قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار تا کی حالت صعودی دارد؟ | قفل بازار دلار گشوده می‌شود؟

قیمت دلار تا کی حالت صعودی دارد؟ | قفل بازار دلار گشوده می‌شود؟
کدخبر : 53917

فعالان بازار ارز برای قیمت دلار در فروردین‌ماه از تعبیر قفل‌شدگی استفاده می‌کردند. آنها امیدوارند جهت حرکت اسکناس آمریکایی در اردیبهشت وضوح بیشتری پیدا کند.

بازارهای مالی در حالی فروردین‌ماه را پشت سر گذاشتند که بازار ارز در رخوت روزهای ابتدایی بهار به سر می‌برد. قیمت دلار بعد از تعطیلات نوروز نتوانست تحرک خاصی از خود نشان دهد؛ حالا افزایشی‌های بازار چشم امیدشان به پایان ماه رمضان و فروردین است تا چرت بهاری دلار پاره شود و بازار ارز جان دوباره‌ای بگیرد.

از سوی دیگر تحلیلگران اقتصادی، اردیبهشت‌ را ماه خروج بازارهای مالی از قفل‌شدگی دلار می‌دانند. آنها معتقدند ماه رمضان به پایان می‌رسد و بخشی از نقدینگی آزاد شده از بازار خودرو روانه بازار ارز می‌شود.

گرفتاری جدید معامله‌گران تهران

اگر چه فعالیت بازارها از دوشنبه از سر گرفته می‌شود اما بازارهای همسایه در تعطیلات یک هفته‌ای عید فطر هستند. این موضوع می‌تواند در هفته اول اردیبهشت به زیان معامله‌گران افزایشی بازار تمام شود. از همین رو برخی فعالان بازار معتقدند گرفتاری دلار در محدوده ۵۱ هزار تومانی در روزهای باقی مانده از هفته جاری نیز ادامه دارد.

آغاز رالی صعودی دلار

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نکته آسیب‌زننده مهم و موثر بر رفتار دلار، رفتار تورمی کشور است به تجارت نیوز گفت: «به دلیل ساختار متناوب تورمی در سال‌های اخیر، فشار تورم بر بدنه اقتصادی کشور زیاد شده است و عملا تاب‌آوری اقتصاد کمتر شده است.»

وی با اشاره به اینکه ریتم حرکتی اقتصاد، کماکان به سمت تورم بیشتر حرکت خواهد کرد خاطرنشان کرد: «این موضوع قطعا روی رفتار دلار تاثیرگذار است و از سوی دیگر سایر کالاها نیز از این افزایش متاثر می‌شوند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «در شرایط کنونی بعد از رالی‌های صعودی دلار، افزایش قیمت ارزاق و مواد غذایی خواهیم داشت که زمزمه‌های اثرگذاری آن علاوه بر مواد خوراکی بر افزایش قیمت سوخت وجود دارد.»

دیبا با بیان اینکه رفتار تورم تابعی از حجم نقدینگی و قیمت دلار تابعی از رفتار تورم است، گفت: «موضوع چاپ پول و ناترازی بانک‌های بزرگ به سمتی می‌رود که با چاپ پول بتوانند کسری‌ بودجه‌ ۴۰۰ همتی را که در ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد آن بودیم جبران کنند. اما آنچه کارشناسان در ابتدای امسال برای کسری بودجه پیش‌بینی کرده‌اند عددی بالغ بر ۴۵۰ همت است.»

وی تورم حال حاضر را به عنوان کف تورم سال جاری در نظر گرفت و خاطرنشان کرد: «در صورتی که تورم خیلی بالاتر برود، می‌توانیم سقف‌ها و کانال‌های بالاتر را برای قیمت دلار در سال جاری متصور باشیم.»

این تحلیلگر اقتصادی افزود: «نکته‌ تاثیرگذار بر بازارهای مالی توافقی است از جنسی بالاتر از توافق با عربستان. اگر چنین اتفاقی بیافتد ممکن است دلار برای مدتی در سطح ۴۰ تا ۴۵ هزار تومانی باقی بماند.»

وی با در نظر گرفتن ثبات در شرایط فعلی و عدم رشد تورم گفت: «در غیر این صورت دو دیدگاه کف ۴۵ و سقف تجربه‌شده در سال گذشته را می‌توانیم برای دلار در سال جاری در نظر بگیریم.»

افزایش فعالیت بازار غیررسمی

کارشناسان اقتصادی در هفته‌های گذشته بارها به تاثیر تورم سال جاری بر قیمت دلار اشاره کرده‌اند. آنها قیمت دلار را جامانده از قیمت سایر کالاهای وارداتی می‌دانند. با توجه به این نکته بازیگران فعال در بازار ارز سیاست‌های نهاد پولی کشور را عامل کم‌رمقی بازار ارز می‌دانند. آنها امیدوارند در اردیبهشت جهت حرکت بازار وضوح بیشتری پیدا کند.

با وجود تعطیلی بازارهای همسایه و تهران در دو روز گذشته اما معاملات پشت‌خطی و غیررسمی فعال بود. این بازارها قیمت دلار را در روند افزایشی معامله کردند. نهاد پولی کشور بارها بر غیرقانونی بودن این معاملات تاکید کرده و اقدامات متعددی اعم از دستگیری و فروپاشی انجام داده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه