قیمت مسکن| بازار مسکن

بی اثر بودن کاهش نرخ تورم بر قیمت مسکن| مستاجران تحت فشار هستند

بی اثر بودن کاهش نرخ تورم بر قیمت مسکن| مستاجران تحت فشار هستند
کدخبر : 60888

وزیر اقتصاد تشریح کرد که کاهش نرخ تورم منجر به کاهش قیمت مسکن نشده است.

به گزارش رصد اقتصادی، قیمت مسکن آیا ارزان میشود؟ قیمت مسکن همچنان افزایشی است. ادامه خبر قیمت مسکن را در ادامه بخوانید. بازار نابسامان مسکن نه تنها به فعالان این صنف ضرر و زیان زیادی را وارد کرده بلکه باری سنگین بر دوش خانواده‌ها قرار داده است. با توجه به کاهش میزان خرید و فروش مسکن مشخص است که رکود در این بازار به سادگی تمام نمی‌شود. معاملاتی هم که درحال‌حاضر وجود دارد بیشتر مربوط به فروشندگانی است که مجبور به فروش فوری ملک خود هستند. طبق گزارش‌ها، نرخ تورم باعث کاهش قیمت در بازار مسکن نشده است.

وزیر اقتصاد گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تورم در بازار دارایی‌های مختلف از جمله بخش مسکن کاهنده بوده است که البته کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست.

احسان خاندوزی امروز در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به حوزه متغیرهای بخش واقعی اقتصاد، اظهار کرد: اگرچه طی سال‌های گذشته رشد توأم با بیکاری یا رشد بدون اشتغال همراه بود اما با شروع به کار دولت سیزدهم و طی دو سال گذشته شاهد افزایش میزان تولید و رشد اقتصادی کشور هم جهت با افزایش اشتغال بوده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در تابستان امسال ۹۰۷ هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه و نرخ بیکاری ۷.۲ درصد شد. همچنین افزایش نرخ مشارکت هم ۰.۶ درصد رقم خورده است.

 

رشد ۳۷۰ هزار نفری اشتغال در بخش صنعت

وی ادامه داد: تابستان امسال شاغلان در بخش صنعت ۸.۴ میلیون نفر بودند که ۳۷۰ هزار نفر بیش از تابستان پارسال است. همچنین در بخش خدمات ۱۲ میلیون و ۴۵۹ هزار نفر بود که ۴۵۶ هزار نفر بیش از تابستان پارسال است که تعداد شاغلان این دو بخش رکورد زده است. میزان شاغلان بخش کشاورزی ۵۹ هزار نفر افزایش یافته که البته نسبت به ۱۴۰۱ در سطح پایینی قرار دارد.

خاندوزی به بخش مسکن اشاره کرد و گفت: سهم هزینه‌های مسکن در بودجه خانوار به ویژه طبقات متوسط و ضعیف قابل توجه است فشار سنگینی به بودجه خانوارها وارد می‌کند که تاکید رئیس‌جمهوری هم کنترل تورم مسکن است تا شرایط مساعدتری را برای مردم فراهم کنیم.

 

تورم در بخش مسکن کاهشی است

وی با بیان اینکه مدتی در انتشار آمار این حوزه توقف ایجاد شده بود، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تورم در بازار دارایی‌های مختلف از جمله بخش مسکن کاهنده بوده است. البته کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست. بلکه آهنگ رشد قیمتی وضعیت امیدبخشی داشته است. میانگین نرخ مسکن در طول تابستان (شهریور نسبت به تیر) در تهران ۵ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تورم نقطه به نقطه در شهریور امسال ۷۵.۲ درصد بود که نسبت به تورم نقطه به نقطه مرداد ۸.۹ درصد کاهش یافته است.

خاندوزی گفت: تورم ماهانه در تیرماه ۲.۸ درصد، در مرداد ۰.۷ درصد و در شهریورماه ۱.۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه شهریورماه نسبت به قله قیمتی که در اردیبهشت ماه امسال داشتیم (تورم نقطه به نقطه اردیبهشت امسال به سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته)، کاهش ۴۶ واحد درصدی داشته است. این آمار نشان می‌دهد روند قیمتی در این بازار مهم برای مردم و با اهمیت برای دولت، وارد سیکل کاهشی شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: البته تورم یکساله منتهی به شهریورماه امسال به ۸۳.۹ درصد رسیده است که نسبت به مرداد ۱.۹و احد درصد رشد داشته است.

منبع: تیتر کوتاه

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه