شرکت نفت پاسارگاد |

نفت پاسارگاد همواره در مسیر توسعه اقتصاد پایدار ملی

نفت پاسارگاد همواره در مسیر توسعه اقتصاد پایدار ملی
کدخبر : 61155

حوزه قیر از حوزه‌هایی است که عمده مصرفش در خارج از ایران است و صادرات‌ همواره یکی از ارکان مهم اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. شرکت نفت پاسارگاد یکی از تولیدکنندگان اصلی قیر کشور است که عملکرد مثبتی دارد. باتوجه به اینکه قیر نیز یک محصول صادراتی است، شپاس می‌تواند به لحاظ بازارسازی و بازاریابی تلاش بیشتری کند.​

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت نفت پاسارگاد همواره در مسیر توسعه اقتصاد پایدار ملی با استفاده از ظرفیت‌های واحد تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت می‌کند. این شرکت علاوه بر اهمیت بر حفظ محیط زیست سعی کرده است تا با بهره‌برداری از نخبگان و متخصصان جامعه دانشگاهی در مسیر رشد تولید و تامین نیازهای اولیه همچون قطعات و تجهیزات به رشد درآمدهای ناشی از این افزایش تولید دست پیدا کند.

 گزارش فعالیت نیمه نخست سال ۱۴۰۲ نشان داد که شرکت نفت پاسارگاد با سرمایه ثبت شده ۲۴۰ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۸ هزار و ۲۱۰ میلیاردتومانی همچنان توانسته است که روند روبه‌رشد خود را حفظ کند. 

شرکت نفت پاسارگاد در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ توانست ۳۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کند. درآمد حاصل از فروش محصولات شپاس در نیمه نخست سال جاری به مبلغ ۸۱۰۴ میلیارد تومان است. همچنین میزان درآمد تجمیعی دوره ۵ ماهه نفت پاسارگاد افزایش ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشت. 

این شرکت در فروش ۵ ماهه نیز از فروش محصولات خود به درآمد یک هزار و ۴۲۹ میلیاردتومانی دست پیدا کرد که در مقایسه با ماه قبل از آن با افزایش ۱۶ درصدی و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، با افزایش ۲۵ درصدی همراه بوده‌است.

نفت پاسارگاد با ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون تن و با بهره‌گیری از ۶ مجتمع تولیدی و ۲ پایانه صادراتی بزرگترین تولیدکننده قیر در خاورمیانه شناخته می‌شود. شپاس با وجود تحریم هیچ‌گاه روند تولید خود را متوقف نساخت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان‌ روند صعودی را برای تولیدات خود در پیش گرفته است.

محصولات شرکت نفت پاسارگاد ، انواع قیر است که در بازار داخلی و صادراتی به‌فروش می‌رسند. برای دوره مالی ۱۴۰۲ مقدار فروش داخلی معادل ۵۸۰ هزار تن و فروش صادراتی معادل ۷۲۰ هزار تن در نظر گرفته شده است.  مقدار فروش محصولات سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲، حدود ۱,۳۰۰,۰۰۰ تن به مبلغ فروش حدود ۲۰,۰۳۶ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. همچنین مشابه سال ۱۴۰۱،  ۷۵ درصد از فروش داخلی شرکت برای قیر تهاتری و مقدار باقی‌مانده غیر تهاتری لحاظ شده است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در صورتی که درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد، با کسر بهای تمام‌شده و درنظر گرفتن سایر درآمدها و هزینه‌ها، سود خالص در این دوره حدود ۱,۰۸۴ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

۶ کارخانه استراتژیک نفت پاسارگاد در پهنه چغرافیایی کشور ظرفیت قابل توجهی برای حضور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی را فراهم کرده است. یکی از مهمترین بازاهای هدف این شرکت، چین است که به نوعی از گریدهای خاص قیر نیاز دارد.

نفت پاسارگاد یکی از شرکت‌های شاخص در حوزه تولید قیر باکیفیت است که  تمرکز تولید را بر گریدهای روز بازار دنیا را در دستور کار قرار داده است. شپاس با توجه به تعریف برخی پروژه‌ها به عنوان یکی از معدود شرکت‌هایی است که توانایی بارگیری کشتی‌های غول پیکر با تناژ بالای ۴۳ هزار تن را دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه