شرکت پتروشیمی بوعلی

ثبت یک عملکرد چشمگیر از بوعلی و حمایت از سهامداران

ثبت یک عملکرد چشمگیر از بوعلی و حمایت از سهامداران
کدخبر : 54923

​پتروشیمی بوعلی که در سال گذشته با ثبت یک عملکرد چشمگیر توانست بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، سال جدید را با هدف افزایش تولید در جهت کسب درآمد بیشتر و سوددهی به سهامداران بوعلی آغاز کرد و بر این اساس توانست

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، گزارش ۱۲ ماهه فعالیت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال گذشته حاکی از افزایش ۸۵ درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه ‍۱۴۰۰ به میزان  ۴۸.۴۴۹ میلیارد تومان و افزایش ظرفیت تولید تا ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی بالغ بر  ۲ میلیون تن بیش از ۱۳۰ درصد برنامه بود. رکورد تولید در این شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ که برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بوعلی انجام گرفت، شروع فعالیت‌های تازه‌ای در راستای تحقق شعار مبنی بر افزایش تولید در مسیر کاهش تورم شد.

براساس آمار سود حسابرسی نشده شرکت، بوعلی با ثبت حدود 50 همت فروش در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد ۱۱۴ درصدی در سودآوری داشته که به ۷۸۱۸ میلیارد تومان رسیده است. پتروشیمی بوعلی سینا در عملکرد 12 ماهه توانسته است به ازای هر سهم 545 تومان محقق کند. به گفته مدیر مالی پتروشیمی بوعلی سینا، این شرکت به وعده‌ای که به سهامداران داده عمل کرده و امیدوار است تا در سال‌های بعدی روند سوددهی بالاتر ادامه داشته باشد. 

بررسی گزارش ۴ ساله شرکت پتروشیمی‌بوعلی سینا حکایت از رشد چشمگیر عملکرد این شرکت در حوزه های تولید، فروش، درآمد و سودآوری دارد. بر پایه داده‌های گردآوری شده از عملکرد شرکت در پایان بازه ۴ ساله؛ حجم‌تولید محصولات این مجتمع پتروپالایشگاهی از یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۷ که معادل ۷۹ درصد ظرفیت اسمی بوده به بیش از ۲ میلیون تن  به معنای تولید با ۱۱۸ درصد ظرفیت اسمی در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

از جمله عواملی که سبب شد بوعلی به این افتخارات عملکردی در فعالیت‌های خود دست پیدا کند می‌توان در کنار برنامه‌های مدیریتی و طرح‌های اجرایی در جهت افزایش تولید به نقش اساسی داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصد کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی این مجتمع پتروشیمی اشاره کرد، داخلی‌سازی کاتالیست‌هایی که منجر به صرفه‌جویی ارزی ۵۰ میلیون یورویی شده است. صرفه‌جویی صورت گرفته طی ۳ سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه بوده. و از ۵ میلیون یورو در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۵۰میلیون یورو در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر از سیاست‌های اصلی شرکت در سال‌های گذشته بود و این شرکت قصد دارد تا در سال جاری «تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر» را برای رسیدن به رشد چشمگیر عملکرد در حوزه های تولید، فروش، درآمد و سودآوری مدنظر قرار دهد.

پتروشیمی بوعلی‌سینا، یکی از مهم­ترین تولیدکنندگان محصولات آروماتیکی در ایران است و تکمیل زنجیره محصولات پایین‌دستی را در برنامه دارد. با راه‌اندازی خط پارازایلین در سال جاری به درآمد و سود شرکت افزوده خواهد شد.

برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند که خودکفایی چین در تولید پارازایلین و کاهش تقاضای جهانی از چالش‌های بوعلی در سال‌های آتی خواهد بود. کاهش نرخ نفت و کاهش نرخ نفتا نیز در کاهش سودآوری سال جاری بی‌تاثیر نخواهد بود.

بررسی بازار سرمایه امروز در سهم بوعلی نمایانگر این است که حجم معاملات امروز به میزان 1.55 برابر بیشتر از حجم مبنا بوده است. سیگنال‌های اندیکاتورها در منطقه متعادل است و توصیه ابرکومو نیز در وضعیت خرید است و هیچ‌ نشانه‌ای مبنی اشباع در آن یافت نمی‌شود. توصیه اندیکاتور عرضه و تقاضا نگه‌دای از سهم تا تعیین وضعیت بعدی و پیشنهاد خرید است.

نسبت P/E این نماد با ثبت عدد 9.98 از شرایط بسیار مطلوبی بهره مند است. به عبارت دیگر بوعلی می‌تواند نسبت به سایر نمادهای همگروه سود نقدی بسیار بهتری در پایان سال مالی به سهامداران خود پرداخت کند.نسبت P/B بوعلی برابر با عدد 5.16 است که نسبت به بسیاری از نمادها، خوب و دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است. همچنین نسبت P/S بوعلی برابر با عدد 0.74 است که نسبت به بسیاری از نمادها، فوق العاده و نشان دهنده وضعیت خوب فروش شرکت است. برآیند معاملات حقوقی در صد روز گذشته مثبت بوده است به این معنی که حقوقی در حال خرید و حمایت از سهم است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه