پست بانک ایران

مدیرعامل پست بانک ایران: حمایت 6 هزار میلیارد ریالی پست بانک ایران از شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته​

مدیرعامل پست بانک ایران: حمایت 6 هزار میلیارد ریالی پست بانک ایران از شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته​
کدخبر : 54466

مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور گفت: در سال گذشته پست بانک ایران مبلغی بیش از 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و نوآور پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رصداقتصادی، بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران در گفت گو با خبرنگار این واحد با تاکید بر برنامه ها و سیاست‌های پست بانک ایران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور گفت: اولین اقدام ما در سال گذشته ایجاد و رونمایی از اداره کل تامین مالی طرح های نوآورانه در زیر مجموعه حوزه معاونت اعتباری و بین الملل بانک و دومین قدم، ایجاد فصل جدید در بخش سیاست‌های اعتباری بانک برای توجه به شرکت‌های دانش بنیان بود که تمدید قرارداد همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری در این زمینه است.

بالاترین مقام اجرایی بانک با تاکید بر اینکه پست بانک ایران با دسترسی به منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات اعطایی از محل بند (الف) تبصره ( 18) قانون بودجه سال 1400 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری و منابع داخلی بانک در سال گذشته، مبلغ 6.379.681 میلیون ریال به شرکت‌های دانش بنیان و نوآور تسهیلات پرداخت کرده است، ادامه داد: 418.400میلیون ریال از این تسهیلات از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، 153.168 از منابع صندوق توسعه ملی و 5.537.603 میلیون ریال منابع داخلی بانک و 270.510 میلیون ریال از منابع تبصره 18 قانون برنامه و بودجه سال 1400 در این حوزه پرداخت شده است.

وی افزود: قرارداد لازم الاجرا چک و سفته متقاضی، ضامن خارج از شرکت متقاضی، ضمانت نامه، اموال منقول و غیر منقول بر حسب نوع طرح، بازار آن و ساختار مالی شرکت‌ها  از وثایق دریافتی از آنها بوده است.  شیری با بیان اینکه سال گذشته، 868 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 10.068.026 میلیون ریال به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است، گفت: این ضمانت‌نامه در قالب شرکت در مناقصه‌ها و مزایده، حسن انجام کار، تعهدات، پیش پرداخت، گمرکی و تعهد پرداخت صادر شده است.     

افزایش 79 درصدی سپرده‌های روستایی در سال 1401

مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به اینکه به صورت روزانه در روستاها از طریق تمام درگاه‌های فعال بانکی، 4.5 میلیون تراکنش بانکی انجام می‌شود، گفت: در پایان سال گذشته مبلغ سپرده‌های روستایی به 490 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 1400، بیش از 79 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: طی سال گذشته برای مدیریت تردد مازاد بین شهر و روستا، تعداد کارت‌های صادر شده در باجه‌های بانکی روستایی به 443 هزار و 62 فقره رسید که 88 درصد رشد نسبت به سال 1400داشته است.

نقش موثر پست بانک ایران در حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها

بالاترین مقام اجرایی بانک در ادامه با تاکید بر اینکه در قانون ایجاد پست بانک ایران، به صورت مصرح ذکر شده است که این بانک به عنوان بانک تخصصی حوزه ارتباطات و اطلاعات و بانک مناطق محروم و کم‌ برخوردار ارائه خدمات خواهد داد، تصریح کرد: برای هیچ بانکی صرفه اقتصادی ندارد که در دور افتاده ترین روستای کشور به مشتریان خدمات بانکی ارائه دهد، ولی پست بانک ایران با پنج هزار و 861 باجه بانکی روستایی در سراسر کشور خدمات نوین بانکی را به روستاییان عزیز ارائه می‌دهد و بر طبق محاسباتی که انجام داده‌ایم به طور میانگین، فاصله این باجه‌ها با اولین شعبه شهری ناظر 34 کیلومتر است.

وی با بیان اینکه پست‌ بانک ایران در 27 سال گذشته، سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه زیرساخت‌ها انجام داده است و در حال حاضر به بیش از 11.8 میلیون نفر از جمعیت 20.7 میلیونی مناطق روستایی، خدمات مستقیم بانکی ارائه می‌کند، افزود: ضریب شمول مالی خدمات بانکی، بر اساس تعداد حساب‌های افتتاح شده تا پایان سال گذشته 62 درصد بوده است.

بالاترین مقام اجرایی بانک خاطرنشان کرد: با انجام این خدمات بیش از 19 هزار میلیارد ریال در هزینه فرصت نیروی کار و 248 هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت سالانه کشور صرفه جویی می‌شود که مجموع صرفه اقتصادی آن 267 میلیارد ریال در سال است.

شیری با اشاره به دستاوردهای زیست محیطی و اقتصادی حاصل از ارائه خدمات بانکی در روستاها گفت: با  ارائه خدمات بانکی پست بانک ایران در روستاها سالانه از 478 میلیون سفر بین شهر - روستا و 16.547 میلیون کیلومتر مسافت جلوگیری می‌شود. 

وی با تاکید بر صرفه جویی 236 میلیونی ساعت نیروی کار در سال، با ارائه خدمات بانکی باجه‌های بانکی روستایی در سراسر کشور، افزود: وجود این باجه‌های بانکی در سال بیش از 4.554 میلیون کیلوگرم به کاهش انواع آلاینده‌ها کمک می‌کند.

شیری ادامه داد: اگر فرض را بر این قرار دهیم که هر سه تراکنش، یک سفر از روستا به شهر خواهد بود در این صورت یک میلیون سفر در روز خواهد بود که اگر استهلاک وسیله نقلیه، مصرف سوخت ترافیک، سوانح جاده‌ای و زمان از دست رفته نیروی انسانی در این سفرها را به اعداد تبدیل و از صرفه جویی‌ که در منافع اجتماعی و اقتصادی، در کل اقتصاد ملی ایجاد می‌کند کسر کنیم، سرانه خلق ارزش سالانه خدمات پست بانک ایران در کشور رقمی معادل، 100 میلیارد ریال خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه