منطقه آزاد چابهار | فاطمه باقری

افزایش ۴۰ درصدی صادرات منطقه آزاد چابهار در نیمه نخست ۱۴۰۲

افزایش ۴۰ درصدی صادرات منطقه آزاد چابهار در نیمه نخست ۱۴۰۲
کدخبر : 61152

​نگاهی گذرا بر شاخص‌های تجاری کشور با محوریت چابهار نشان داد که طی سال‌های گذشته که حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر شده، خللی به روند رو به رشد شاخص‌های عملکردی چابهار وارد نشده است. روند رو به رشد سهم چابهار در تجارت جهانی، به ظرفیت‌های ذاتیِ تنها بندر اقیانوسی ایران باز می‌گردد. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از افزایش ۴۰ درصدی صادرات در نیمه نخست سال جاری خبر داد که نتیجه به بهره برداری رسیدن واحد های تولیدی جدید و طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه بوده است.

به گزارش رصد اقتصادی، چابهار در چنان نقطه استراتژیکی از جهان قرار گرفته که می‌تواند پُل ارتباط شرق و غرب جهان باشد و منافع کشورهای متعددی به چابهار گره خورده است. به دلیل همین ظرفیت‌هاست که چابهار مشمول تحریم‌ها نشده و نخواهد شد. بنابر اعلام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، بیشتر مقاصد صادراتی کالای ایران از بندر چابهار کشورهای پاکستان، هند، عمان، امارات متحده عربی، تایلند، عراق، مالزی، سومالی، ارمنستان و چین بوده و بیشترین حجم کالای ورودی به کشور از بندر چابهار از کشورهای روسیه، آلمان، هند، سوئیس، انگلیس، برزیل، امارات متحده عربی، چین، اسپانیا و فرانسه است.

اکنون توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار محقق و بندر و منطقه آزاد یکپارچه شده‌اند؛ راه‌آهن سراسری در آستانه رسیدن به چابهار بوده و فرودگاه بین‌المللی چابهار هم در دست احداث است. به ثمر رسیدن این زیرساخت‌ها، یک منطقه آزاد را به معنای واقعی محقق کرده و هاب و شبکه ترانزیتی مناسبی را به جامعه تجارت جهانی عرضه می‌کند.

برنامه‌های صادراتی منطقه آزاد چابهار با تمرکز بر بازارهای هدف کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان است. در این زمینه با توجه به نیاز مبرم بازراهای افغانستان و پاکستان به تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی، واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار مستقر شده و تمام محصولات تولیدی به این دو کشور صادر می‌شود.

برای درک بهتر محوریت صادرات در منطقه آزاد چابهار و برنامه‌های آتی و حمایت‌های انجام شده در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای این منطقه، گفت‌وگویی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به انجام رساندیم.

رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار با بیان اینکه چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و به عنوان پایتخت دریایی و دروازه تجارت مطرح است، گفت: نکته مهم و قابل توجه آن است که تولید صادرات محور در منطقه آزاد چابهار اکنون آغاز شده و مسیر رشد آن سرعت بسیار خوبی دارد. به همین منظور، بیش از ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله تولیدی، صنعتی، ترانزیتی، گردشگری و بهداشتی آماده ارائه به سرمایه گذاران شده است.

امیر مقدم با بیان اینکه تولید در منطقه آزاد چابهار طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ افزایش چشمگیری داشته است، افزود: در نخست سال جاری میزان صادرات حاصل از تولید در این منطقه نسبت به شش ماهه اول سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است و این حاصل ظرفیت ها، فرصت ها و ایجاد زیرساخت‌هایی است که سازمان جهت جهش تولید و صادرات و با حمایت از سرمایه گذاران فراهم نموده و تسهیل و تسریع در روند فعالیت های اقتصادی نقش بسزایی در این امر دارد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت منطقه آزاد چابهار و حضور سرمایه‌گذاران فعال سبب افزایش فعالیت های اقتصادی و فزونی صادرات شده است. در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ تعداد واحدهای تولیدی صادراتی این منطقه با ۳۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱ واحد بالغ گردیده است. تعداد کشورهای هدف صادرات، افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است که درخور توجه است و ما برای عملیاتی کردن شعار سال مبنی بر رشد تولید و در جهت جهش صادرات از تمامی توان و ظرفیت ها استفاده می کنیم.

امیر مقدم گفت: در کنار ظرفیت‌ها ذاتی چابهار که به سهولت شرق آسیا را به شمال و غرب اروپا متصل می‌کند و کشورهای چین و هند را به کشورهای محصور در خشکی و حتی روسیه می‌رساند، توسعه زیرساخت‌ها و فراهم شدن مقدمات و زمینه توسعه، فاکتور مهم دیگری است که توجه جامعه جهانی را معطوف چابهار کرده است.

وی تصریح کرد: برای تحقق هدف‌گذاری سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ستادی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای رصد و حمایت از سرمایه گذاری ها و صادرات راه اندازی شده تا تمامی فرآیندهای تولید و اشتغال، جذب سرمایه گذار، بسته‌های سرمایه گذاری و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تشکیل شده است؛ در همین راستا جلسات هفتگی به صورت مستمر برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار درباره مراحل پیچیده اداری دریافت مجوزها در کشور، اظهار داشت: برای تدوین این بسته‌ها 

فرآیندی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تبیین شده است بر مبنای آن هر منطقه آزاد بسته‌های سرمایه گذاری را آماده و فرصت بررسی آن را برای سرمایه گذاران در نظر بگیرند؛ همچنین زمین و زیرساخت را تامین کرده و مجوز بی نام صادر تا فقط درج نام سرمایه گذار در برگه و مجوز و تایید اهلیت سرمایه گذار باقی بماند؛ عملا این کار باعث کوتاه شدن فرآیندها شد.

امیر مقدم همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی منطقه آزاد چابهار، گفت: این منطقه آزاد همواره در مسیر توسعه‌ برنامه‌ای خود دچار مشکلات و چالش‌هایی است که البته با همت برنامه‌ریزان و مسئولین سعی در جهت رفع آنها هستیم. از جمله این مشکلات که مربوط به مباحث مالی تمامی طرح‌های منطقه آزاد چابهار است تاکنون حل شده و واحدهای پروژه‌ای در حال کار هستند.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات و فراز و نشیب‌های سازمان ، هم اکنون از پروژه های عمرانی تعریف شده، همه پروژه فعال و در حال اجراست و قابل ذکر است پنج پروژه به بهره برداری رسیده که مهم‌ترین آنها ساخت شبکه آبرسانی به روستای تاریخی تیس است.  این پروژه جمعیت هدف ۱۵ هزار نفری را در بر می گیرد و مبلغ هزینه شده برای تحقق این امر بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است.

رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه پروژه ساخت و بهره برداری از انبار سرپوشیده با بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه از دیگر طرح های عمرانی منطقه آزاد است، تصریح کرد: طرح دیگر در دست اجرای این سازمان مربوط به پروژه تبدیل منطقه منفصله ریمدان به قطب اقتصادی جدید منطقه آزاد است که از ۶ هزار هکتار، ۲۰۰ هکتار در حال آماده سازی و محدوده آن با دیوارهای بتنی محصور شده در حوزه ریمدان هم اکنون برای خدمت رسانی به زوار پاکستانی آب و برق در حد نیاز تامین شده است‌

امیر مقدم در پایان از آمادگی سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای ایفای فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی با هماهنگی دیگر دستگاه های استان خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه