دلار| بازار طلا و ارز

سیر نزولی دلار در بازار| دلیل کاهش نرخ دلار چیست؟

سیر نزولی دلار در بازار| دلیل کاهش نرخ دلار چیست؟
کدخبر : 60676

طبق اطلاعیه‌های بازار ارز هرات، اتاق‌های معاملاتی و قیمت فردایی و دست‌فروشی دلار تا پایان هفته در این بازار تعطیل است. قیمت دلار هرات در 50 هزار و 700 تومان باز شد و در نیمه دوم با کاهش، کانال 50 هزار را از دست داد و در 49 هزار و 900 تومان بسته شد. با این کاهش معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار هرات به نرخ قبل از جنگ رسید.

به گزارش  رصد اقتصادی ، دلار باز هم کاهش یافت. دلیل سیر نزولی دلار چیست؟ آیا دلار باز هم کاهش پیدا میکند؟ اخبار نرخ دلار را در ادامه بخوانید. بالاخره بازار ارز هرات بعد از 14 روز باز شد اما تق و لق. بازار ارز هرات که شنبه دو هفته پیش به خاطر زلزله افغانستان تعطیل شده بود در روز شنبه بازگشایی شد و فقط قیمت نقدی ثبت شد.

قیمت درهم امارات در 13 هزار و 900 تومان بازگشایی کرد و با کاهش به 13 هزار و 830 تومان رسید. قیمت سکه هم همراه با کاهش دلار از 29 میلیون و 200 هزار تومان تا 28 میلیون و 550 هزار تومان افت کرد. حباب سکه هم با کاهش به کف 5 میلیون تومان رسید. قیمت تتر هم با کاهش به حوالی 50 هزار و 400 تومان رسید که با دلار تهران یکی شد. بازارها با این کاهش به حمایت‌ها رسیدند.

چرا بازارها در روز شنبه کاهشی شدند؟ 

معامله‌گران می‌گویند بازار ارز هرات تق و لق باز شده، درهم با تزریق زیر تراز میانی تثبیت داده، آخر ماه شده است و پول در بازار نیست، وضعیت بلوکه بازار سکه و طلا سنگین شده و اخبار جنگ هم به نشست‌های صلح رسیده است. 

بیانیه دبیرخانه شورای امنیت درباره پایان تحریم های پهپادی و موشکی ایران هم‌، علامت مثبتی برای بازار بود. به عقیده معامله‌گران همه این‌ها در کنار هم یک بازار نزولی ساختند.

در بازار شنبه صحبت‌های محمدرضا پورابراهیمی،‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش ملی صادرات، مورد توجه معامله‌گران بود. پورابراهیمی گفته برای اولین بار تراز تجاری در 6 ماهه اول سال به منفی 6 میلیارد دلار رسیده که به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی برمی‌گردد. با این صحبت‌ها معامله‌گران دوباره درمورد این بحث کردند که عامل تورم دلار نیست و تراز تجاری و تورم بالاست که عامل اصلی رشد قیمت دلار است. گروهی هم‌ می‌گفتند پورابراهیمی از بانک مرکزی به خاطر شرکت نکردن در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس انتقام گرفته است.

البته در کنار این بحث‌ها، خبر هفته پیش اتاق بازرگانی هم که به پیمان سپاری ارزی نقد داشتند دست به دست می‌شد.

خبر دومی که در روز شنبه، زیاد در بازار چرخید درمورد واردات طلا بود. طبق گزارش گمرک در 6 ماهه سال جاری 7 تن و 453 کیلو طلا وارد کشور شده. این گزارش درحالی است که معاون وزیر صمت در شهوریور ماه مدعی شده بود پنج تن طلا در دو هفته اخیر وارد کشور شده‌است.

گروهی از معامله‌گران فنی معتقدند نهایت نزول طلای آبشده تا 10 میلیون و 300 هزار تومان است و بعد از آن دیگر کار نزول تمام است. این دسته می‌گویند با ورود به ماه جدید، پول جدید به بازار می‌رسد و بازار دوباره جان می‌گیرد. اما در مقابل گروهی هستند که معتقدند دلار که کاهشی شده، برای انس طلا هم تحلیل‌گران بزرگ کیتکو هفته‌را نزولی اعلام کردند، پس بازار طلا می‌تواند همچنان بر مدار نزول باشد.

منبع: اکو ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه