پتروشیمی جم | فاطمه باقری

پتروشیمی جم، شاخص‌ترین مجتمع تولیدی منطقه ویژه پارس جنوبی

پتروشیمی جم، شاخص‌ترین مجتمع تولیدی منطقه ویژه پارس جنوبی
کدخبر : 56995

شرکت پتروشیمی جم یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات پلیمری ایران با حضور فعال در بازار کشورهای چین، ترکیه، هند، کشورهای CIS، خاور دور، بنادر اروپایی و کشورهای همسایه که دروازه ورود محصولات شرکت به بازارهای بین‌المللی به شمار می‌آیند، پس از گذشت حدود یک دهه از راه‌اندازی، شاخص‌ترین مجتمع تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با تولید و عرضه گریدهای متنوع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، کسب رتبه ۲۴ در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور و حفظ رتبه اعتباری A، تغییر در بازار‌های هدف و گسترش بازارهای صادراتی، تندیس سه ستاره جایزه ملّی مدیریت انرژی، تمدید گواهینامه ایزو ۲۰0۰۰ برای سومین بار و کاهش میزان توقف واحد‌های صنعتی بخشی از دستاوردهای شرکت جم بوده است.

پتروشیمی جم با توجه به اهمیت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات شایسته‌ای را در سال گذشته به انجام رسانید. پاکسازی سواحل خلیج‌فارس، توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی در سال گذشته و همچنین تامین ۷۷ سری جهیزیه برای مستمندان از جمله فعالیت‌هایی بود که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی توسط مجتمع پتروشیمی جم انجام گرفت.

طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی جم 

اورهال پیش رو 40 روز به طول خواهد انجامید و این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه به اقداماتی که صورت می گیرد شرکت این توانایی را داشته باشد تا در آینده از نظر تولید به رکورد 1میلیون 200 هزار تن که در گذشته محقق شده بود دست یابد.

در حوزه طرح‌‌‌های توسعه‌ای نیز پاد جم و پلیمر کنگان که با روند کندی در اجرا روبه‌رو بود با برنامه‌ریزی تخصصی قرار است تا پایان امسال یک خط تولیدی را وارد مدار بشود. همچنین جم بنا دارد در سال آتی دو خط تولیدی ABS را نیز وارد مدار تولید کند.

یکی از پروژه‌های استراتژیک پتروشیمی جم، پروژه PDH/PP است که آغاز عملیات اجرایی آن با حضور وزیر نفت صورت گرفت. درخصوص تثبیت موقعیت زمین و تأمین منابع مالی این پروژه نیز اقدامات نهایی و مثبتی شکل گرفته است.

پتروشیمی جم در سال گذشته با همت و درایت مدیران و کارکنان خود، اقدامات ارزنده‌ایی را در جهت شکوفایی و توسعه اقتصاد ملی انجام داده است. این شرکت با ثبت یک عملکرد موفق در بخش فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های درآمدزا علاوه بر صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی قطعات و تجهیزات خود، به دستاوردهایی شگفت‌انگیز دست پیدا کرد که از جمله آنها می‌توان به جذب بازارهای هند و سوریه و هدفگذاری برای ورود به بازارهای آفریقا اشاره کرد.

کارنامه موفق جم در تولید محصولات

بنابر اعلام مدیرعامل پتروشیمی جم، این شرکت به منظور افزایش راندمان تولید در حال آماده‌سازی واحد‌های الفین برای اورهال است. با توجه به این که در 4-5 سال اخیر اورهال این واحد ها وجود نداشت، این اقدامات در پاییز اجرایی خواهد شد. همچنین اقدامات بهبود و افزایش ظرفیت کوره های گازی را نیز اجرایی شد که به بهبود عملکرد تولید شرکت کمک می کند.

شرکت پتروشیمی جم در سال 1378 به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الفین و پلی‌اتیلن در جهان، در زمینه توسعه طرح‌های تولید الفین و پلی‌اتیلن سبک و سنگین، تأسیس شد. با در نظر گرفتن تنوع دریافت خوراک و تولیدات مختلف الفینی در منطقه ویژه انرژی پارس، این شرکت دارای موقعیتی ویژه نسبت به سایر مجتمع‌های این منطقه است.

بررسی عملکرد پتروشیمی جم نشان می‌دهد که این شرکت باوجود از مدار خارج شدن واحد اتیلن خود در سال گذشته که برنامه تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار تنی محصول را با کاهش تولید ۲۰۰ هزار تن روبرو کرد، موفق شد با اقدامات جایگزین این کاهش را به ۷۰ هزار تن برساند و با حدود ۱میلیون و ۱۷۰ هزار تن تولید، ۹۴ درصد از برنامه را محقق کند. 

جم در حوزه تولید، این شرکت موفق شد تا ۹۴ در واحد الفین، ۱۰۶ درصد تولید پروپیلن، ۱۳۰درصد ظرفیت اسمی تولید پلی‌اتیلن سبک، ۱۰۵ درصد در واحد پلی‌اتیلن سنگین، ۸۱ درصد واحد بوتادین را از برنامه خود محقق کند. علاوه بر این واحد بوتن ۱ برای اولین‌بار ۲۰ هزار تن تولید از ۱۰۰ هزار تن ظرفیت به ثبت رساند و نخستین بار در سال ۱۴۰۱ در فروش صادراتی عرضه شد.

کسب سود خالص ۱/۵ همت توسط پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته با مدیریت منابع و مصارف و سبد محصولات تولیدی با تمام نوسانات موجود در اقتصاد توانست به بهبود عملکرد خود برسد و بیش از 11 هزار و 500 میلیارد تومان سود خالص را در عملکرد تلفیق خود به ثبت برساند.

بر اساس آمار منتشر شده، پتروشیمی جم در عملکرد شرکت اصلی موفق به تحقق 10 هزار میلیارد تومان سود و در عملکرد تلفیق بیش از 11 هزار 500 میلیارد تومان سود خالص شده است. ۳۴ درصد از ارزش فروش در سال ۱۴۰۱ صادراتی بوده است.

شرکت پتروشیمی جم، در سال جاری ۲ میلیون و ۵۸ هزار تن خوراک به ارزش ۲۵ همت دریافت کرد و موفق به فروش یک میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۰۱ تن محصول شد که از این رقم ۷۲ درصد از فروش‌ها داخلی و ۲۸ درصد صادراتی بوده است. 

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم، فروش‌های صادراتی دریایی پتروشیمی جم عمدتا CFR هستند. این شرکت در جهت تحقق این اهداف، با استراتژی های پیاده سازی شده در حوزه صادرات، تلاش کرده است تا تمرکز فروش به چین را مدیریت کند و بازارهای هدف صادرات را متنوع تر کند. در حال حاضر، شرکت یک ترکیب متنوع از مشتریان را دارد و در بازار های حوزه CIS، ترکیه و هند حضور دارد.

پتروشیمی جم برای اولین بار در سال گذشته، به بازارهای هند و سوریه راه پیدا کرد و در بازار هند موفق به فروش ۸۵ هزار تن از محصولات پلیمری شد. این موفقیت‌های جم موجب شد تا برنامه‌های فروش صادراتی خود را در سال ۱۴۰۲ با توجه به روند موفق دیپلماسی دولت سیزدهم، برای ورود به بازار آفریقا هدفگذاری کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه