منطقه آزاد اروند | فاطمه باقری

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند
کدخبر : 56559

مناطق آزاد کشور ظرفیت بالایی در زمینه فعالیت های توسعه ای، اقتصادی، صادراتی و سرمایه گذاری دارند و لذا استفاده از این ظرفیت ها بر اساس سیاست های کلان کشور، مورد توجه قرار خواهد گرفت. منطقه آزاد اروند از ظرفیت بسیار خوبی با هدف توسعه صادرات و واردات در جهت بهبود اقتصادی است که باید از آن بهره برد. ظرفیت‌هایی که نقاط جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به شمار می‌روند و برای نیل به اهداف توسعه‌ای این منطقه، مدیران سازمان اقداماتی بهینه را در جهت حل مشکلات زیرساختی و عمرانی این منطقه به اجرا درآورده‌اند.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، مناطق آزاد قانون، ابزار و امکاناتی دارند که بر مبنای آن برنامه ها و فعالیت های خود را پیش می برند که برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در این مسیر نیاز به کمک و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی برای استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد به عنوان موتور اقتصاد کشور هستند. منطقه آزاد اروند منطقه ای مستعد است و ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و رونق اقتصادی منطقه دارد که انتظار می‌رود با اقدامات انجام‌گرفته در جهت جذب و تسهیل بسته‌های سرمایه‌گذاری و همچنین عملکرد مناسب دولت سیزدهم در برقراری ارتباطات و تعاملات با کشورهای همسایه، شاهد رشد صعودی و چشمگیری در این منطقه باشیم. 

مناطق آزاد باید در جهت سرمایه‌گذاری، صادرات، تولید، وارد کردن فناوری‌های نوین فعالیت کنند؛ خوشبختانه ظرفیت رونق در مناطق آزاد کشور وجود دارد اما در کنار آن نیازمندی هایی نیز مطرح است که برای رفع آنها، هم افزایی بین بخشی لازم است، لذا جذب منابع دولتی در مناطق آزاد لازم است و برای ایجاد تجارت در این مناطق نیاز به منابع دولتی است تا بتوانند خود و شهرهای اطراف را اداره کنند.

شناخت تنگناها و موانع جذب و گسترش سرمایه‌گذاری درمنـاطق آزاد، چشم‌انداز روشنی از عوامل مؤثر بر جذب و گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خـارجی ارائـه مـی‌کنـد. عدم وجود امکانات زیربنایی، عدم سرمایه‌گذاری مناسب دستگاه‌های دولتی، نارسایی قوانین و مقررات ازموانـع عمده جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند به شمار می‌روند. 

ظرفیت‌هایی همچون قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در توسعه مناطق آزاد و رونق و کسب کار وجود دارد که بسیاری از جمله منطقه آزاد اروند با استفاده از منطق وجودی مناطق آزاد در سرعت برنامه‌های بازرگانی و اعطای مشوق‌های ویژه تولید، صادرات و توسعه اقتصادی از آن بهره می‌برند.

البته درباره جذب سرمایه‌گذار و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مناطق آزاد ذکر این نکته ضروری است که منطقه آزاد همچون سازمان تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اروند نیازمند حل مشکلات عمرانی و اجرای پروژه‌های ملی - گردشگری و ایجاد فرصت‌های تولیدی و صنعتی در آبادان و خرمشهر است. اقدامات منطقه آزاد اروند در همین راستا و برای برطرف شدن چالش‌ های شهری این مناطق همچون حل شدن مشکلاتی در زمینه زیرساخت، آب و فاضلاب و برق در منطقه آزاد اروند در شان مردم آبادان و خرمشهر قرار گرفته است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند شامل شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در استان خوزستان، چشم اندازهای روشنی برای توسعه اقتصادی ، صادرات و تبدیل شدن به قطب گردشگری و صنعتی جنوب غرب کشور را برنامه ریزی کرده است.

منطقه آزاد اروند با توجه به وجود صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع پایین دستی از فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. صنایع پشتیبانی، خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت، صنایع فولاد، حمل و نقل، ترانزیت کالا، گردشگری، آموزش عالی، مخابرات، تولید انرژی، بانک و بیمه، صنایع قطعه‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی، ترانزیت کالا، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، صنایع نساجی، چرم و پوشاک، صنایع شیمیایی و صنایع الکتریکی و الکترونیکی از زمینه‌هایی هستند که در این منطقه برای سرمایه‌گذاری وجود دارند.

بسته های پیشنهادی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

بسته های پیشنهادی سرمایه گذاری در حوزه تجارت؛ شامل احداث انبار، سردخانه و سیلو، ایجاد بورس کالا و بورس کالای پتروشیمی، پایانه صادرات محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی، احداث بازارچه سنتی و سالن فرآوری ماهی، و پرورش ماهی سوکلا در قفس هستند. سرمایه گذاری در این زمینه‌ها می‌تواند به افزایش کارایی در زنجیره تأمین، حفظ کیفیت و کنترل قیمت‌ها، تسهیل صادرات و حمل و نقل محصولات، توسعه کسب و کارهای محلی و تمایز دادن به محصولات کمک کرده و سودآوری بالایی داشته باشد.

در حوزه خدمات؛ بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل احداث اماکن تفریحی و توریستی، بیمارستان‌های تخصصی، هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، پارک‌ها و بازارچه‌های گردشگری، مراکز ورزشی، مراکز آب درمانی و فیزیوتراپی، اداری تجاری و مالی، مجتمع‌های گلخانه‌ای، پارک‌های سرپوشیده، مراکز نمایشگاهی و فرهنگسراها و سایر اماکن تفریحی و گردشگری متنوعی هستند. در این بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری، چندین امکانات مختلف مانند آکواریوم پارک، پانسیون دانشجویی، رستوران‌ها، مراکز تفریحات دریایی و ورزش‌های آبی، آسمان‌نما و رصدخانه، پیست‌های اسب‌سواری، موتورسواری، کارتینگ و چرخ و فلک، قطار توریستی، شهربازی، بازارچه گردشگری و باغ‌هنر نیز وجود دارند.

سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه شیمیایی؛ بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل انواع اسیدها، آلیاژهای پلیمری، مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و محصولات پلیمری متنوعی از جمله بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری هستند. این بسته‌ها شامل ۳۵ مورد مختلف به شرح زیر می‌باشند: اسید فسفریک، دی آمونیوم فسفات، اسید سولفوریک، اسید سیتریک، اسید فرمیک، آلیاژهای پلیمری، اوره با پوشش گوگردی، برچسب‌های هولوگرام، بلوک‌های بتنی سبک، بنزویل پرکسید، بوریک اسید (اورتوبوریک)، پارا کلرو تولوئن، پاکت نامه پلاستیکی، پراکسید هیدروژن، پروفیل‌های چوب PVC با استفاده از ضایعات کارخانجات نیشکر، پلی آمید شفاف، پلی وینیل استات (PVAC)، اسید تارتاریک، تترا کلرو اتیلن (پرکلرواتیلن)، تجهیزات پزشکی یکبار مصرف پایه پلیمر، تراورس کامپوزیتی، ترموپلاستیک الاستومر، تری پلی فسفات سدیم، تری کلرو بنزن، سوپر فسفات تریپل، رزین پلی استر غیر اشباع، سولفات پتاسیم، شیرآلات پلاستیکی، فیلم پلی اتیلن، کیسه سه لایه و فیلم شرینگ، لوله کامپوزیت، نانو الیاف ۱۰ درصد، و ورق‌های پلیمری.

در منطقه آزاد اروند، بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت؛ شامل تولید چوب MDF، قطعات سنگی، بسته‌بندی آبمیوه، زیتون و روغن زیتون، عسل، ورق‌های PP-LFT، استحصال روغن زیتون، بازیابی الیاف نساجی، بسته‌بندی آب و آب‌معدنی، تولید باند و گاز پزشکی، پاکت چوبی، پوشاک چرمی، چسب‌های طبی و بهداشتی، و تولید حلوا شکری هستند. این بسته‌های سرمایه‌گذاری، فرصت‌هایی را برای توسعه صنعت و تولید در منطقه ایجاد می‌کنند و می‌توانند به اشتغال‌زایی و افزایش رشد اقتصادی کمک کنند.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است به دلیل همجواری با کشورهای عراق و کویت و با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

این منطقه آزاد تجاری با برخورداری از زیرساخت های اقتصادی در بخش های مختلف و هدفگذاری تبدیل شدن به قطب تولید و صادرات فولاد کشور و منطقه با راه اندازی شرکت بزرگ فولاد جهان آرا ، شرکت فولاد کاوه اروند و تولید محصولات طویل فولادی از جمله کارخانه نورد تولید میلگرد و وایر با ظرفیت تولید ۶۰۰هزار تن در سال همچنین اجرای طرح توسعه فاز۲ پالایشگاه و نیز بازسازی و نوسازی پتروشیمی آبادان چشم انداز روشنی از اشتغال و تولید را برای شهرستان های آبادان و خرمشهر در سال جدید فراهم کرده است.

از طرفی تحقق طرح بزرگ ریلی اتصال خط آهن شلمچه به بندربصره در جنوب عراق و اتصال ایران به کشورهای شرقی مدیترانه از این طریق که زمینه ساز توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه است که جهشی بزرگ در مبادلات تجاری در این منطقه آزاد فراهم خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه