محسن اسماعیلی، عضو انجمن فیلتر کشور می‌گوید؛

تولیدکنندگان غیرقانونی، اعتماد مصرف‌کننده را خدشه‌دار می‌کنند

تولیدکنندگان غیرقانونی، اعتماد مصرف‌کننده را خدشه‌دار می‌کنند
کدخبر : 60613

مدت‌هاست این هشدار که "بخش زیادی از فیلتر‌های خودرو که با نام و نشان‌های خارجی در بازار به فروش می‌رسد، تقلبی است" شنیده می‌شود اما همچنان در فروشگاه‌ها، شاهد این فیلترهای تقلبی به‌ظاهر خارجی و اصلی در قفسه‌ها هستیم. در بازار قطعات خودور؛ کالای استاندارد که قیمت تمام شده بر روی آن درج و اصالت شده باشد، یک نیاز و خواست جامعه مصرف کننده و تعمیرکاران و خودرو سرویس هاست که مدتی است تحت عنوان فیک پارت، دنبال و پیگیری میشود.

 محسن اسماعیلی، عضو انجمن فیلترسازان کشور، درباره معضلات بازار فیلتر، می‌گوید: «نزدیک به دو سال است که ورود کالاهایی که توان تولید داخلی آن را داشته باشیم، ممنوع شده است. اما فیلتر، یکی از اقلامی است که بسیار گسترده است و شاید تولیدکنندگان داخلی، یا توان تولید تمامی انواع آن را ندارند یا اصلاً ضرورت و توجیه اقتصادی برای تولید داخلی آن وجود ندارد. بنابراین برخی از انواع فیلترها، همچنان وارد می‌شود و برخی واردکنندگان، با مجوز ورود فیلترهای تخصصی که تولید داخل ندارند، فیلترهای خودرو را که واردات آن‌ها ممنوع است هم وارد می‌کنند. بنابراین باید بگوییم که چه در تولید، و چه در واردات فیلتر، تقلب‌های گسترده‌ای انجام می‌شود.»

او درباره همکاری انجمن با اداره بازرسی در نظارت بر بازار فیلتر، توضیح می‌دهد: « وقتی اداره بازرسی تصمیم به چک کردن واحدهای تولیدی یا فروشندگان را می‌گیرد، همراهانی از نهادهای دولتی، مانند پلیس اصناف، اداره استاندارد، اداره تعزیرات و... با آن‌ها هستند. در صنعت ما زمانی که اداره بازرسی مطلع می‌شود که در یک تعمیرگاه، فیلترهای طرح (فیلترهای بی‌کیفیت زیرزمینی در جعبه‌های خارجی کپی‌شده و تقلبی) فروخته می‌شود، انجمن هم برای بررسی علمی و تایید فنی این موضوع در کنار آنها است که البته بعد از مشخص شدن صحت تقلبی بودن محصولات، جریمه‌هایی از طریق اداره بازرسی اعمال می‌شود.»

او درباره توان تولیدکنندگان داخلی و کیفیت محصولات، می‌گوید: «محصولات، در قدم اول بر اساس استاندارد ملی تولید می‌شود. یعنی آنالیز و آزمایش‌هایی که شرکت استاندارد تعیین کرده، از شروع تولید در کارخانه تا محصول موجود در بازار انجام می‌شود. یعنی در تمام مراحل، محصول به آزمایشگاه ارسال می‌شود که نتیجه نهایی آن، شامل چند آیتم است که نمره محصول را مشخص می‌کند. اگر تولیدکننده در هر مرحله نتواند نمره لازم را کسب کند، نمره منفی می‌گیرد و اگر این نمره منفی از حد نصابش بیشتر شود، علامت استاندارد آن محصول تعلیق خواهد شد. با این توضیحات تولیدکنندگان داخلی که تحت نظارت اداره بازرسی و سازمان استاندارد هستند، مجبورند محصول باکیفیتی بسازند که مورد تایید فنی انجمن نیز باشد و بعد به بازار ارائه دهند.»

او درباره اعتماد مصرف‌کننده به محصول معتبر ایرانی، توضیح می‌دهد: «علاوه بر اینکه مصرف‌کننده باید به محصولات داخلی اعتماد کرده و کیفیت آن را قبول داشته باشد، ما با چالش دیگری هم روبه‌رو هستیم؛ وقتی با نظارت نهادهای رسمی، جلوی فعالیت بسیاری از تولیدکنندگانی که بدون مجوزهای معتبر فیلترهای بی‌کیفیت تولید می‌‌کنند و به‌نام محصول خارجی به بازار عرضه می‌کنند، گرفته می‌شود و آن‌ها سود هنگفت خود را از دست می‌دهند، بنابراین شروع به تخریب تولیدات معتبر داخلی می‌کنند و اعتماد مصرف‌کننده را خدشه‌دار می‌کنند. طوری که مصرف‌کننده تصور می‌کند آن فیلترهای طرح، همان فیلترهای اصلی است و کالای داخلی معتبر را به‌نام محصول تقلبی می‌شناسد.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه