حقوق | حقوق وزارت کار | حقوق وزارت کار 1402

حداقل حقوق 1402 | حقوق وزارت کار چقدر است؟

حداقل حقوق 1402 | حقوق وزارت کار چقدر است؟
کدخبر : 53766

هرساله باتوجه به میزان بودجه و تورم وزارت کار میزان حقوق کارمندان و کاگران... را اعلام می کند، در این خبر میزان حقوق سال 1402 را بخوانید.

طبق اظهارات زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. بر اساس مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود. به این ترتیب، حداقل حقوق در سال ۱۴۰۲ هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سقف دریافتی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر ۵۵ میلیون تومان خواهد بود و پرداختِ مازاد این مبلغ به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

حقوق کارگران ۱۴۰۲

حقوق

شاید خیلی از افراد به دنبال اعلام رسمی حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ باشند اما وزیر چند روز پیش در یک مصاحبه در جمع خبرنگاران، به گفتن کلیاتی اشاره کرد و گفت تا قبل از 1402 درباره حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ تصمیم خواهند گرفت، تصمیماتی که ضمانت اجرایی داشته باشد.

با وضع و اوضاع تورمی کشور و پیش بینی ها مبنی بر افزایش آن در سال 1402، کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند دستمزدهای کارگران و کارمندان دولت باید به نحوی افزایش یابد که آثار تورمی به همراه نداشته باشد، این بدان معنا است که نباید افزایش حقوق ها زیاد باشد، چون در موجب بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد!

راه کار این کارشناسان برای جبران این موضوع، حواله دادن به آینده است، یعنی حقوق ها فعلا افزایش زیادی نداشته باشد اما اگر حقوق ها کفاف خرج و مخارج کارگران و کارمندان را نداد، دولت در میانه سال دوباره افزایش حقوق دهد (که عملا نشدنی است)؛ در واقع این نسیه دادن، جز ویران کردن زندگی کارگران را به دنبال نخواهد داشت.

برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط فعلی و روند تورم در کشور، دولت لازم است حداقل حقوق و دستمزد سال آینده را به نحوی تعیین کند که منطقی بوده و اثرات تورمی بیش از حد به دنبال نداشته باشد. در ادامه نیز اگر حقوق کارگران به پای رشد قیمت‌ها نرسید، دولت می‌تواند در میانه سال مجدداً افزایش حقوق اعمال کند.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

حقوق

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس، میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز مانند کارمندان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ خواهد بود. بنابراین و با توجه به حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ که ۵ میلیون تومان تعیین شده بود، با در نظر گرفتن ۲۰ درصد افزایش حقوق، یک میلیون تومان افزایش خواهد داشت و حداقل حقوق بازنشستگان به ۶ میلیون تومان می‌رسد.

نحوه تعیین تکلیف حداقل پایه حقوق سال 1402

حقوق

طبق قانون وزارت کار مدت زمان کار تمام وقت در طول یک هفته به جز ایام تعطیل و جمعه 44 ساعت است که مطابق با این می‌بایست دستمزد پرداخت گردد. حداقل حقوق و مزایای قانون وزارت کار در سال 1402 همین طور است.

نظر شما درباره حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ چیست؟

حداقل حقوق اداره کار 1402 را در این مقاله اعلام کردیم که صرفاً بر اساس پیش بینی‌های انجام شده درباره بودجه سال 1402 است با هدف تامین اعتبار در سال آینده و هنوز هیچ مدلی در خصوص نحوه این افزایش حقوق اعلام نشده است. همانطور که در جدول حقوق کارگران 1402 نیز مشاهده می‌کنید افزایش حقوق سال 1402 چندان چشمگیر نیست و با این وضعیت تورمی، کارگران و کارمندان انتظار بیشتری در این مورد دارند؛ امیدواریم در نهایت این میزان افزایش مناسبی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه