سازمان منطقه آزاد اروند

تشریح اقدامات فرهنگی و عمرانی اربعین حسینی در مرز شلمچه

تشریح اقدامات فرهنگی و عمرانی اربعین حسینی در مرز شلمچه
کدخبر : 58094

مسئولان ستاد اربعین حسینی منطقه آزاد اروند، اقدامات فرهنگی و عمرانی صورت گرفته در پایانه مرزی شلمچه را تشریح کردند.

به گزارش اروند، در نشست خبری که در حضور مدیران فرهنگی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند با اصحاب رسانه برگزار شد، رویدادهای فرهنگی و پروژه‌های عمرانی صورت پذیرفته توسط ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند، تشریح شد.

فرهاد آریا‌دوست مدیر اجرایی طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند، در تشریح اقدامات عمرانی و زیساختی این پایانه برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ستاد اربعین، موضوع ساماندهی پارکینگ بزرگ شلمچه بود.

این پارکینگ دارای ظرفیت 90 هکتاری و بالغ بر 30 هزار خودرو است که در سال جاری با عملیات تسطیح وو محصور سازی، پذیرای زائران خواهد بود.

وی به ایجاد و بهسازی مسیر انحرافی چهار بانده خرمشهر تا پارکینگ 90 هکتاری شلمچه اشاره کرد و گفت: این مسیر ترافیک منتهی به مرز را می‌کاهد و روزهای آینده عملیات آسفالت آن به پایان خواهد رسید.

مدیر اجرایی طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند به ایجاد یک سری دور برگردان‌ها در مسیر شلمچه اشاره کرد و گفت: ضمن تخلیه فوری ترافیک از طریق این دور برگردان‌ها، یک پارکینگ اتوبوس در منطقه صفر مرزی در خارج از مسیر اصلی ایجاد شده است که اتوبوس‌های حامل زوار بتوانند خارج از مسیر اصلی به انتقال زائران اهتمام ورزند.

آریادوست افزود: جاده پشت مواکب نیز از دیگر اقداماتی است که در دست اصلاح و بهسازی بود، اما امسال به میدان یادمان اتصال داده شده و به جاده امام رضا(ع) نیز راه دارد تا موکب‌داران و خودروهای امدادی بتوانند سریع‌تر به مواکب خود و پایانه دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اصلاح روشنایی پایانه مرزی شلمچه و تقویت نور این محوطه، یادآور شد: بحث تخلیه فاضلاب در سال‌های گذشته توسط تانکر انجام می‌گرفت که این موضوع در سال جاری با ایجاد خط مستقل فاضلاب و اتصال آن به شبکه اصلی در سال جاری برچیده شده است.

تمام این اقدامات از بیستم تیر ماه سال جاری ظرف مدت یک‌ماه آغاز شده است و در حال حاضرآماده بهره‌برداری است.

مدیر اجرایی طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: تعداد چشمه‌های سرویس بهداشتی دراجتماع مردمی امسال افزایش پیدا کرده و میزان حجم نصب سایبان در پایانه مرزی شلمچه چه نیز نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

بر همین اساس تعداد یکصد چشمه سرویس بهداشتی تعمیر و همین تعداد نیز چشمه سرویس بهداشتی جدید در سال جاری ایجاد شده و علاوه بر آن؛ 90 چشمه حمام نیز برای استفاده زائران احداث شده است.

در بحث سایبان که در سال‌های گذشته یک مسیر را پوشش می‌داد، امسال در دو لاین اجرا شده و متراژ آن 8هزار و 500 متر رسیده است.

در ادامه این نشست، حسین قانعیان مدیر توسعه فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد اروند به تشریح اقدامات فرهنگی ستاد اربعین پرداخت.

وی در این باره گفت: در اربعین امسال رویداد روایت راویان با همکاری حوزه هنری استان خوزستان در پایانه مرزی شلمچه برگزار خواهد شد.

هنرمندان در این رویداد به صورت نذر هنری پویشی برگزار خواهند کرد که در قالب‌های مختلف از جمله تعزیه، پرده خوانی، نمایش خیابانی، شعرخوانی، مقتل خوانی، نماهنگ و فیلم کوتاه به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مدیر توسعه فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در خلال این پویش، هنرمندان آثار خود را با ارسال به دبیرخانه جشنواره، در 6 شب در محوطه دو هکتاری شلمچه اجرا کرده و سایر برنامه‌ها، در مسیر نجف به کربلا برگزار خواهد شد.

قانعیان با اشاره به برگزاری جشنواره سوگواری عکس با همکاری انجمن سینمای جوان آبادان، گفت: یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی اربعین امسال، برگزاری اجتماع شیوخ عرب ایران و عراق در روز اول ماه صفر است که پس از اجرای این مراسم در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند، باحضور زعمای طوایف دو ملت، پرچم اربعین در پایانه مرزی شلمچه به اهتزاز در می‌آید.

وی با اشاره به ساماندهی موضوع اسکان زائرن در مسیر رفت وبرگشت برای جلوگیری از ازدحام در مرز، گفت: امسال 40 مرکز اسکان در فاصله مسیر خرمشهر تا شلمچه شناسایی شده است که بحث اسکان زائران را پوشش خواهند داد، این ظرفیت توسط کمیته کمک‌های مردمی ایجاد شده است و توسط حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و مدارس انجام خواهد گرفت.

مدیر توسعه فرهنگی و هنری سازمان منطقه آزاد اروند، یادآور شد: در نقطه آغاز فعالیت مواکب تا پایانه مرزی شلمچه، غرفه‌های فرهنگی ایجاد خواهد شد که خدمات فرهنگی-مذهبی به زائران اراه خواهد داد و دارای چند غرفه است.

همچنین امسال برای نخستین بار فضای دو هکتاری به عنوان صحن شناسایی و به عنوان صحن امام رضا(ع) معرفی شده است و فعالیت غرفه‌های فرهنگی در این فضا تعریف شده است.

موضوعاتی همچون حجاب، معنویت، شهدا، قرآن، مؤسسه مصاف و دیگر موضوعات در این غرفه‌ها به فعالیت خواهند پراخت.

قانعیان با بیان اینکه آغاز تمام این برنامه‌های فرهنگی از اول ماه صفر رقم خواهد خورد و به مدت 15 شب ادامه خواهد یافت، گفت: فضایی در محوطه دو هکتاری ایجاد شده است و پس از اقامه نماز به مدت 15 شب برنامه‌های فرهنگی برگزار خواهد شد.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست، به ساماندهی مرکز اطلاع‌رسانی و رسانه اربعین حسینی در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: همچون سال‌های گذشته سعی شده است تا برای اصحاب رسانه تسهیل و امکانات لازم ایجاد شود.

حمید بحرینی با اشاره به فراهم آوری امکاناتی همچون کانکس، اینترنت، رایانه و ایاب و ذهاب، یادآور شد: در مسیر پایانه مرزی شلمچه در سال جاری دیوارنویسی‌هایی با مضمون اربعین و نصب پرچم مزین به نام اباعبدالله الحسین (ع) انجام گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه