با توجه به ثبت رکورد افزایش تولید در اسفند گذشته آغاز شد

برنامه‌ریزی سنگ آهن سنگان برای تحقق رشد تولید در سال ۱۴۰۲

برنامه‌ریزی سنگ آهن سنگان برای تحقق رشد تولید در سال ۱۴۰۲
کدخبر : 53986

مجتمع سنگ آهن سنگان، رشد تولید را از اسفندماه ۱۴۰۱ با افزایشی ۳۰ درصدی نسبت به برنامه از پیش تعیین شده خود به انجام رسانید. این مجموعه پس از آغاز سال جدید و اعلام شعار سال از طرف رهبر معظم انقلاب این فرمایش را نصب‌العین تولیدات خود قرار داد و برای تحقق منویات رهبر انقلاب تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به «رشد تولید در جهت مهار تورم» به کار گرفته است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است. این شرکت با ثبت رکورد در تولید سنگ آهن دانه بندی شده طی اسفندماه ۱۴۰۱، مسیر تحقق رشد تولید را زودتر از برنامه‌های اعلامی شروع کرد. شروعی که با اعلام شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب موجبات عزم جدی این مجموعه معدنی در مسیر شعار سال از طریق تشکیل کمیته رشد تولید در مجتمع سنگ آهن سنگان را فراهم آورد.

در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۲۴ تن سنگ آهن دانه بندی در سنگان تولید شد که نسبت به برنامه (یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن) رشد بیش از ۶۴۵ هزار تن داشته است. میزان فروش این مجتمع در مدت یاد شده یک میلیون و ۴۷ هزار تن سنگ آهن و کلوخه بود که نسبت به برنامه فروش(۸۵۰ هزار تن) از رشدی ۱۲۳ درصدی برخوردار بوده است. میزان استخراج سنگ آهن هم در اسفند ماه سال گذشته ۲۱ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۰۸ تن و باطله برداری ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۸۹۹ تن ثبت شده است.

علاوه بر این، میزان بارگیری سنگ آهن از این مجتمع به وسیله حمل و نقل ریلی طی پارسال نسبت به سال قبل با رشد ۴۶۸ درصدی از ۸۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۶ هزار تن در سال ۱۴۰۱ از طریق ایستگاه راه آهن خواف رسید. میزان تحویل کلوخه سنگ آهن نیز توسط این مجتمع به سرمایه گذاران پهنه صنعتی و معدنی سنگان خواف در سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشت. افزون بر ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کلوخه سنگ آهن توسط این مجتمع به سرمایه گذاران مستقر در پهنه صنعتی- معدنی سنگان طی پارسال تحویل داده شد که نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در توسعه کمی و کیفی طرح‌های صنعتی و معدنی در منطقه سنگان خواف، برای رسیدن به کاهش بحران‌های اقتصادی، عمرانی و خدماتی با تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی، احداث فرودگاه و محورهای مواصلاتی است که از ضرورت‌های توسعه طرح‌های معدنی این منطقه به شمار می‌رود.

به همین منظور و در راستای عملیاتی نمودن فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مجتمع سنگ آهن سنگان در میدان عمل با محوریت (رشد تولید) از آغاز به کار کمیته رشد تولید این مجتمع خبر داد تا با توجه به منویات رهبر انقلاب و اهمیت وافر این رویکرد مهم در چرخه اقتصادی کشور در جهت ساماندهی راهبردهای اجرایی برای رسیدن به رشد تولید در مجتمع سنگ آهن سنگان گام‌های اساسی برداشته شود.

منطقه سنگان خواف با برخورداری از منابع غنی معدنی، قطب توسعه و رونق اقتصادی جنوب استان خراسان رضوی است که در سنوات اخیر و به ویژه در دولت سیزدهم گام‌های مهمی برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ در  مسیر توسعه و اشتغالزایی برداشته شده است. در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی معادن، ۴۰ طرح در زمینه توسعه و رفع مشکلات زیرساخت‌های این شهرستان با محوریت مجتمع سنگ آهن سنگان خواف و شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌های شرق کشور با اعتبار ۷۶۰ میلیارد ریال در این شهرستان انجام شد.

بارزترین ویژگی های معادن سنگ آهن خواف، امکان فعالیت های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه