در سال ۱۴۰۱، ۱۸۷طرح سرمایه گذاری در حال اجرا بوده است:

سرمایه گذاری ۲۰۴ هزار میلیارد ریالی داخلی و ۱۷۰۰ میلیون دلاری خارجی در منطقه آزاد ماکو

سرمایه گذاری ۲۰۴ هزار میلیارد ریالی داخلی و ۱۷۰۰ میلیون دلاری خارجی در منطقه آزاد ماکو
کدخبر : 54732

فریدون فدایی دولت در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با اشاره به خبر فوق افزود: پیش بینی میشود برای این طرح ها بیش از ۲۰۳ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و یک هزار و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد که بعد از بهره برداری از این طرح ها برای ۶۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

فریدون فدایی دولت در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با اشاره به خبر فوق افزود: پیش بینی میشود برای این طرح ها بیش از ۲۰۳ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و یک هزار و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد که بعد از بهره برداری از این طرح ها برای ۶۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این تعداد طرح سرمایه گذاری تا کنون ۱۴ هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال داخلی و ۴.۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه از طرح های درحال اجرای اعلام شده، ۵۴ طرح سرمایه گذاری بخش کشاورزی است اضافه کرد: برای این طرح ها ۱۴۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی بخش خصوصی انجام می شود و پیش بینی می شود برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شود.

فدایی دولت  با بیان اینکه ۷ طرح سرمایه گذاری در بخش گردشگری با ۱۶۵۱۸ میلیارد ریال و پیش بینی اشغالزایی ۶۰۰ نفری بعد از بهره برداری افزود: در بخش صنایع نیز ۱۱۶ طرح سرمایه گذاری با بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و ۱۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حال اجرا می باشد که پیش بینی می شود بعد از بهره برداری از این طرح ها برای ۳۷۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شود.

این مسئول به سرمایه گذاری های حوزه معدن و لجستیک نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در حوزه معدن ۸ طرح سرمایه گذاری داخلی با ۴۳ میلیارد ریال  و ۲ در طرح در حوزه لجستیک با ۲۲۵۰۰ میلیارد ریال در منطقه آزاد ماکو در حال اجرا می باشند که در مجموع برای ۱۳۰ نفر اشتغال ایجاد خواهند نمود.

* تشریح اقدامات یک ساله مدیریت جذب سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو

مدیر جذب سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در گفتگو با پایگاه خبری در تشریح اقدامات این مدیریت در سال ۱۴۰۱ گفت:‌ در سال گذشته پیگیری و راه اندازی اتاق تسهیل و خدمات سرمایه گذاری با هدف تهیه طرح های سرمایه گذاری بر اساس فرصتهای شناسایی شده از سوی مدیریتهای تخصصی، پذیرش و راهنمایی سرمایه گذار و تعیین حوزه سرمایه گذاری، همراهی سرمایه گذار از مرحله ثبت درخواست تا انعقاد قرارداد، همراهی سرمایه گذار از حین اجرای طرح تا مرحله بهره برداری و احصا مشکلات و انعکاس به کارگروه رفع موانع جهت بررسی و حل مشکل انجام شد.

آرش یوسف زاده افزود: کارشناسان خبره از مدیریتهای تخصصی برای راهنمایی سرمایه گذاران و پیگیری درخواستهای متقاضیان در اتاق مذکور مستقر بوده و همراهی مستمر با سرمایه گذار از ابتدای فرآیند تا مرحله بهره برداری را بر عهده خواهند داشت.

وی همچنین از بهره برداری و بهبود سامانه ثبت درخواست های سرمایه گذاری (الکترونیکی شدن فرآیند سرمایه گذاری) خبرداد و اظهار داشت:‌ این سامانه با قابلیت های پذیرش و بررسی تمامی درخواستهای سرمایه گذاری بدون نیاز به اخذ مدارک و حضور فیزیکی متقاضی با امکان دسترسی به اطلاعات اراضی منطقه از طریق GIS برای متقاضیان راه اندازد شد  لذا سازمان منطقه آزاد ماکو به عنوان پیشرو در بین مناطق آزاد موفق به راه اندازی سامانه مذکور از انتهای سال ۱۴۰۰ شده است.

وی با بیان اینکه سامانه فوق مشتمل بر بخش جامع راهنمای سرمایه گذاری  است تصریح کرد: این سامانه شامل: مراحل فرآیند سرمایه گذاری و امکان دانلود تمامی فرمها و مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی و همچنین اطلاع از لیست عناوین طرح های غیر قابل پذیرش می باشد.

مدیر جذب سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو تهیه ۵۲ بسته سرمایه گذاری با همراهی مدیریت های تخصصی را از دیگر اقدامات این مدیریت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: اقدامات اساسی در زمینه نظارت بر اجرای طرحهای سرمایه گذاری به تعداد ۲۳۷ بازدید با هدف احصاء مشکلات و رفع موانع سرمایه گذاری در کنار حفظ حقوق دولت و بیت المال، پیگیری تاسیس ۳ صرافی جدید، بررسی ۱۴۵ پرونده سرمایه گذاری در جلسات کمیسیون سرمایه گذاری و تصویب نظر موافق برای ۷۰ درصد درخواستها، بازنگری فرآیند واگذاری زمین از طریق فراخوان برای شناسایی و جذب سرمایه گذار و همچنین اصلاح و بازنگری اساسی شیوه نامه واگذاری زمین برای طرح های سرمایه گذاری و جداول بررسی توانمندی فنی و مالی و مطابقت با سامانه سرمایه گذاری از دیگر اقدامات انجام گرفته این مدیریت در سال گذشته می باشد.

وی در انتها خاطر نشان ساخت: کتابچه راهنمای سرمایه گذاری حاوی اطلاعات جامع و مانع مورد نیاز تمامی فعالیتهای اقتصادی شامل فعالیتهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی با تشریح صفر تا ۱۰۰ مسائل و نیازهای یک متقاضی سرمایه گذاری و یا فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد خاصه منطقه آزاد ماکو تهیه گردیده که انشاءالله در ماه آینده چاپ و برای استفاده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه