طرح ترافیک

ساعت طرح ترافیک در سال جدید اعلام شد | طرح ترافیک پنجشنبه ها لغو شد

ساعت طرح ترافیک در سال جدید اعلام شد | طرح ترافیک پنجشنبه ها لغو شد
کدخبر : 53021

طرح ترافیک از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ اجرا می‌شود.

طرح ترافیک یک نوع برنامه‌ریزی است که با هدف کاهش ترافیک و بهبود حرکت در جاده‌های شهری و روستایی طراحی شده است. طرح‌ ترافیک توسط مسئولین مربوطه و با همکاری مشارکت کنندگان دیگر اجرا می‌شوند.

طرح ترافیک می‌تواند شامل راه‌های مختلفی باشد که برای مثال شامل موارد زیر می‌شود:

1. تغییر ساعات کاری: به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک، ساعات کاری برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها قابل تغییر است.

2. استفاده از حمل و نقل عمومی: افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی می‌تواند کمک کند تا خودروهای شخصی کاهش پیدا کنند و ترافیک کمتری ایجاد شود.

3. تشویق به استفاده از دوچرخه: برای تشویق به استفاده از دوچرخه، برخی شهرها پیاده‌روهایی را در کنار جاده‌های اصلی احداث می‌کنند و بازدیدگاه‌های خود را در جهت افزایش استفاده از دوچرخه تغییر می‌دهند.

4. تسهیلات برای پارکینگ: افزایش تسهیلات پارکینگ می‌تواند باعث کاهش ترافیک شود، زیرا افرادی که نیاز به رانندگی به محل کار خود دارند، می‌توانند به راحتی خودرو خود را پارک کنند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

5. محدودیت سرعت: محدودیت سرعت و قوانین مناسب برای رانندگی می‌تواند باعث کاهش تصادفات و ترافیک شود.

طرح ترافیک هدفش کاهش ترافیک و بهبود حرکت در جاده‌های شهری و روستایی است.درباره طرح ترافیک در سال 1402 مطلب زیر را بخوانید.

ساعت طرح ترافیک پنجشنبه ها

روزهای پنجشنبه فقط طرح کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد سابق) اجرایی می‌شود.

 ساعت اجرای طرح کنترل آلودگی هوا پنجشنبه‌ها در تهران = از ۶:۳۰ تا ۱۳ است.

ورود به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای پنجشنبه، از سهمیه ۲۰ روزه خودروها کسر خواهد شد.

لغو خروج رایگان از طرح

قانون خروج رایگان از محدوده طرح ترافیک که در سال گذشته این امکان را به رانندگان می‌داد تا از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد یک خروج رایگان از طرح داشته باشند، در سال ۱۴۰۱ حذف شده است و خروج در این ساعات در سال جدید مشمول جریمه طرح ترافیک می شود.

اجرای طرح ترافیک در سایر شهرها

یکی از شهرهایی که طرح ترافیک آن بعد از تشدید همه‌گیری کرونا لغو شد، کرج بود که بر خلاف محدودیت‌های مربوط به تهران، با تغییر ساعت طرح ترافیک روبرو نشد و از یک تاریخی به بعد، این طرح به کلی لغو و محدودیت شبانه تردد جایگزین آن شد. اما اصفهان هم مانند تهران، با ادامه طرح ترافیک روبروست. طرحی که با عنوان طرح زوج و فرد و در کنار توسعه حمل و نقل عمومی دنبال می‌شود. شیراز هم مثل تبریز، از زمانی که همه‌گیری کرونا شدت گرفت، به جای طرح ترافیک با طرح زوج و فرد روبروست و به نظر می‌رسد که این طرح در شهرهای فوق همچنان اجرا می‌شود.

به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی هوا، ابتدا از آخرین تغییرات آن مطلع شوید و نسبت به رزرو این طرح اقدام کنید. با این کار، احتمال ثبت جریمه برای خودروی شما به صفر نزدیک شده و راحت‌تر می‌توانید به نقاط مختلف شهر تردد کنید.


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه