بانک صنعت و معدن

استقلال بانک مرکزی موجب کاهش تورم و ثبات اقتصادی می گردد

استقلال بانک مرکزی موجب کاهش تورم و ثبات اقتصادی می گردد
کدخبر : 61683

استقلال بانک مرکزی مدتهاست که مطرح شده ولی به دلیل‌ مشکلاتی که در تامین مالی کشور وجود دارد، علیرغم میل و رغبتی که دولت و مجلس دارند ولی هیچ موقع به معنی واقعی عملیاتی نگردیده و عملا بانک مرکزی ابزاری در تسلط دولتها برای تامین مالی است و در نتیجه، استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول به منظور تامین کسری بودجه به روشی معمول تبدیل شده البته این موضوع تا حدودی در دولت سیزدهم اصلاح گردیده است.

دکترمحمدحسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن:یکی از مهمترین اقداماتی ‌که می تواند به اصلاح و بهبود نظام اقتصادی کشور کمک قابل توجهی داشته باشد، استقلال بانک مرکزی به معنی واقعی کلمه است و با تحقق این مهم، بانک مرکزی می تواند به یکی از مهمترین وظایف خود که نظم بخشی به نظام پولی کشور است جامه عمل بپوشاند و کارآمدی سیستم اقتصادی کشور را افزایش دهد.

استقلال بانک مرکزی مدتهاست که مطرح شده ولی به دلیل‌ مشکلاتی که در تامین مالی کشور وجود دارد، علیرغم میل و رغبتی که دولت و مجلس دارند ولی هیچ موقع به معنی واقعی عملیاتی نگردیده و عملا بانک مرکزی ابزاری در تسلط دولتها برای تامین مالی است و در نتیجه، استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول به منظور تامین کسری بودجه  به روشی معمول تبدیل شده البته این موضوع تا حدودی در دولت سیزدهم اصلاح گردیده است.

 اگر این رویه ادامه یابد بانک مرکزی مستقل مسئول حفظ ارزش داخلی پول ملی از طریق مقابله با تورم می‌شود. از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه عامل اصلی تورم، فشار تقاضا و نقدینگی است، این استقلال باعث خواهد شد که سیاستهای پولی بانک مرکزی عمدتاً در جهت ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات قیمتها و در نهایت پیش بینی پذیری اقتصاد برای فعالین اقتصادی گردد و در این صورت شاهد رونق و رشد اقتصادی خواهیم بود.

دکترمحمدحسن ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه