• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • اقتصاد کلان
  • نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان تسهیل‌گر، لنگرگاه و آهنربا برای بازیگران ناحیه نوآوری تهران | کلیه دانشگاهیان، صنعتگران و شهروندان، جامعه هدف ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هستند | ضرورت احداث برج‌های فناوری تخصصی و آزمایشگاه مرکزی ناحیه نوآوری تهران

رئیس دانشگاه تهران در آیین انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه:

نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان تسهیل‌گر، لنگرگاه و آهنربا برای بازیگران ناحیه نوآوری تهران | کلیه دانشگاهیان، صنعتگران و شهروندان، جامعه هدف ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هستند | ضرورت احداث برج‌های فناوری تخصصی و آزمایشگاه مرکزی ناحیه نوآوری تهران

نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان تسهیل‌گر، لنگرگاه و آهنربا برای بازیگران ناحیه نوآوری تهران | کلیه دانشگاهیان، صنعتگران و شهروندان، جامعه هدف ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هستند | ضرورت احداث برج‌های فناوری تخصصی و آزمایشگاه مرکزی ناحیه نوآوری تهران
کدخبر : 55284

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه جامعه هدف ناحیه نوآوری دانشگاه تهران محدود به دانشگاهیان دانشگاه تهران نمی‌شود، اظهار داشت: همه دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، نوآوران، صاحبان ایده و کسب‌وکارها باید در این ناحیه جمع شوند. به عبارتی همه شهروندان ذی‌نفعان ناحیه نوآوری هستند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران عصر امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ در آیین انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه راه‌اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران که در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امروز اتفاق بزرگی در الگوسازی شراکتی بین نهادها برای شکل‌گیری یک ناحیه نوآوری است که مطمئن هستم بعدها از این تفاهم‌نامه به عنوان نقطه عطف یاد خواهد شد.

وی در تشریح نقش‌های هر یک از طرف‌های این تفاهم‌نامه، اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال این است که جامعه هدف خود برای توسعه فناوری‌ها را درست انتخاب کند و منابع را به گونه‌ای تخصیص دهد که بهترین بهره‌برداری‌ها را انجام دهد و در این تعامل به صورت هم‌افزا شاهد ارزش‌افزوده بالایی باشد.

**مسائل بدون تدابیر علمی و نهادسازی درست حل نمی‌شوند

دکتر مقیمی افزود: وزارت علوم باید علم نافع را تولید کند و به طور مشخص جهت‌گیری علم باید در خدمت جامعه باشد. دانشگاه‌ها باید برای حل مسئله ورود کنند، چون مسائل بدون تدابیر علمی و نهادسازی درست حل نمی‌شوند؛ و چه نهادهایی بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور برای حل مسائل و ارائه خدمت به مردم.

وی با بیان اینکه دوره جاری مدیریت شهری در شهرداری تهران نیز توسعه شهری و توسعه محلی از طریق ظرفیت‌های دانش‌بنیان را هدفگذاری نموده است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم توسعه محلی واقعی محقق شود، این مهم از رهگذر دانش و دانش‌بنیان‌ها حاصل می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در تبیین نقش دانشگاه تهران در این تفاهم‌نامه چهارجانبه، با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کارآفرین و مسئولیت‌پذیر اجتماعی باید به گسترش اثرگذاری اجتماعی خود توجه داشته باشد، بیان داشت: باید تلاش کنیم که مردم طعم شیرین علم را بچشند.

دکتر مقیمی افزود: ناحیه نوآوری دانشگاه تهران یکی از مهمترین بسترها برای اتصال چهار مرجع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، شهرداری تهران و دانشگاه تهران است و ناحیه نوآوری تهران کانون مناسبی برای عملیاتی نمودن اثربخش اهداف این نهادهاست. دانشگاه تهران در این ناحیه، نقش تسهیل‌گر، لنگرگاه و آهنربا را ایفا خواهد نمود؛ به گونه‌ای که تمام بازیگران و ذینفعان ناحیه را اعم از کارآفرینان، استعدادها، سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی، نهادهای دولتی، دانشگاهیان و مردم محلی جذب می‌کند و تلاش می‌کند ضمن توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، در توسعه محلی و رفاه مردم مشارکت جدی داشته باشد.

**قرارگیری بخش بزرگی از ناحیه نوآوری دانشگاه تهران در منطقه ۶ تهران

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ناحیه نوآوری دانشگاه تهران در منطقه ۶ تهران واقع شده است، تصریح کرد: این منطقه ظرفیت‌های کارآفرینانه خوبی دارد و البته درخواست داریم که در گام بعدی، ناحیه نوآوری دانشگاه تهران تا میدان بهمن ادامه پیدا کند.

وی افزود: ناحیه نوآوری، فضایی را فراهم می‌کند که دانشگاه و فعالیت‌های دانش‌بنیان را به دل زندگی مردم می‌برد و به عنوان مناطقی برای برقراری تعامل بین ایده و فضا که بتوانند بیشترین ظرفیت کارآفرینی را ایجاد کنند، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. علاوه بر آن، همجواری و بودن در کنار‌ هم در ناحیه نوآوری، خود یک اهرم است که کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و واحدهای فناور می‌توانند با تشکیل ائتلافی استراتژیک از صنف تخصصی خود، ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تعامل ایده‌ها، صدای خود را بهتر به مخاطبان‌شان برسانند.

دکتر مقیمی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با راه‌اندازی ناحیه نوآوری، مردم با دانشگاه بیشتر محشور می‌شوند؛ خاطرنشان کرد: مردم نباید از حضور دانش‌بنیان‌ها در اطراف محل زندگی خود احساس مزاحمت کنند بلکه باید حس کنند که حضور آنها آسایش، اشتغال، رفاه و توسعه محلی را به ارمغان آورده است.

**تبدیل نوآوری بسته به نوآوری باز؛ هدف نواحی نوآوری

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ها با رویکرد نوآوری باز، تاکید کرد: یکی از اهداف نواحی نوآوری، تبدیل نوآوری بسته به نوآوری باز است. در نوآوری باز، کارآفرینان و کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان، ایده‌ها را به اشتراک می‌گذارند. ناحیه نوآوری و رویکرد نوآوری باز به ما کمک می‌کند اندیشه‌ها به هم زده شوند و حقایق جدیدی متولد شود.

**برنامه دانشگاه تهران برای احداث برج‌های فناوری تخصصی

دکتر مقیمی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به برنامه دانشگاه تهران برای احداث برج‌های فناوری تخصصی، گفت: در برج‌های فناوری باید به صورت تخصصی شرکت‌ها و موضوعات دانش‌بنیان را گرد هم آوریم و بورس‌هایی از موضوعات تخصصی ایجاد کنیم.

**احداث برج فناوری در حوزه فناوری‌های نرم

وی افزود: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست داریم که دستور لازم به منظور مساعدت جهت تکمیل برج‌های در حال ساخت دانشگاه تهران و راه‌اندازی چهار برج فناوری جدید را صادر کند که این برج‌ها نه تنها به فناوری‌های پیشرفته در حوزه فنی و علوم پایه بپردازند، بلکه در حوزه فناوری‌های نرم (علوم اجتماعی و انسانی) نیز برج فناوری داشته باشیم.

**ایجاد آزمایشگاه مرکزی در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران همچنین با ارائه برنامه راه‌اندازی یک آزمایشگاه مرکزی در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، گفت: بانک شهر کارگزار دریافت وام ۱۵۰ میلیون یورویی از یک بانک خارجی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تهران است و در آخرین گام، موضوع در دستور کار شورای اقتصاد قرار دارد. همچنین اعتبار خیلی خوبی با زحمات و پیگیری‌های وزیر محترم علوم از محل صندوق توسعه ملی برای تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص پیدا کرده است. انتظار داریم بخش عمده‌ای از این منابع به ایجاد آزمایشگاه مرکزی در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران اختصاص پیدا کند تا از این آزمایشگاه علاوه بر دانشگاه تهران، سایر دانشگاه‌ها در سراسر کشور و حتی دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی و خدماتی استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه ساختمانی ۱۱ طبقه برای راه‌اندازی آزمایشگاه نوآوری در ناحیه نوآوری تهران مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه به پیشرفته‌ترین تجهیزات مجهز خواهد شد تا دیگر نیازی نباشد برای برخی آزمایشات تخصصی دانشگاهیان و صنعتگران، نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور فرستاده شود که متضمن هزینه بالا و زمان زیاد خواهد بود.

**تفاهم‌نامه راه‌اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران؛ الگوی شراکت استراتژیک بین سازمانی

دکتر مقیمی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تفاهم‌نامه چهار جانبه راه‌اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، الگوی مناسبی از شراکت‌های استراتژیک بین سازمانی را در کشور به منصه ظهور بگذارد، گفت: امیدوارم این تفاهم‌نامه مسیر را برای کل کشور و همه شهرداری‌ها باز کند تا بتوانند از این الگوی تعاملی برای توسعه محلی، منطقه‌ای و ملی استفاده کنند و واحدهای فناور و دانش‌بنیان از ظرفیت‌های مکانی و خدماتی شهرداری‌ها استفاده نمایند.

**درخواست رئیس دانشگاه تهران از شهردار تهران

رئیس دانشگاه تهران در پایان به دکتر زاکانی شهردار تهران پیشنهاد داد تا مدیریت شهری، فضاهای فیزیکی در سطح شهر که بعضاً بلا استفاده رها شده‌اند و یا استفاده حداقلی از آنها می‌شود را در اختیار فناوران و کارآفرینان حوزه دانش‌بنیان قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه