بانک کشاورزی

دستاوردها، افتخارات و برنامه‌های بانک کشاورزی

دستاوردها، افتخارات و برنامه‌های بانک کشاورزی
کدخبر : 55229

بررسی دستاوردهای بانک کشاورزی، به عنوان نخستین بانک تخصصی ایران طی سال‌های اخیر، در زمینه فعالیت‌های کشاورزی و مسایل مربوط به آن و همچنین برای دیگر موارد مانند ازدواج و جعاله به متقاضیان خود بسیار چشمگیر و رو به رشد بوده است، به طوری که دستاوردهای مهمی در کارنامه عملکرد سال گذشته بانک کشاورزی ثبت گردید که محصول تلاش، کوشش، همدلی و هم افزایی تمامی کارکنان این بانک بزرگ کشور است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، بانک کشاورزی به پشتوانه ۹۰سال‌ تجربه خدمت‌رسانی و با در اختیار داشتن ۱۷۴۱ شعبه به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکی به همه مردم در سراسر کشور در قالب بانکی دولتی تخصصی و توسعه‌‌‌ای، قصد دارد تا در سال جاری با نقش‌آفرینی در امنیت غذایی جامعه اثرات تورمی را برای اقشار جامعه کاهش دهد.

مسئولیت عظیم بانک ها در توسعۀ اقتصادی صنایع، اجتماعات و بنگاه های فعال مولد در مقایسه با سایر موسسات و نهادهای فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگ‌تر است و در عین حال تاثیری مستقیم بر عملکرد مسئولانه سایر بنگاه ها دارد. بر این اساس، سومین بانک دولتی ایرانی با افزایش حمایت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی از کشاورزان، دامپروران و صنایع مرتبط در سال‌های گذشته، برنامه‌های سال رشد تولید در جهت کاهش تورم خود را در جهت تامین امنیت غذایی کشور و اقشار ضعیف جامعه قرار داده است. 

بانک کشاورزی طی سال گذشته در حوزه اعتباری و شعب بانک کشاورزی بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار فقره تسهیلات  به ارزش حدود ۱۸۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد که از این مقدار، ۷۷۰ هزار فقره تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است که نشان دهنده حمایت این بانک از بهره برداران و متقاضیان دریافت تسهیلات خُرد است.

مدیرعامل بانک کشاورزی آینده این بانک را روشن ارزیابی می‌کند و عملکرد خوب و موثر این مجموعه را  نوید بخش روزهای روشنی برای تداوم حمایت از تولید بخش کشاورزی و ارایه خدمات نوین به هموطنان عزیز می‌داند.

برنامه‌های این بانک در سال ۱۴۰۲ بر گسترش خدمات و پرداخت‌های حمایتی در تولیدات و صنایع وابسته کشاورزی، هدایت نقدینگی و منابع بانکی به سمت رشد تولید  برای تحقق شعار سال تعریف شده است. اصلاح فرآیندها، توسعه خدمات غیرحضوری، بهبود عملکرد شعب شهری و ارتقا و به روزرسانی خدمات و نرم افزارهای بانکی را از جمله اموری دانست که سال۱۴۰۲ در دستور کار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

یکی از اهداف قانونی و تعریف شده بانک کشاورزی فراهم آوردن امکانات اعتباری برای زندگی بهتر در روستا و ارتقاء سطح درآمد روستائیان از یکسو و از سویی دیگر، افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع کوچک و سنتی واقع در مناطق روستایی و مشارکت در فعالیت های مربوط به آنها می باشد، در این رابطه می‌توان به برنامه‌های این بانک از جمله طرح حمایت از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، طرح حمایت از زندانیان آزاد شده، طرح بانک‌پذیری کودک و نوجوان، طرح حمایت از ورزش روستایی و عشایری، طرح کمک به تجهیز مدارس کشور، طرح حمایت از اقدامات فرهنگی و اجتماعی، طرح برقی کردن چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در فعالیت‌های کشاورزی اشاره کرد.

فعالیت‌ها و عملکرد این بانک از نگاه مشتریان و صاحبنظران بانکداری و کارشناسان اقتصادی سبب شده تا بانک کشاورزی در زمره بانک های موفق مردمی به‌شمار می آید. ذکر نمونه‌هایی همچون؛ معرفی بانک کشاورزی به عنوان سازمان الهام‌بخش مدیریت کیفیت در آسیا از سوی سازمان بهره‌وری آسیایی (APO)، کسب رتبه اول فرهنگ‌سازی الکترونیکی از سوی هیئت داوران سومین دوره کنفرانس کودک الکترونیکی و مدرسه هوشمند، دریافت گواهی‌نامه استاندارد بین‌المللی مدیریت کیفیت ISO9001، بانک برتر از طرف نشریه Euromoney در سال ۲۰۰۵، برنده لوح تقدیر اتحادیه توسعه مؤسسات مالی آسیا و اقیانوسیه ادفیپ ۲۰۰۸، برگزیده دریافت جایزه شعف مشتری از -مؤسسه جهانی فروش و بازاریابی سال ۲۰۱۳، کسب رتبه اول فرهنگ‌سازی الکترونیکی از سوی هیئت داوران سومین دوره کنفرانس کودک الکترونیکی و مدرسه هوشمند و احراز رتبه برترین بانک ایران در آموزش و فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری آتیه) و... برای درک بهتر در اینجا آورده است.

بانک کشاورزی با اصلاح و مدرن‌سازی اهداف خود، تامین مالی و حمایت از طرح‌های اولویت‌دار در بخش کشاورزی را به عنوان اولویت‌های خود در نظر گرفته است. همچنین، بانک قصد دارد توانمندی کارکنان خود را ارتقا داده، توازن منابع و مصارف را بهبود بخشد و هزینه‌ها را کنترل کند تا عملکرد مالی خود را بهبود بخشد.

سپرده‌های بانک از ۵۴۲۹۷۵ میلیارد ریال در سال پایه با متوسط روند تغییر حدود ۳۱درصد نزدیک ۴ برابر و به ۲۱۴۰۸۴۱ میلیارد ریال در پایان دوره رسیده و متوسط روند تغییر آن در دوره اول ۳۴درصد و در دوره دوم به ۲۹درصد رسیده است. اما با وجود این رشد در سپرده‌ها، روند تجهیز سپرده‌ها در دوره دوم نتیجه ضعیفی بوده است.

با توجه به عملکرد بانک کشاورزی در چند حوزه، هدف این بانک در جهت رفع نیازهای اولیه جامعه کشاورزان و اقشار ضعیف قرار دارد. خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک کشاورزی در تمامی سال‌های دوره ارزیابی مثبت بوده و با متوسط روند تغییر ۶۵درصد، به میزان ۷۸۴۴۵ میلیارد ریال رسیده است.

هدف اصلی بانک کشاورزی، حمایت از تولیدکنندگان در بخش کشاورزی و ارائه تسهیلات به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی با ایجاد تحول کشاورزی از سنتی به اقتصادی و دانش‌بنیان است. به این منظور، از فناوری‌های نوین کشاورزی و روش‌های بهینه‌سازی منابع و نهاده‌های کشاورزی استفاده می‌کند تا بهره‌وری و کیفیت تولیدات کشاورزی را افزایش دهد و در نتیجه، به رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی کمک کند.

براین اساس، بانک کشاورزی یکی از بانک‌های معتبر است که نوآوری‌هایی را در طول سال‌های فعالیت خود تا به امروز به انجام رسانیده است. این بانک با تلاش و تحقیقات دقیق، نرم‌افزار جامع بانکداری متمرکز (مهرگستر) را در سال ۱۳۸۵ به ارزش ۴۸۴۷ میلیارد ریال بومی‌سازی و استقرار داد. همچنین در سال ۱۳۷۳ با راه‌اندازی اولین مرکز ارتباط ۲۴ ساعته با مشتریان، از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده کرد و در سال ۱۳۸۱، طرح سیستم نوبت دهی مشتریان نظام بانکی را به کار گرفت.

این بانک عضو شبکه شتاب نظام بانکی کشور، در سال ۱۳۷۸ سامانه ارتباطی و صندوق صوتی برای ارتباط مشتریان با مدیران بانک را طراحی و اجرا کرد. همچنین در سال ۱۳۸۳، طرح راهنمایان مطلع مشتریان در شعب را به کار گرفت.

 در سال ۱۳۷۸ بانک کشاورزی پایگاه اطلاع‌رسانی (وب سایت) نظام بانکی را و در سال ۱۳۷۷، طرح آتیه در نظام بانکی، در سال ۱۳۷۹ بانک کودکان و نوجوانان کشور طراحی و اجرا کرد و در سال ۱۳۸۲ کارت‌های اعتباری در نظام بانکی را صادر کرد.

بانک کشاورزی همچنین طرح نظارت بر امور شعب بانک توسط مشتریان را طراحی و اجرا کرده است و با استفاده از فناوری روز بانکداری الکترونیک، بهترین و روزآمدترین نوع خدمات بانکی را در سطح استانداردهای جهانی ارائه می‌دهد.

بانک کشاورزی همچنین به منظور ارزش آفرینی برای مشتریان و تامین رضایت آنها را اصلی‌ترین سرمایه خود می‌داند که در این راستا فرهنگ تکریم، پاسخگویی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و مشتریان را به یک ارزش حاکم در سازمان تبدیل کرده است

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه