منطقه آزاد اروند

برنامه‌های منطقه آزاد اروند در جهت جذب سرمایه‌گذار

برنامه‌های منطقه آزاد اروند در جهت جذب سرمایه‌گذار
کدخبر : 54835

سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند بنا دارد تا در زمینه تجارت و صنعت و با محوریت ایجاد اشتغال برای جوانان بومی منطقه فعالیت خود سرعت ببخشد. در همین راستا در کنار برنامه‌های عمرانی و تکمیلی زیرساخت‌های موردنظر با حضور در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کرد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، منطقه آزاد اروند با توجه به داشتن مرز خاکی، دریایی و مسیر هوایی، شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر شرایطی بسیار مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارند که با سایر مناطق آزاد قابل مقایسه نیست. در این گزارش با توجه به ویژگی‌ها و امکانات پیش‌ رو در این منطقه به برنامه‌ها و عملکردهای سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند به عنوان مسیر استراتژیک تبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس می‌پردازیم.

منطقه آزاد اروند، فرصت‌های بسیار زیادی در حیطه کشاورزی، سرمایه‌گذاری و صنعت دارد که باید برای احیا و ارتقای آن، سرمایه‌گذار جذب شود. برهمین اساس، این سازمان با حضور در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌ّهای صادراتی ایران اقدام به ارائه و معرفی بسته‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های لجستیک و حمل‌ونقل خود برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند، این منطقه را آماده توسعه فعالیت‌های حمل‌ونقل، تجارت، گردشگری و ... عنوان می‌کند که نگاه بلندمدت به فرصت‌های اقتصادی مغفول میان ایران و عراق یکی از جدی ترین پیگیری‌های این منطقه برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند با دسترسی به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، به عنوان یک مسیر تجارتی مطمئن برای صادرات و تعاملات تجاری شناخته می‌شود. بیشترین حجم تجارت خارجی این منطقه با عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است. این منطقه با داشتن ظرفیت بالا در حوزه‌های بنادر و حمل و نقل، قابلیت این را دارد که به یک پدیده نادر در عرصه تجارت و صادرات تبدیل شود. با این حال، تاکنون این منطقه نتوانسته است به طور کامل بهره‌مند از ظرفیت‌های خود در حوزه تجارت و لجستیک ببرد.

سازمان منطقه آزاد اروند با برنامه‌ریزی‌های گسترده در امر سرمایه‌گذاری موضوع اشتغال را برای جوانان بومی مدنظر قرار داده است تا از این رهگذر با ارتقای ظرفیت‌های گردشگری آبادان و دسترسی به اروندرود این امر تسهیل پیدا کند.

منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، با ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های لجستیک و حمل‌ونقل خود برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۲ قصد دارد تا به عنوان مسیر استراتژیک تبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس نقشی اساسی را ایفا کند. 

 به منظور توسعه منطقه آزاد اروند در دولت سیزدهم برنامه‌ای تدوین شده است و تلاش قابل توجهی برای پیشبرد این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است. همچنین، همه بخش‌های منطقه آزاد اروند در طرح توسعه قرار گرفته‌اند و اجرای طرح توسعه با هدف‌های مشخص و تعیین شده در دستور کار، انجام خواهد شد. این تلاش‌ها برای توسعه منطقه آزاد اروند به منظور رشد و پیشرفت این منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب و کار جدید برای مردم در این منطقه مطرح شده است.

گردشگری جنگ، صادرات و واردات کالا، تردد مسافران و زائران میان دوکشور ایران و عراق از طریق خط ریلی خرمشهر به شلمچه و اتصال آن به راه‌آهن بصره از جمله فرصت‌های عالی برای سرمایه‌گذاران با توجه به افزایش مسافران و تجار به شمار می‌آید که یک سال و نیم تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

از سویی دیگر، باید گفت که منطقه آزاد اروند یک شاهراه‌ صادراتی در مرز شلمچه را در اختیار دارد که بیشترین میزان صدور کالا را در میان مناطق آزاد به‌خود اختصاص داده است.

ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در یک منطقه مانند منطقه آزاد اروند نیازمند تبیین برنامه‌های زیرساختی خصوصا در عرصه حمل و نقل و گردشگری است. در این رابطه منطقه آزاد اروند اقداماتی را در جهت بهبود و تسهیل در این امر آغاز کرده است.

از جمله این اقدامات می‌توان به پروژه احداث «پارک خلیج فارس» با مساحتی بالغ بر 20 هکتار و با اعتباری 884 میلیارد ریالی اشاره کرد که قرارگاه جنوب غرب کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات اجرایی آن را با برآورد زمانی ۱۸ ماه برعهده گرفته است. این پارک، شامل فضای سبز، پیاده‌راه، پارکینگ، مبلمان و غرفه‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود که در مجاورت اروندرود و در بلوار ساحلی اروند آبادان پس از اسکله صیادی، بنا نهاده می‌شود.

گردشگری زوار نیازمند ساخت پارکینگ خودروها است که منطقه آزاد اروند در این خصوص یک فضای 90 هکتاری را درنظر گرفته است. با توجه به معضل گرد و خاک داخل پارکینگ، مناسب نبودن زمین، بحث روشنایی و امنیت نیز برنامه‌ها و طرح‌هایی را در دست بررسی قرار داده‌اند.

پروژه احداث پل جدید خرمشهر با عنوان (پل شهدای اروند)، پارک خلیج فارس در امتداد اروند رود و در فضایی که ظرفیت گردشگری و سرمایه‌گذاری مناسبی از دیگر اقدامات منطقه آزاد اروند است تا زمینه‌ساز حرکت‌های بعدی و اقدامات عمرانی - رفاهی در جهت جذب گردشگرهای داخلی و خارجی باشد.

 در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند، این نهاد از محل درآمدهای خود، منابعی را پیرامون توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر تعیین کرده تا بر اساس آن، بتوان تحولی در زمینه ساختاری و زیرساختی منطقه ایجاد و شاخص رفاه شهروندان نیز مشمول ارتقا شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه