ارفع در وضعیت خوبی قرار دارد. در کنار توجه به توسعه فضای سبز، از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی که اخیرا در این‌خصوص انجام گرفته‌اند می‌توان به ساخت تصفیه‌خانه پسآب صنعتی و پایش آنلاین تمامی‌ دودکش‌ها و نقاط انتشار انواع گازها اشاره کرد، به‌طوری‌که درحال‌حاضر پسآب خروجی کارخانه به میزان صفر کاهش داده شده و تمامی ‌گازهای خروجی کارخانه به محیط بر اساس استانداردهای اداره محیط‌زیست پایش و کنترل می‌شود.

شرکت فولاد ارفع در سال های اخیر رشد چشمگیری در درآمدهای خود داشته است که نشان دهنده تقاضای بالای بازار و بهبود عملکرد شرکت است. این شرکت فولادی که طرح افزایش ظرفیت خود را از ابتدای سال ۹۸ در دستور کار قرار داده توانسته، ظرف این مدت برنامه اجرای این طرح‌ها را در اولویت بگذارد و با تکیه به توان مهندسی داخلی و تامین تجهیزات مورد نیاز از طریق واردات به کشور، مطابق برنامه عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه