شرکت سنگ‌آهن گهرزمین

گام‌های بزرگ گهرزمین در مسیر توسعه اقتصادی با رشد تولید

گام‌های بزرگ گهرزمین در مسیر توسعه اقتصادی با رشد تولید
کدخبر : 54259

برای رسیدن به تعادل بازار عرضه و تقاضا، نقش معدن‌ها و صنایع معدنی در تأمین مواد اولیه برای صنایع تولیدی کشور بسیار حائز اهمیت است. یکی از شرکت‌های پررنگ نماد بورسی "کگهر" است که باتوجه به فعالیت‌ها و عملکرد درخشان خود در سال ۱۴۰۱، می‌تواند در تامین سنگ‌آهن موردنیاز صنایع ساختمانی و فولادسازی نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش فازمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، منویات رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به جامعه‌ای بدون دغدغه تورم و متکی به اقتصاد و تولید داخل در  شعار سال ۱۴۰۲ "مهار تورم با رشد تولید" نقشه راهی شفاف برای توسعه اقتصادی توسط تولیدکنندگان است. شرکت سنگ‌آهن گهرزمین از جمله شرکت‌هایی است که در تامین صنایع مادری مانند فولادسازی نقش کلیدی دارد. صنایع مادر، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشور را تأمین می‌کنند و در صنعت دارای نقش مهمی هستند.

برای رشد و توسعه اقتصادی، نیاز به ابزار و لوازم مناسب است که بخشی از آنها شامل افراد فرهیخته باشند که توانایی طراحی مسیر حرکت را دارند. همچنین نیاز به افراد دیگری با فرهنگ و دانش کافی برای اجرا و عملیات برنامه‌های طراحی شده وجود دارد. 

در کشور ما، موضوع مهم تامین مواد اولیه به دلیل تحریم‌های غرب نسبت به برخی موارد دیگر دارای اهمیت بیشتری نسبت به دیگر کشورها است. همچنین، اختلاف نامتوازن در رشد بخش‌های مادری و مصرفی و عدم تطبیق میان آن‌ها، مشکلاتی نظیر خام‌فروشی در کشور را ایجاد کرده است.

سنگ آهن گهرزمین با تولید محصولاتی همچون کنسانتره، سنگ آهن دانه‌بندی شده و گندله در رشد تولید و افزایش کیفیت محصولات تاثیرگذار است. همچنین از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در فرآوری سنگ آهن، به حفظ هزینه‌های تولید و مهار تورم کمک می‌کند. تلاش‌های شرکت سنگ آهن گهرزمین در زمینه افزایش تولید و صادرات محصولات، می‌تواند به تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر مهار تورم و رشد تولید کشور کمک کند.

شرکت سنگ آهن گهرزمین یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنسانتره سنگ‌آهن در ایران می‌باشد که در سال ۱۴۰۱ توانست از خود عملکردی مثبت در استخراج، اکتشاف، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز برجای بگذارد. عملکردی که زمینه اشتغال بسیاری از جوانان متخصص خصوصا بومیان منطقه گهرزمین را فراهم آورد.

شرکت سنگ آهن گهرزمین در سال گذشته موفق به کسب جهش در تولید کنسانتره و سنگ آهن دانه‌بندی طی سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به کل دوره های مشابه شد. میزان سنگ آهن استخراجی (نابرجا) ۱۲٫۶۵۵٫۸۵۸ تن، تولید ۹٫۶۶۴٫۷۶۷ تن سنگ آهن خردایش شده، ۶٫۴۱۲٫۸۰۹  تن  کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله در سال ۱۴۰۱ بوده است. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که سالانه ۵ میلیون تن گندله و ۱ میلیون تن کنسانتره به صورت فروش داخلی و فروش صادراتی در قالب صادرات به کشورهای چین و هند انجام می شود.

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در شرایطی به تدوین برنامه‌ای بر مبنای چراغ راه تبیینی رهبر انقلاب در شعار سال می‌پردازد که کشورمان دچار بحران کمبود سنگ‌آهن به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه شده است و در این مسیر زمینه استخراج و اکتشافات بیشتر برای تامین نیازهای داخل بیش از پیش احساس می‌شود.

اهدف «کگهر» از اجرای برنامه‌های استراتژیک در افزایش میزان تولید، دستیابی به ارزش افزوده بالاتر برای سهامداران و کسب درآمد فروش داخلی و صادراتی مازاد نیاز داخل است. شرکت در حال حاضر محصولاتی همچون کلوخه، سنگ آهن دانه‌بندی ، کنسانتره و گندله را تولید می‌کند و برنامه خود را بر مبنای فروش گندله در آینده نزدیک قرار داده است. محصول کنسانتره «کگهر»، از بازار داخلی و صادراتی بهره خواهد برد و در هر دو حوزه به فروش خواهد رفت.

این شرکت بزرگ معدنی ایران در برنامه استراتژیک سال ۱۴۰۲، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از هزینه‌های زائد در جهت کاهش بهای تمام شده محصولات و منطبق با استانداردهای زیست محیطی را با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار خود قرار داده است.

افزایش حجم تولید آب حاصل از احداث سد باطله، افزایش دوبرابری ظرفیت انبار ریلی، کاهش هزینه های حمل و نقل با احداث جاده های دسترسی به گهرزمین، صرفه جویی ۶۵ درصدی (حدود ۳۰۰ میلیون تومان) در بهسازی جاده ریلی از جمله دستاوردهای شرکت سنگ آهن گهرزمین بوده است.

گهرزمین با بهره‌برداری از بزرگترین ذخایر سنگ آهن ناحیه معدنی گل‌گهر، به دنبال روشن شدن مسیری شفاف و پرافتخار در تولید محصولات معدنی برای کشور است. در همین راستا، گهرزمین در حال ارائه طرحی است که می‌تواند فرایند انتقال مواد به ویژه باطله را با استفاده از نوار نقاله از معدن تا پخش آن بر روی دامپ را به کمک اسپریدر انجام دهد.

علی‌رغم عمیق‌تر شدن معدن و فرسوده‌تر شدن ماشین‌آلات قدیمی، عملیات معدنی این شرکت در

سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته تا ۳۰ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود که بتواند برنامه ۹۰ میلیون تنی را نیز محقق کند. برنامه ریزی لازم برای دستیابی به ظرفیت اسمی واحد گندله سازی سبب افزایش تولید آن به میزان ۶ میلیون تن در سال شد که این رشد همراه با رعایت شاخص های کیفی و محیط زیستی آغاز شده است. با بهره برداری از کارخانه گندله سازی گهرزمین، ۱۶ درصد به ظرفیت تولید گندله سازی کشور اضافه شده است. 

اجرای طرح‌های توسعه‌ای توسط شرکت‌های بزرگی همچون سنگ آهن گهرزمین در این منطقه، علاوه بر افزایش درآمد، اشتغالزایی را برای بومیان این منطقه فراهم می‌کند و سود حاصله از این طرح‌ها حتی در حوزه استفاده از تجهیزات و قطعات داخلی نیز خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه