کرونا | آمار کرونا | موج جدید کرونا

کرونا همه را غافلگیر کرد | سویه جدید کرونا در راه است؟

کرونا همه را غافلگیر کرد | سویه جدید کرونا در راه است؟
کدخبر : 53688

افزایش موارد ابتلا و بستری از آثار زیرسویه اومیکرون است که میزان بستری مرگ و میر در این زیرسویه در مقایسه با سویه‌هایی مانند دلتا، کم اما میزان سرایت‌زایی بیشتر است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: روند تزریق واکسن کرونا در ایران و دنیا رو به کاهش است اما واکسیناسیون کرونا در کاهش میزان بستری در بخش های مراقبت های ویژه و مرگ و میر کرونا، بسیار تاثیرگذار است. با خبرهایی درباره افزایش بیماران کرونایی نگرانی ها موج جدید گرفت و حالا سوال شده که آیا باید واکسن کرونا جدید تزریق شود؟

کرونای جدید در راه است؟

کرونا

افزایش موارد ابتلا و بستری از آثار زیرسویه اومیکرون است که میزان بستری مرگ و میر در این زیرسویه در مقایسه با سویه‌هایی مانند دلتا، کم اما میزان سرایت‌زایی بیشتر است. خوشبختانه در چهار روز اخیر شاهد کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور هستیم که به نظر می‌رسد همین روند ادامه‌دار باشد. مطالعه‌ای در کشور روی ۲۴ هزار بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه انجام و مشخص شد که تزریق سه نوبت واکسن کرونا می‌تواند به طور چشمگیری باعث کاهش مرگ و میر و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه شود.

واکسن کرونا جدید تزریق کنیم؟

کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: روند تزریق واکسن کرونا در ایران و دنیا رو به کاهش است اما واکسیناسیون در کاهش میزان بستری در بخش های مراقبت های ویژه و مرگ و میر، بسیار تاثیرگذار است.

حمیدرضا جماعتی با بیان این مطلب، اظهار داشت: مطالعه ای در کشور بر روی ۲۴ هزار بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام و مشخص شد که تزریق سه نوبت واکسن کرونا می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش مرگ و میر و بستری در بخش مراقبت های ویژه شود.

وی با اشاره به برگزاری هشتاد و چهارمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: این اولین جلسه کمیته علمی در سال جدید بود که آخرین وضعیت و اطلاعات کرونا در ایران و دنیا بررسی شد. در دو سه هفته اخیر میزان ابتلا به کرونا، بستری و مرگ و میر ناشی از آن در کشور ما، مقداری افزایش یافته اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی، روند کاهش یابنده را تجربه کرده بودند.

وی افزود: افزایش موارد ابتلا و بستری از آثار زیرسویه اُمیکرون است که میزان بستری مرگ و میر در این زیرسویه در مقایسه با سویه هایی مانند دلتا، کم اما میزان سرایت زایی بیشتر است. خوشبختانه در سه چهار روز اخیر شاهد کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور هستیم که بنظر می رسد همین روند ادامه دار باشد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین بررسی ها در آمریکا، زیرسویه غالب XBB.۱.۵ و در آمریکای شمالی با بیش از ۹۰ درصد، زیرسویه غالب بوده است. در انگلستان زیرسویه BQ.۱.۱ شایع است اما در کشورهای اطراف ما از جمله هند، زیرسویه XBB.۱.۱۶ به تازگی شناسایی شده که از نظر مشخصات در بستری و مرگ و میر، همانند زیرسویه XBB.۱.۵ است اما سرایت زایی بیشتری دارد. به گفته وی و بر اساس بررسی های آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور ایران، زیرسویه غالب در کشور ما مربوط به XBB.۱.۹.۱ بوده است.

جماعتی با اشاره به بررسی داروهای جدید در دنیا برای مقابله با کرونا در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: مطالعات علمی برخی داروها به صورت خوراکی و تزریقی برای مقابله با کرونا در بیماران سرپایی و بستری در بخش های مراقبت های ویژه در حال انجام است. سال گذشته کمیته علمی داروی «پکسلووید» را تایید و برای انجام امور قانونی به سازمان غذا و دارو معرفی کرد؛ مطالعه اخیری که در مجله جاما منتشر شد که ۱۸۰ روز پس از ابتلا به کرونا در تعداد زیادی از بیماران که این دارو را در ۵ روز اول بیماری مصرف کرده بودند، اثرات مناسب پکسلووید در کاهش میزان عوارض پساکرونا مشخص شد بنابراین باید پروسه بوروکراسی تایید و ورود داروی پکسلووید به فهرست دارویی کشور، تسریع شود.

وی با طرح این سوال که با واکسن های موجود باید واکسیناسیون را ادامه داد یا به سمت تولید واکسن های جدید کرونا برویم، گفت: با توجه به اینکه از مرحله حاد پاندمی کرونا خارج شده ایم، بهتر است که به سمت تولید واکسن های جدید برویم اما در افرادی که سن بالا دارند، افراد بالاتر از ۶ سال و دارای نقص سیستم ایمنی و یا بیماران دارای بیماری های زمینه ای که باعث افزایش میزان مرگ و میر بر اثر کرونا می شود، تزریق نوبت یادآور واکسن های کنونی کرونا توصیه می شود اما امیدواریم شرکت های تولید کننده واکسن در آینده نه چندان دور، واکسن های نسل جدید کرونا را تولید کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: توصیه ما این است که افراد عادی سه نوبت واکسن کرونا را به عنوان واکسیناسیون کامل، تزریق کنند اما تزریق نوبت های یادآور بعدی بر اساس پروتکل های کمیته ملی واکسن کووید۱۹ و کمیته علمی کشوری کرونا در سالمندان، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیماری های مزمن(بالاتر از سن ۶ سال) انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه