شکل و شمایل عجیب اولین ماشین ۱۰۰۰ اسب بخاری تاریخ + عکس

شکل و شمایل عجیب اولین ماشین ۱۰۰۰ اسب بخاری تاریخ + عکس
کدخبر : 53219

به طور معمول، حلزون به عنوان یک حیوان کوچک و آرام شناخته می‌شود، اما در واقع قدرت و سرعت بسیار بالایی دارد. با توجه به اینکه حلزون قادر است در هر ثانیه بیش از هزار بار خود را بازگرداند، می‌توان گفت که مانند هزار اسب بخار قدرت دارد. همچنین، اولین خودروی جهان که سرعت بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت را تجربه کرد، نیز محسوب می‌شود. به هر حال، این اطلاعات بسیار جالب و شگفت‌انگیز هستند!

شرکت «سان‌بیم» یک خودرو ساز معروف انگلستانی بود که در سال ۱۹۰۵ در شهر ولورهمپتون تأسیس شد. تلاش های مداوم این شرکت در زمینه توسعه و ساخت خودروهای متفاوت، در سال ۱۹۲۶ به تولید یک خودروی منحصر به فرد و جذاب منجر شد. این خودرو با نام "۱۰۰۰ HP Mystery" شناخته می‌شد و هدف طراحی آن، رکورد شکستن سرعت زمینی بود. به دلیل ظاهری خاص و فوق العاده این خودرو، بیشتر با نام "حلزون" شناخته می‌شد.

به‌لطف یک پیشرانه ۴۵ لیتری و قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار، حلزون در سال ۱۹۲۷ به اولین خودرویی تبدیل شد که توانست از مرز سرعت ۲۰۰ مایل یا ۳۲۲ کیلومتر در ساعت عبور کند. پس از ثبت این رکورد درخشان، با توجه به شرایط خاصی که شرکت سان‌بیم پیدا کرد، حلزون از یادها رفت. حالا پس از نزدیک به یک قرن، موزه ملی خودروی انگلستان قصد دارد، این سوپراتومبیل افسانه‌ای را بازسازی کند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های موزه ملی خودرو، بازسازی سان‌بیم حلزون یا همان ۱۰۰۰ HP Mystery باید تا سال ۲۰۲۷ پایان یابد. به‌بیان دیگر، این خودرو در صدمین سالگرد رکوردشکنی خود باید دوباره توانایی حرکت و دستیابی به سرعت‌های بالا را پیدا کند. البته تحقق این هدف نیازمند صرف بودجه‌ای ۳۰۰ هزار پوندی است!

به‌منظور ترغیب علاقه‌مندان برای اهدای کمک‌های مالی و تأمین بودجه مورد نیاز، موزه ملی خودروی انگلستان در نظر دارد حلزون را در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و سایر نمایشگاه‌ها و موزه‌های اروپا و آمریکا در معرض دید عموم قرار دهد.

حلزون و ثبت سرعت ۳۲۷ کیلومتر در ساعت!

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نیروبخش حلزون، یک پیشرانه ۴۵ لیتری است. این پیشرانه حاصل ترکیب دو موتور ۲۲.۵ لیتری V۱۲ است. یکی از این موتورها پشت کابین و دیگری در جلوی خودرو قرار دارد و مجموع قدرت آنها به حدود هزار اسب بخار می‌رسد. از لحاظ طراحی باید گفت سان‌بیم ۱۰۰۰ HP Mystery از پیکره‌ای سیال و ایرودینامیک برخوردار است. در واقع علت استفاده از لقب حلزون برای این خودروی فوق سریع، همین فرم بدنه خاص آن است.

(تصویر) نام و قیافه عجیب اولین ماشین ۱۰۰۰ اسب بخاری تاریخ

رکوردشکنی حلزون در سال ۱۹۲۷، در پیست «دیتونا بیچ» و در برابر دیدگان حدود ۳۰ هزار نفر تماشاگر اتفاق افتاد. این خودرو در ۲۹ مارس آن سال موفق شد رکورد سرعت ۲۰۳.۷۹ مایل یا ۳۲۷.۹۶ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. شاید بدانید شرکت سان‌بیم پس از این رکوردشکنی سرنوشتی عجیب پیدا کرد و مالکیت آن چند بار بین شرکت‌های انگلیسی دست به دست شد. اما حلزون از سال ۱۹۷۰ در اختیار موزه ملی خودرو قرار گرفت. از آن تاریخ تاکنون این سوپر اتومبیل خاص راکد نگهداری شده، طوری که موتور آن در ۵۰ سال اخیر استارت نخورده است!

طبق اطلاعات موجود، مهندسان مسئول بازسازی موتور عقب حلزون را از جای خود خارج کرده و در حال تعمیر آن هستند. بر اساس گزارش‌ برخی نشریات، این خودرو به‌طور کامل بازسازی خواهد شد.

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه