بانک کشاورزی

اقدامات حمایتی بانک کشاورزی در حوزه تامین امنیت غذایی ایران

اقدامات حمایتی بانک کشاورزی در حوزه تامین امنیت غذایی ایران
کدخبر : 55123

بررسی سال‌های فعالیت بانک کشاورزی ایران نمایانگر حرکت صعودی در جهت دستیابی به اهداف تخصصی این بانک در حوزه کشاورزی و امور مربوط به این حوزه است. حمایت‌های این بانک از کشاورزان، دامپروران و صنایع مرتبط در سال‌های گذشته افزایش یافته و این بانک برنامه‌های سال جاری خود را در راستای دستیابی به امنیت غذایی با حمایت و تامین مالی از بخش‌های مربوط با تولیدات این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار  رصد اقتصادی، نودسالگی تاسیس بانک کشاورزی بهانه‌ای برای درج آمار و ارقام و نوشتاری بر تحلیل عملکردی این بانک طی سال‌های اخیر شده است. این بانک، نخستین بانک تخصصی ایران و سومین بانک دولتی ایرانی است که در زمینه اعطای وام، خدمات بانکداری خرد و بانکداری اختصاصی فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن بر خدمات مالی و بانکداری به صنایع کشاورزی است.

بانک کشاورزی که در سال ۱۳۱۲ تأسیس شد، به موجب مصوبه ۲۹ آذر ۱۳۵۸مجمع عمومی بانک‌ها با اجازه حاصل از ماده ۱۷ لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها با سرمایه‌‌ ۱۰۳‌هزار میلیارد ریالی از ادغام بانک‌های تعاون کشاورزی ایران و توسعه کشاورزی ایران تشکیل شد.

دستاوردهای بانک کشاورزی ایران در سال‌های اخیر، در زمینه فعالیت‌های کشاورزی و مسایل مربوط به آن و همچنین برای دیگر موارد مانند ازدواج و جعاله به متقاضیان خود بسیار چشمگیر و رو به رشد بوده است، به طوری که دستاوردهای مهمی در کارنامه عملکرد سال گذشته بانک کشاورزی ثبت گردید که محصول تلاش، کوشش، همدلی و هم افزایی تمامی کارکنان این بانک بزرگ کشور است.

بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱، باوجود تمام مشکلات موجود در عرصه بانکداری واقتصادی کشور توانست موفقیت های زیادی را در زمینه رونق و توسعه بخش کشاورزی، تحکیم پایه های امنیت غذایی، اشتغالزایی و کارآفرینی برای کشورمان رقم بزند و بار دیگر اثرگذاری و نقش کلیدی خود را در تامین مالی بخش کشاورزی و حمایت از فعالان این بخش به نحو مطلوب ایفا کند.

این بانک برنامه‌های سال جاری را با هدف گسترش خدمات و پرداخت‌های حمایتی در تولیدات و صنایع وابسته این حوزه در جهت رسیدن به رشد تولید برای کاهش تورم قرار داده است تا از این رهگذر بتواند نقشی اساسی را در تحقق شعار سال و امنیت غذایی جامعه ایرانی ایفا نماید. هدایت نقدینگی و منابع بانکی به سمت رشد تولید در سال جاری از جمله وظایف تعریف‌شده این بانک برای تحقق شعار سال عنوان شده است.

همانطور که مدیرعامل این بانک که در پیام تبریک سال ۱۴۰۲ و نودمین سالگرد تاسیس بانک کشاورزی اعلام کرده است: «سال پیش رو، بزنگاه با اهمیتی برای بانک کشاورزی و یکایک کارکنان این بانک است؛ ما در حالی به استقبال نودمین سالروز تاسیس بانک کشاورزی می رویم که قدمت، اصالت، هویت، توان بالای تخصصی سرمایه های انسانی و جایگاه محبوب اجتماعی این بانک، مسئولیت سنگین و شیرینی را بردوشمان نهاده است.»

براساس این گزارش، بانک کشاورزی هم‌اکنون با پشتوانه نود سال‌ تجربه خدمت‌رسانی با در اختیار داشتن ۱۷۴۱ شعبه به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکی به همه مردم در سراسر کشور در قالب بانکی دولتی تخصصی و توسعه‌‌‌ای به آحاد جامعه خدمت‌‌‌رسانی می‌کند.

بانک کشاورزی در حال حاضر با مدرن‌سازی اهداف خود، تامین مالی، حمایت از طرح‌‌‌های اولویت‌‌‌دار و ایجاد افق‌‌‌های جدید در بخش کشاورزی را مدنظر قرار داده و قصد دارد ارتقای توانمندی کارکنان، توازن منابع و مصارف، افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌‌‌ها را تعقیب و در پی بهبود عملکرد مالی اقدام نماید.

با نگاهی به عملکرد چند حوزه بانک کشاورزی، این مسئله کاملا شفاف و مشخص است که اهداف توسعه‌ای این بانک در جهت رفع نیازهای اولیه جامعه کشاورزان و اقشار ضعیف استوار شده است. «خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌‌‌گذاری» بانک کشاورزی در تمامی سال‌های دوره‌‌‌‌‌ ارزیابی مثبت بوده است.

علاوه بر این، بانک کشاورزی به ایفای مسئولیت اجتماعی خویش اهمیتی خاص می‌دهد چون در عرصه‌‌‌های متنوعی نظیر امور انسان‌‌‌دوستانه، خیریه، علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی حضور فعال‌‌‌ دارد. ساخت مراکز بهداشتی یا توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس و فضاهای آموزشی و حمایت از انجمن‌‌‌های دانشجویی و همایش‌‌‌های ملی در رشته‌‌‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست تنها نمونه‌‌‌هایی از اقدامات بانک هستند.

در همین راستا، این بانک معتقد است آموزش و پرورش بستر توسعه‌‌ پایدار است و از این رو با هدف آموزش و آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم پایه‌‌‌ای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی، بانکی، بانک‌‌‌پذیری و گسترش تعامل اثربخش با آنان مبادرت به تاسیس باشگاه و همچنین بانک کودک و نوجوان کرده که هزاران نفر ذیل باشگاه پوشش داده شده‌‌‌اند و بانک کودک و نوجوان هم اولین تجربه در شبکه بانکی و رفتاری بی‌‌‌بدیل بوده و در صحنه‌‌ فراملی هم بانک کشاورزی عضو کارگروه اجرایی پروژه بانکداری سبز برنامه‌‌ عمران ملل متحد است.

مدیرعامل بانک کشاورزی آینده این بانک را روشن ارزیابی می‌کند و عملکرد خوب و موثر این مجموعه را نویدبخش روزهای روشنی برای تداوم حمایت از تولید بخش کشاورزی و ارائه خدمات نوین به هموطنان عزیز می‌داند.

ارتقاء سطح معیشت و زندگی کشاورزان، توانمندسازی زنان روستایی، توسعه و رونق بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری و حمایت در جهت خودکفایی و ارتقای کیفیت صنعت غذایی کشور، تزریق سرمایه و جهت بخشی به طرح‌های کشاورزی در راستای حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، فعالیت های انسان دوستانه و خیریه، حمایت مادی و معنوی از فعالیت های علمی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و هنری تنها بخش کوچکی از فعالیت‌ها و اهداف بانک کشاورزی در راه خدمت‌رسانی به جامعه است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه