میدکو

نقش میدکو در عرصه اقتصاد

نقش میدکو در عرصه اقتصاد
کدخبر : 53304

نقش ارزنده برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری همچون «میدکو» در تحقق اهمیت شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» با اقدامات حمایتی و سرمایه‌گذاری برای دستیابی به جایگاه برتر توسعه‌ای و کسب درآمدهای بیشتر ریالی و ارزی از طریق افزایش تولید بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش رصد اقتصادی، مسیر توسعه اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ با سرفصل‌های «مهار تورم و رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کلیه بنگاه‌های اقتصادی کشور تعریف شده است. اما این مهم چگونه می‌تواند تحقق پیدا کند. مهار تورم با رشد تولیدی امکانپذیر خواهد بود که باکیفیت و تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز خصوصا در صنایع و معادن باشد. در این میان نقش برخی واحدهای نظارتی و سازمان‌ها پررنگ‌تر دیده می‌شود. توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) یکی از شرکت‌های نقش‌آفرین در این زمینه می‌تواند باشد که در این گزارش به چگونگی این ایفای نقش پرداخته‌ایم.

معادن به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز  برخی صنایع همچون آهن و فولاد از جایگاهی مهم و حائز اهمیت در اقتصاد کشور و توسعه پایدار برخوردار هستند. اگر موانع موجود در بخش معدن برطرف شود، این بخش می‌تواند تا سال‌۱۴۰۴ قسمت قابل‌توجهی از درآمده‌‌‌‌‌‌های ارزی کشور را به خود اختصاص دهد و حتی در برخی برآوردها، این بخش می‌تواند ۶۰‌درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت را پوشش دهد. از طرفی، با فرآوری نهایی مواد معدنی می‌توان به‌طور متوسط ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده‌‌‌‌‌‌ای بالغ ‌‌‌‌‌‌بر ۱۰‌برابر ارزش خام مواد معدنی ایجاد کرد که در کنار صادرات، می‌‌‌‌‌‌تواند منبع قابل‌اتکایی برای جبران کسری‌بودجه درآمدهای کشور به‌شمار برود.

شرکت میدکو، با تکیه بر علم روز دنیا و دانش فنی کارکنان خود با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور در جهت دستیابی به تحقق چشم‌‌‌انداز خود برای کسب جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه به عنوان یک هلدینگ معدنی صنعتی است، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.

این شرکت سرمایه‌گذاری در بخش صنایع و معادن، با گذشت زمان کوتاهی به یکی از شرکت‌های پیشرو این صنعت در کشور تبدیل شده و جزو ابرشرکت‌های فعال در بازار سرمایه به شمار می‌آید به نحوی که هم‌اکنون با ۱۴۰میلیارد برگه سهم و شناوری حدود ۲۰‌درصد در بازار دوم بورس معامله می‌شود.

در حال حاضر ۱۸ شرکت در زیرمجموعه میدکو قرار دارند که عبارتند از فولاد زرند ایرانیان (سهامی خاص)، فولاد سیرجان ایرانیان (سهامی خاص)، فولاد بوتیای ایرانیان (سهامی خاص)، بابک مس ایرانیان (سهامی خاص)، فروسیلیس غرب پارس (سهامی خاص)، فرآوران زغال‌سنگ پابدانا (سهامی خاص)، ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا (سهامی خاص)، مهندسی معیار صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)، گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (سهامی خاص)، بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص)، کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص)، کارآوران صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)، ماناساز (سهامی خاص)، سمنگان ترابر ایرانیان (سهامی خاص)، تامین آتیه سرمایه انسانی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکتWMI ، شرکت  GMI Project Ltd و شرکت معدنی جهان. این شرکت‌ها تماما سال مالی گذشته را با افزایش میزان سهم تولید برای فروش در بازارهای داخلی و خارجی و کسب درآمد بیشتر سپری کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری و حمایت‌های میدکو از شرکت‌های زیرمجموعه خود در استفاده از علم و فناوری روز دنیا در اکتشافات، استخراج و تولید سبب شده است که این شرکت رتبه‌ها و جایگاهای برتر در حوزه‌های مرتبط با افزایش تولید را کسب کند. رشد تولیدی که نتیجه اصلی آن علاوه بر افزایش سهم درآمدی از بازارها، رفع معضل بیکاری جوانان و متخصصان بومی بوده است. 

هلدینگ «میدکو» در رتبه سوم تولید کنسانتره سنگ‌آهن در ایران با سهم 12درصدی از کل ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن در کشور قرار دارد و دارای رتبه دوم تولید فولاد خام در ایران با سهم 10درصدی از کل ظرفیت تولید فولاد در کشور است.

براساس چشم‌انداز تعیین‌شده برای افق ۱۴۰۴ باید توانایی استخراج حدود ۷۰۰‌میلیون ‌تن ماده‌معدنی از معادن کشور به‌دست آید. اگر این حجم عملیات خاکی محقق شود، ایران قابلیت تولید ۴۰۰‌هزار‌تن کاتد مس، ۵۵‌میلیون‌ تن شمش فولاد، ۳۰۰‌هزار ‌تن شمش روی، ۱۵۰۰‌هزار‌تن شمش آلومینیوم و ۱۰‌تن شمش طلا را خواهد داشت. مقایسه این حجم از تولید با وضعیت فعلی کشور نشان می‌دهد که این پنج ماده‌تولیدی به تنهایی سبب ۱۶.۷۲۶میلیون دلار (در شرایط حفظ تناسب بین صادرات و مصرف داخلی) تا ۳۳.۷۸۱میلیون دلار (در شرایط صادرات مازاد تولید نسبت به مصرف فعلی) ارزآوری برای کشور خواهند شد.

شرکت سرمایه‌گذاری میدکو، بیشترین فناوری تولید مس به طریق بیولیچینگ صنعتی در جهان را داراست. همچنین بیشترین سطح فناوری در روش کوره‌بلند و احیای مستقیم در ایران را به کار گرفته است. افق پنج‌ساله شرکت در زنجیره تولید رسیدن به تولید 2/ 4میلیون تن فولاد، 5/ 7میلیون تن گندله سنگ‌آهن، 8میلیون تن سنگ‌آهن، 2/ 1میلیون تن کک، 1/ 1میلیون تن زغال فرآوری‌شده، 24هزار تن فروسیلیسیوم، 400‌هزار تن آهک و دولومیت، 50‌هزار تن کاتد مس، 12‌هزار تن لوله مسی و 500مگاوات برق در سال است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه