بیت کوین| بازار بیت کوین

ورود سرمایه های جدید به بیت کویت تسهیل شد| جزئیات خبر را اینجا بخوانید

ورود سرمایه های جدید به بیت کویت تسهیل شد| جزئیات خبر را اینجا بخوانید
کدخبر : 60768

به گفته تحلیلگران جی‌پی مورگان، احتمالاً کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در ماه‌های آینده و تا ژانویه 2024 چندین صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای در بورس (ETF) را تأیید خواهد کرد.

به گزارش رصد اقتصادی، جِی‌پی مورگان در گزارش روز چهارشنبه 18 اکتبر مصادف با 26 مهر اعلام کرد ممکن است تا 10 ژانویه 2024 یعنی ابتدای سال جدید میلادی درخواست‌های مؤسساتی نظیر ARK Invest در خصوص راه‌اندازی صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای (spot bitcoin ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تأیید شوند. این خبر که در چند روز اخیر بر روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف در سراسر دنیا قرار گرفت موجب افزایش امیدواری‌ها به ورود پول جدید به بازار بیت‌کوین در آستانهٔ هاوینگ شد. تحلیلگران جی‌پی مورگان به رهبری نیکولاس پانی گیرتِزوگلو می‌گویند: «این اولین مهلت از آخرین فرصت‌های نهایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های ETF بیت‌کوین است.»

جی‌پی مورگان درباره تأیید صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای در بورس خوش‌بین است. علت اصلی این امیدواری را می‌توان در پیروزی شرکت گری‌اسکیل در دادگاهی که اخیراً برگزار شد دانست. شرکت مطرح گری‌اسکیل (Grayscale Investments) اخیراً توانسته است نظر مثبت دادگاه استیناف ناحیه کلمبیا در واشنگتن را در نزاع با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جلب کند. این دادگاه اعلام کرده است: "رد درخواست این شرکت توسط کمیسیون برای ایجاد صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای را اشتباه می‌داند."

جی‌پی مورگان معتقد است این تصمیم دادگاه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را ملزم به بررسی مجدد درخواست‌های مربوط به صندوق‌های معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای (نقدی) کرده است.

تحلیل‌گران گری‌اسکیل و سایر کارشناسان انتظار دارند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست‌های متقاضیان مختلف را به طور هم‌زمان تأیید کند. این امر سبب تشویق به رقابت سالم در بین متقاضیان برای بهبود خدمات، کاهش هزینهٔ تراکنش‌ها و سایر کارمزدها می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد این اقدام موجب جلوگیری از خلق مزیت زمانی برای شرکت اول خواهد شد چرا که پس از ده سال انتظار برای تأیید صندوق‌های قابل‌معامله با قیمت لحظه‌ای (spot bitcoin exchange-traded funds) شرکت‌های زیادی در آستانهٔ هاوینگ بیت‌کوین علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستند.

 

آشنایی با صندوق‌های معاملاتی بیت‌کوین

صندوق قابل‌معامله در بورس (Exchange-traded fund) یا به‌اختصار ETF در واقع صندوقی است که مقداری بیت‌کوین جهت معاملهٔ معامله‌گران در آن وجود دارد. سهام‌داران و فعالان بورسی می‌توانند به‌راحتی با خریدوفروش سهام این صندوق صاحب بخشی از دارایی آن شوند. درخواست پذیرش شرکت‌های مختلف از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رد می‌شد؛ اما نهایتاً اولین صندوق معاملاتی بیت‌کوین به نام Proshares Bitcoin Strategy ETF توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در اکتبر 2021 تأیید و در بورس نیویورک فهرست شد. این صندوق بر اساس قراردادهای آتی که در بورس کالای شیکاگو تنظیم شده است معامله می‌شود. پس از این با وجود روی خوش این کمیسیون به صندوق‌های معاملات آتی بیت‌کوین، بازهم شرکت‌های درخواست‌کننده برای تأیید صندوق‌های معامله لحظه‌ای با سد محکم و مخالفت سفت‌وسخت مواجه شدند.

 

چالش‌های پیشِ‌رو

در حال حاضر باوجود این‌که از نظر کارشناسان گسترش انواع این صندوق‌ها می‌تواند موجب تحت‌الشعاع قرارگرفتن ایدهٔ تمرکززدایی بلاک‌چینِ بیت‌کوین و همچنین عدم حفظ حریم خصوصی دارندگان آن شود؛ ولی از طرفی نیز موجب بهبود وجه قانونی بیت‌کوین و سرازیرشدن سرمایه‌های عظیم به این بازار خواهد شد. در این صورت ما یک قدم دیگر به پذیرش عمومی بیت‌کوین نزدیک خواهیم شد. درهرصورت به نظر می‌رسد باوجود چالش‌هایی نظیر موارد یادشده، عدم مبادله بیت‌کوین واقعی در صندوق، سختی تصمیم‌گیری در هنگام فورک‌ها و به اجماع رسیدن سهام‌داران در این قالب سنتی و... بازهم کفهٔ ترازو به سمت مزیت‌های قانونی ایجاد شده پس از تأیید کمیسیون سنگینی کند.

منبع: اکوایران

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه