روتاویروس | روتاویروس در ایران | روتاویروس در تهران

روتاویروس همه گیر شد | علائم روتاویروس را بشناسید + جزئیات

روتاویروس همه گیر شد | علائم روتاویروس را بشناسید + جزئیات
کدخبر : 54100

نحوه انتقال این ویروس مانند سایر ویروس‌های گوارشی به صورت دهانی و مدفوعی منتقل می‌شود و مهمترین راه پیشگیری آن هم رعایت بهداشت دست است.

فوق تخصص عفونی اطفال: اغلب کودکانی که با این ویروس درگیر می‌شوند، سن‌شان زیر پنج سال است و به ویژه سن ۲۴ ماه تا سه سال. خفیف و گاهی تب شدید، استفراغ مکرر و بعد هم مدفوع آبکی مکرر از علائم این ویروس است.انتقال این ویروس عمدتا از طریق دست آلوده، سطوح آلوده و آب و غذای آلوده و به صورت دهانی است.

علائم و عوارض ابتلا به روتاویروس

روتاویروس

چوبدار ادامه داد: اگرچه اپیدمی روتاویروس قاعدتا در زمستان بیشتر دیده می‌شود، اما در حال حاضر هم متاسفانه خودش را نشان داده و با طغیان و اپیدمی روتاویروس حداقل در شهر تهران مواجهیم. باید توجه کرد که این ویروس اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند و شدیدترین نوع اسهال و استفراغ ویروسی به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود و این موضوع را به معاونت بهداشت و مسئولان وزرت بهداشت گزارش داده‌ایم.

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) درباره علائم ابتلا به ویروس روتاویروس، گفت: مهمترین علامت این ویروس اسهال و استفراغ است. البته این ویروس در همه سنین دیده می‌شود، اما در کودکان بسیار شایع‌تر است. در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن علیه این ویروس وجود دارد، اما در کشور ما هنوز جزو واکسیناسیون روتین نیست. این ویروس شدیدترین نوع اسهال ویروسی را در همه گروه‌های سنی به ویژه در کودکان ایجاد می‌کند. از عوارض آن کم آبی بسیار شدید، از دست دادن اشتها، تخریب پرزهای روده و از بین رفتن آنزیم لاکتاز و ایجاد مدفوع اُسموتیک اسیدی می‌شود که هم باعث ایجاد صدمات پوستی شده و هم اسهال را طولانی می‌کند؛ به طوری که ممکن است تا دو یا سه هفته اسهال ادامه یابد. از طرفی ممکن است منجر به اختلالات قند خون شود و شدیدترین عارضه آن هم کم آبی و دهیدراتاسیون است.

روتاویروس چیست؟

روتاویروس

روتاویروسنام یک سرده از فرمانرو ویروس است. روتاویروس‌ها از خانواده رئوویروس‌‌ها و دارای ژنوم مقطع (۱۱ تا ۱۲ قطعه) و دو رشته‌ای هستند. روتاویروس همچنین دارای کپسید ایکوسادرال است اما پوشش لیپیدی را ندارد. همانندسازی ژنوم روتاویروس در سیتوپلاسم سلول میزبان و توسط آر‌ان‌ای پلیمراز ویروسی رخ می‌دهد.

گروه A روتاویروس‌ها شناخته شده‌ترین نوع در بین کودکان و جوانان سراسر جهان می‌باشد و گروه B آنها باعث اسهال در بزرگسالان می‌شود و ویروس‌های این گروه فقط در چین مشاهده شده‌اند. روتاویروس‌ها فاقد پوشش بوده و دارای RNA دو رشته‌ای می‌باشند. طریقه اصلی سرایت این ویروس به صورت مدفوعی‌دهانی می‌باشد. روتاویروس‌ها عامل تقریباً یک سوم اسهال‌های کودکان زیر ۵ سال می‌باشند و بیشترین عفونت‌ها در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد. اعتقاد بر این است که این ویروس‌ها تنها عوامل نادر التهاب معده‌ای‌روده‌ای از طریق مواد غذایی می‌باشند. دوره کمون التهاب معده‌ای‌روده‌ای روتاویروس ۲ روز است. حالت تهوع به مدت ۳ روز که با اسهال آبکی همراه است و غالباً دردهای شکمی و تب نیز عارض می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه