فولاد خراسان | فاطمه باقری

فولاد خراسان منبع مهم تامین مواد اولیه فولادی‌ها در شرق کشور

فولاد خراسان منبع مهم تامین مواد اولیه فولادی‌ها در شرق کشور
کدخبر : 55696

شرکت فولاد خراسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولاد در شرق کشور به سبب دسترسی بهتر نسبت به سایر تولیدکنندگان به ذخایر سنگان (عسلویه معدنی) به‌عنوان منبع مهمی در تأمین مواد اولیه برای این شرکت و سایر تولیدکنندگان فولاد در منطقه شناخته شده است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، فولاد خراسان محصولات خود را با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید تحت بالاترین استاندارد ملی و بین المللی تولید و در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می کند. برای رسیدن به این مهم، شرکت از کارکنان و طراحان برنامه‌ای خود انتظار دارد که با مواجهه با چالش‌های مختلفی در زمینه تولید فولاد، به اهداف شرکت نزدیک شوند تا با بهره‌گیری از قابلیت حصول خود، به بهبود و افزایش تولید فولاد بپردازند. 

تولید میلگرد از گروه محصولات فولادی در فولاد خراسان در اردیبهشت امسال به ۵۷ هزار و ۶۷۸ تن رسید که رشد ۲۴ درصدی نسبت به فروردین امسال را نشان می‌دهد. تولید محصولات فولادی در مجتمع فولاد خراسان با افزایش ۵ درصدی در اردیبهشت ماه جاری نسبت به ماه گذشته و درآمد فروش محصولات در اردیبهشت امسال به ۱۱۰۳ میلیارد تومان که رشد ۸۷ درصدی را نسبت به فروردین سال جاری نشان از یک برنامه‌ریزی منسجم در راستای تحقق اهداف برنامه‌های تولیدی این شرکت بر مبنای تحقق شعار سال دارد. مدیریت فولاد خراسان معتقد است که لازمه مهار تورم، رشد مستمرِ تولید است که در این مسیر فخاس علی‌رغم مشکلاتی که در حوزه تأمین پایدار انرژی وجود دارد با تمام توان برنامه افزایش تولید را دنبال می‌کند.

شرکت فولاد خراسان به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی در تامین زنجیره ارزش فولاد شرق کشور، برنامه‌های راهبردی خود را برای حفظ جایگاه در زنجیره ارزش صنعت فولاد و ارتقای سهم بازار با هدف کسب درآمد و نقش‌آفرینی در توسعه بازارهای اقتصادی ایران در سطح بین‌المللی و تامین نیاز داخل قرار داده است. به همین منظور این برنامه‌ها از نگاه کارشناسان و فعالان این حوزه بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

عمده ترین پروژه‌ توسعه‌ای مجتمع فولاد خراسان، احداث کارخانه کنسانتره سازی ۲/۵ میلیون تنی سنگان می‌باشد که تجهیزات آن در خارج از کشور در حال ساخت و آماده‌سازی است و امیدواریم در سال جاری (۱۴۰۲) به مدار تولید فولاد خراسان اضافه شود تا زنجیره تولید فولاد؛ از کنستانتره سازی، گندله‌سازی تا دو واحد فولادسازی، دو واحد احیا و نهایتا خط نورد تکمیل بشود. در سایر طرح‌های توسعه‌ای می‌توان به افزایش توان واحد احیا از ۸۰۰ هزارتن به یک میلیون و ۱۰۰ تن اشاره کرد که مناقصات خرید تجهیزات آن انجام شده است.

مهم‌ترین چالش صنایع و خصوصا شرکت‌های فولادی در روند رشد تولیدات، تامین منابع انرژی برق و گاز در تابستان و زمستان است. مدیریت فولاد خراسان در این باره می‌گوید: «اگر مشکلات مربوط به انرژی حل بشود قرار است واحد گندله سازی هم از ۲/۵ میلیون تن به ۳/۴ میلیون تن افزایش ظرفیت داشته باشد.» برای همین منظور فخاس برای رسیدن به زنجیره تولید متوازن و رفع مخاطرات تامین برای حلقه‌های نهایی تولید در سال جدید قصد دارد تا با سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای رفع محدودیت‌های تامین انرژی در سال ۱۴۰۲ هر گونه مخاطرات احتمالی و ریسک‌های بر سر راه تولید را به حداقل برساند. 

فولاد خراسان حجم میزان تولیدات فولاد را مسئله اصلی این شرکت نمی‌داند، بلکه میزان تولید محصولات باکیفیت فولادی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در این مسیر مدیریت فخاس باور دارد که باید گام‌هایی را به سمت تولید فولاد سبز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از توان تولید داخل در راستای بومی‌سازی آغاز کرد.

توجه به تولید فولاد سبز و استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این روند باعث می‌شود تا علاوه بر تأمین نیازهای بازار، به حفاظت از محیط زیست و کاهش تأثیرات منفی صنعت فولاد بر محیط زیست نیز توجه ویژه‌ای شود. به نظر می‌رسد که با اتخاذ این روندها، شرکت‌ها می‌توانند در مسیر توسعه اقتصادی با بازده بالاتر حضور داشته باشند و به ارزش بیشتری برای جامعه ارائه دهند.

شرکت فولاد خراسان که با وجود تمام سختی‌ها و چالش‌های موجود خصوصا در زمینه تامین انرژی و مشکلات ناشی از آن برای صنایع  در دو فصل سرد و گرم سال گذشته و توقف اجباری در روند تولید توانست نقش ارزش‌آفرینی خود را حفظ کند،  برنامه‌های راهبردی خود را بر محوریت رشد تولید و کسب سهم بالا از ارزش بازارهای داخلی و خارجی قرار داده است تا علاوه بر تأمین پایدار و تکمیل حلقه‌های اولیه مواد بتواند با به حداقل رساندن چالش‌های تامین انرژی، در زمینه اشتغالزایی در سطح منطقه هم ایفای نقش کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه