منطقه آزاد انزلی

برنامه‌های منطقه آزاد انزلی در راستای تحقق شعار سال

برنامه‌های منطقه آزاد انزلی در راستای تحقق شعار سال
کدخبر : 54719

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در یک گفت‌و گوی اختصاصی با فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی به بیان برنامه‌های این منطقه در راستای تحقق شعار سال پرداخت و گفت: در این خصوص برنامه‌ها در ۲ محور رشد تولید و مهارتورم برنامه‌ریزی شده‌اند. در زمینه رشد تولید در حوزه صنعت، جذب حمایت‌های مالی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش بهره‌وری، فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل، احداث نیروگاه و تامین انرژی واحدهای تولیدی، توسعه صادرات و بازاریابی واحدهای تولیدی و در زمینه مهار تورم؛ حضور فعالانه در برنامه‌های ستاد تنظیم بازار، افزایش نظارت‌ها بر بازار با حضور فعالان بخش خصوصی و تبدیل تهدید به فرصت در زمان تحریم برنامه‌هایی برای سال ۱۴۰۲ تدوین و به صورت مجدانه پیگیری می‌شود.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، وحید طالب‌پور معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص برنامه‌های حوزه صنعت این منطقه برای سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۶۴ واحد صنعتی در ۲ شهرک صنعتی فعال می‌باشند، ظرفیت تکمیل شده و به مرز اشباع رسیده‌ایم که به شدت نیازمند توسعه فضای صنعتی هستیم. به همین خاطر با دکتر فرهادی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و اعضای هیئت مدیره و معاونین پیگیر احداث شهرک‌صنعتی جدید تحت عنوان شهرک صنعتی شماره ۳ هستیم. مشکلاتی به لحاظ تقسیمات جغرافیایی برای این شهرک پیش آمده بود که با مساعدت استانداری گیلان و پیگیری بی‌وقفه مدیرعامل سازمان این مشکلات در حال مرتفع شدن است و امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی شهرک آغاز خواهد شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با راه اندازی این شهرک بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی در این شهرک مستقر بشوند. باتوجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که منطقه آزاد انزلی دارا می‌باشد، درباره میزان امکان فعالیت با منطقه اوراسیا خصوصا کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان، کشورهای حوزه CIS و با توجه به پیوستن ایران به پیمان شانگهای که از مسیر کریدور شمالی ارتباطات تجاری و صنعتی با کشور چین برقرار شده است، پیش بینی می‌شود صنایع مرتبط با این کشورها در منطقه آزاد انزلی بیشتر از گذشته مستقر بشوند. به عنوان مثال؛ صنایعی که در پردازش کالاهای روسیه مانند غلات، روغن، چوب فعالیت دارند، با استقرار در منطقه آزاد انزلی برای صادرات مجدد به کشورهای همسایه ایران پردازش می‌شوند. علاوه بر این، نقش تامین نیازمندیهای کشورهای اوراسیا و حوزه CIS از مسیر منطقه آزاد انزلی هم مورد دیگری است تا هم از مسیر صادرات و هم صادرات مجدد حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم، لذا احداث شهرک صنعتی شماره ۳ با این هدف دنبال می‌شود.

طالب‌پور اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مدت حدودا ۱۸ سال فعالیت منطقه آزاد انزلی صورت گرفته است و حدود ۳۰۰ شرکت خارجی در این منطقه ثبت شده‌اند که نیمی از این شرکت‌ها در حال حاضر فعال هستند. تلاش ما بر این است که رویکرد در واگذاری شهرک صنعتی جدید این منطقه در آینده به سمت سرمایه‌گذاری خارجی و واحدهای صنعتی و صادراتی پیش برود. 

معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی، تقویت و افزایش توان تولید واحدهای موجود را از دیگر برنامه‌های این منطقه در تحقق رشد تولید عنوان کرد و گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ترکیب اعضای معاونت‌ها و مدیریت‌های درون‌سازمانی به ریاست مدیرعامل سازمان و حضور دستگاه‌های مرتبط بیرونی در جهت پیگیری و رسیدن به اهداف موردنظر به صورت مداوم در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود. به عنوان مثال در سال جدید کارگروه‌هایی با معاون وزیر صمت، معاون اقتصادی استاندار و فرماندار انزلی و مدیریت‌های مرتبط در این رابطه تشکیل شده است تا علاوه بر راهکار حل مشکلات واحدهای موجود، بتوانیم توان تولید را در این واحدها ارتقا بدهیم.

وحید طالب‌پور، برنامه بعدی منطقه آزاد انزلی در راستای تحقق شعار تولید را مبحث حمایت بانک‌ها مطرح و بیان کرد: در حال حاضر ۹ بانک در منطقه آزاد انزلی در کنار شرکت‌های فعال صنعت بیمه و صرافی‌ها مستقر می‌باشند. ما در سال ۱۴۰۲ برای مهار تورم و رشد تولید بنا داریم تا با جذب حمایت‌های مالی به واحدهای تولیدی کمک کنیم تا بتوانند توان تولید را افزایش بدهند. رفع موانع گمرکی و موضوع استاندارد از مباحثی است که به جد پیگیر آن می‌باشیم. در این رابطه هم با گمرکات استان گیلان توافقات خوبی انجام شده و هم با اداره کل استاندارد اخیرا توافق شده تا اداره استاندارد ویژه برای منطقه آزاد انزلی ایجاد بشود که کمک شایانی برای تولیدکنندگان در بحث افزایش تولید خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای فعال‌سازی واحدهای راکد نیز برنامه‌هایی را در سال جاری در دست اجرا داریم. البته بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی در منطقه آزاد انزلی فعال هستند و کمتر از ۱۰ درصد غیرفعال می‌باشند. سعی داریم تا تعداد ۱۵ واحد غیرفعال که در حال حاضر موجود است را در منطقه آزاد انزلی فعال بکنیم. برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینارها و کلاس‌ها در جهت افزایش بهره‌وری تولید از دیگر برنامه‌های این منطقه است.

معاون اقتصادی منطقه آزاد انزلی در خصوص مشکلات تامین انرژی واحدهای تولیدی در تابستان و زمستان، گفت: در تلاش هستیم تا با هماهنگی برق منطقه‌ای بتوانیم از ظرفیت نیروگاه ۲۵مگاواتی CHP منطقه برای تامین برق واحدهای تولیدی استفاده کنیم. بنا داریم در یک کار مشارکتی با تولیدکنندگان احداث یک نیروگاه چندمگاواتی را برای تامین برق واحدها به انجام برسانیم. 

طالب‌پور با اشاره به اهداف حضور منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، بیان کرد: واحدهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد انزلی نیازمند حمایت در بخش توسعه صادرات و بازاریابی هستند که یکی از اهداف حضور ما در نمایشگاه اکسپو ایران همین موضوع است. واحدهای تولیدی صادراتی، واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری خارجی، شرکت مدیریت صادرات EMC و واحدهای تولیدی که نیاز داخل را تامین‌ می‌کنند در این نمایشگاه حضور فعالانه دارند. با مساعدت مدیریت عامل منطقه آزاد انزلی و برنامه‌ریزی دبیرخانه مناطق آزاد بنا داریم در رویدادهای مهم بین‌المللی و داخلی در سال جدید با هدف معرفی واحدهای خود حضوری فعالانه داشته باشیم.

وی با اشاره به بخش دوم شعار سال مبنی بر مهار تورم، نقش منطقه آزاد انزلی را با عضویت فعال در ستاد تنظیم بازار انزلی یادآور شد و گفت: علاوه بر تعامل با وزارت صمت و وزارت اقتصاد در اجرای بهینه برنامه‌های این وزارتخانه‌ها، بسته‌های حمایتی از طرف منطقه آزاد انزلی همچون کاهش میزان عوارض، افزایش و تکمیل نظارت‌ها بر بازار با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جامعه بازاریان و سرمایه‌گذاران منطقه و انجمن کارآفرینان از جمله برنامه‌های این منطقه در بخش مهار تورم است. 

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد انزلی، تحریم‌ها را در کنار به‌وجود آمدن مشکلات برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان، یک فرصت در جهت جذب بازارهای جدید، موافقت‌نامه‌هایی که همچون اوراسیا کاهش تعرفه را به دنبال داشته، مبادلات تجاری جدید با حذف دلار و عضویت در پیمان شانگهای عنوان کرد. 

وی تصریح کرد: مأموریت‌هایی برای ۷ منطقه آزاد فعال فعلی با سیاست‌هایی که شورای عالی مناطق آزاد تنظیم شده است. براین اساس، منطقه آزاد انزلی بر همکاری تجاری با کشورهای همسایه متمرکز است، البته شرکت‌های اروپایی هم در این منطقه تاسیس شده‌اند، اما رویکرد اصلی بر کار با همسایگان می‌باشد. شرکت‌های ایرانی - لهستانی که در امر مونتاژ خودروهای امداد و نجات، چند شرکت از آلمان که در حوزه‌های تامین مواد اولیه و تجارت کالای همراه مسافر فعالیت دارند و چند شرکت ایرانی- ایتالیایی با حوزه فعالیت در زمینه‌های آرایشی و بهداشتی از جمله شرکت‌های اروپایی فعال در منطقه آزاد انزلی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه