بازنشستگان | وام بازنشستگان

خبر خوش برای بازنشستگان | جیب بازنشستگان پر پول می شود ؟

خبر خوش برای بازنشستگان | جیب بازنشستگان پر پول می شود ؟
کدخبر : 58816

آخرین اطلاع رسانی درباره همسان سازی (متناسب سازی) حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و پرداخت وام بازنشستگان اعلام شد.

وام بازنشستگان تسهیلاتی است که از طرف دولت به افراد  بازنشسته اعطا می شود.وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته بوده در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود شرایط ضامن و بازپرداخت وام بازنشستگان متفاوت است. وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. در ادامه خبری درباره وام بازنشستگان و همسان سازی حقوق می خوانید.

بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان و یا آنچه به آن متناسب سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفته می شود با وجود گذشت ماهها همچنان از مطالب مورد بحث و داغ در میان آن است.

افزایش حقوق بازنشستگان در هر دو صندوق بزرگ بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی مطالبه اصلی این قشر جامعه است.
یکی از راهکارهای دستیابی به این مهم همسان سازی یا همان متناسب سازی حقوق بازنشستگان خواهد بود.

حال خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه اصلی دولت به توضیح و اطلاع رسانی در این زمینه پرداخته که البته بیشتر حالت تبلیغی دارد.

رسانه دولت نوشت:صندوق بازنشستگی کشوری با استقرار دولت سیزدهم با موضوع فراهم کردن زمینه‌های رفاهی و معیشتی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال کرد، موضوعی که خواسته و مطالبه به حق همه افراد بازنشسته تحت پوشش این صندوق با جامعه آماری یک میلیون و ۶۳۹ هزار نفری است.

اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم بود که با این منابع اعتباری همسان‌سازی حقوق افراد بازنشسته در این صندوق بازنشستگی تحقق خواهد یافت، اگرچه تاکنون در چندین مرحله این مساله اجرایی شده است.

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی( همسان سازی) حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد

طبق آمارهای موجود در صندوق بازنشستگی کشوری تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده و از نیمه دوم سال جاری، برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این مطالبه در قالب سه هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان همچنان وجود دارد.

البته بازنشستگان صندوق بازنشستگی از سال ۱۴۰۰ حقوق خود را با شرایط همسان دریافت می‌کنند، براساس توافق با سازمان برنامه و بودجه، همسان‌سازی در مورد گروه‌های دارای مطالبه هم محقق خواهد شد. با محقق شدن ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات حوزه همسان‌سازی بخش‌هایی از بازنشستگان، مطالبات این جامعه تحت پوشش صندوق تحقق می‌یابد.

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری (همسان سازی) نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد اگرچه تا پایان سال ۱۴۰۰ موضوع همسان‌سازی حقوق در این صندوق اجرایی شده است.

براساس اطلاعات موجود، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد. در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال گذشته؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد.

اختصاص این مبلغ خود زمینه‌هایی برای ارائه خدمات رفاهی و معیشتی را فراهم خواهد کرد که امیدواریم با نقد شدن این مبلغ در آینده‌ای نه چندان دور، همه مطالبات مربوط به متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری پرداخت شوند.

توجه به بیمه تکمیلی و حوزه درمان بازنشستگان

با وجود اینکه بیمه تکمیلی برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری از سال‌های گذشته تاکنون دایر است اما این صندوق به منظور حفظ کرامت و نشان دادن توجه به حوزه درمانی افراد بازنشسته، ‌ نسبت به برقراری یک نوع بیمه تکمیلی اختیاری دیگر برای بازنشستگان کرد.

 

ارائه خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش این صندوق در قالب طرح اختیاری با سرانه هر نفر ۲۰۵ هزار تومان درنظر گرفته است که با اجرای بسته جدید سلامت که در قالب طرح اختیاری ارائه شده برخی خدمات رایج و موردنیاز بازنشستگان به تعهدات قرارداد افزوده شده و سقف برخی خدمات مورد تعهد نیز افزایش چندبرابری یافته است.

همچنین خدمات گران‌قیمت درمانی نظیر بستری‌های طولانی مدت یا اعمال جراحی پرهزینه و داروهای بیماران خاص در سال جاری در هر ۲ قرارداد اختیاری و طرح جاری بیمه درمان بدون سقف شده است. حذف محدودیت سقف پرداخت از همه خدمات بستری و اعمال جراحی، حذف محدودیت سقف پرداخت برای تأمین داروی بیماران خاص و حذف محدودیت سقف در برخی خدمات تشخیصی گران‌قیمت (مثل اندوسکوپی و کلونوسکوپی و …)، در هر ۲ طرح اصلی و اختیاری ارائه شده است.

برای نخستین بار، پرداخت هزینه خسارت درمان مربوط به خدمات دندانپزشکی و داروی بیماران غیرخاص نیز در طرح جدید اختیاری پیش‌بینی شده، همچنین افزایش چهار برابری سقف تعهد ویزیت از گروه خدمات اصلی مورد نیاز جامعه بازنشستگان و افزایش سقف تعهدات عینک، عصا، واکر، ویلچر و سمعک، از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

اکنون ۲ میلیون نفر با عائله بازنشستگان صندوق بازنشستگی دارای بیمه تکمیلی هستند که هشت هزار میلیارد تومان برای این موضوع در سال جاری در نظر گرفته شده است. با همه مراکز درمانی در سطح کشور قرارداد منعقد شده و صورت حساب واریزی بیمه تکمیلی برای بازنشستگان در مدت ۱۵ روز پرداخت خواهد شد.

۱۵ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری برای پرداخت تسهیلات بازنشستگان در نظر گرفته شده و هر ماه ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر قرعه‌کشی می‌شود

صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ وام قرض‌الحسنه به نسبت سال گذشته را با افزایش ۱۰۰ درصدی تحقق کرده است که حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه برای هر بازنشسته تعیین شده که ۱۵ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری برای پرداخت تسهیلات بازنشستگان در نظر گرفته شد و هر ماه ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر قرعه‌کشی می‌شود.

صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم افزایش تسهیلات ضروری بازنشستگان را در دستور کار قرار داد که به همن منظور در سال ۱۴۰۲ سقف وام این گروه از جامعه هدف به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

تاکنون سه مرحله از وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان به افراد واجد شرایط در حدود ۱۰۰ هزار نفر و هر مرحله حدود ۳۳ هزار نفر پرداخت شده است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تا پایان سال جاری ۴۶۰ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

اکنون امکان ثبت‌نام این نوع تسهیلات به صورت مستمر برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد و بازنشستگان متقاضی دریافت این وام می‌توانند به بخش تسهیلات مالی در سایت صندوق به نشانی cspf.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. وام ضروری با کارمزد سالانه چهار درصد و دوره بازپرداخت ۳۶ماهه است.

پرداخت تسهیلات برای ازدواج فرزندان بازنشسته

یکی دیگر از اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری در این دولت، پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان افراد بازنشسته و حقوق‌بگیر این صندوق بود تا از این طریق در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از این گروه از جامعه هدف به صورت ویژه حمایت شود.

براین اساس فرزندان بازنشستگان کشوری که در چهار سال اخیر ازدواج کرده‌اند، مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند. به همین منظور امکان ثبت تقاضای اینترنتی دریافت تسهیلات وام ازدواج فرزندان برای آن دسته از فرزندان بازنشستگان کشوری که تاریخ عقد آنان از اول فروردین ۱۳۹۸ به بعد باشد (به غیر از افرادی که این تسهیلات را در سنوات گذشته دریافت کرده‌اند)، فراهم شده است.

سامانه ثبت‌نام اینترنتی دریافت وام ۳۵میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشستگان به نشانی https://eservices.cspf.ir/govsso/sb-marriage-loan در طول سال بدون هیچ محدودیت و ظرفیتی، فعال است. متقاضیان با توجه به فعال بودن سایت ثبت‌نام اینترنتی، می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کرده و در صورت احراز شرایط اعلام شده، از آن بهره‌مند شوند.

منبع : خبرفوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: