به بهانه اولین رویداد بین‌المللی IRAN EXPORT 2024 چابهار بررسی شد

مزیت‌های برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به پاکستان

مزیت‌های برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به پاکستان
کدخبر : 61730

اولین رویداد بین‌المللی IRAN EXPORT 2024 که از ۲۶ لغایت ۲۹ دیماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی چابهار برگزار خواهد شد، بهانه‌ای برای بررسی اثرات مطلوب برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی در شناسایی فرصت‌ها و میزان درآمدهای حاصله از آن برای منطقه آزاد چابهار و ایران عزیز اسلامی‌مان شد.

به گزارش خبرنگار رصد اقتصادی، اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران به پاکستان تحت عنوان IRAN EXPORT 2024 که در آخرین روزهای اولین ماه زمستان امسال در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود، ما را برآن داشت به بررسی چرایی برگزاری در منطقه چابهار و عنوان صادرات به پاکستان به صورت انحصاری در یک نمایشگاه بین‌المللی و ملی بپردازیم.

برای درک بهتر از چرایی برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی و انحصاری بودن مبحث انتقال توانمندی‌ها و تبادل اطلاعات دانش فنی و محصولاتی به کشور پاکستان ابتدای امر به بررسی این کشور و فرصت‌های سرمایه‌ای بازار این کشور پرداخته‌ایم.

دلایل انتخاب کشور پاکستان در رویداد بین‌المللی چابهار

پاکستان سرزمین فرصت های اکتشاف نشده است با پیشرفت شاخص‌های اصلی اقتصاد این کشور همچون تولید ناخالص داخلی و تولید خالص ملی افزایش ذخایر ارزی و ارز پایدار در آمد سرانه از ۱۶۲۹ دلار آمریکا عبور کرده و روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. با اتحاد این سیاست‌ها اقتصاد پاکستان هر سال قوی تر از سال پیش ظاهر می‌شود و این مساله خود زیربنای رونق بخش خصوصی است.

طی سالهای اخیر تراز تولید ناخالص داخلی پاکستان رشد بی سابقه ای در طول تاریخ این کشور داشته است و روند رو به رشد خود را طی این سال‌ها حفظ کرده و این خود یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اقتصاد پیشرفته در جهان به شمار می‌آید. در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۲۸۵ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بین ایران و پاکستان تبادل شد که این میزان نسبت به سال قبل با رشد ۳۰ درصدی در وزن و ۴۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

از تجارت دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلاری ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۱ بیش از سه میلیون و ۵۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار سهم صادرات ایران به پاکستان و ۷۴۶ هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش ۸۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار سهم واردات ایران از پاکستان بوده است .

صادرات ایران به پاکستان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۰ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش همراه بوده و واردات ایران از پاکستان نیز ۱۱۹ درصد در وزن و ۱۷۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.

صادرات ایران به پاکستان در فصل بهار ۱۴۰۲ به ۹۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار رسید که با رشد ۵۷ درصدی همراه بوده و واردات از پاکستان به ایران نیز با ۱۴۰ هزار و ۴۴۳ تن به ۱۷۶ میلیون دلار رسید که به دلیل محدودیت در واردات برنج در سال جاری نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

مشتقات نفتی ، گاز مایع ، محصولات پتروشیمی ، انواع روغن صنعتی و روغن موتور، میوه و تره بار، صیفی و سبزی، مصالح ساختمانی، محصولات فولادی ، کاشی و سرامیک ، لوازم خانگی ، کود، قیر ،حلال‌ها و مواد شیمیایی شوینده‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی محصولات پلاستیکی ، لوله و شیلنگ، لاستیک و تیوپ خودرو و موتورسیکلت، پوست دباغی شده، کاغذ، دستمال کاغذی، نخ و پارچه، فرش و موکت، پوشاک و کفش ، شیشه و آئینه ، یخچال ، اجاق گاز ، گاو صندوق ، کولر ، لوازم آشپزخانه ، سیم و کابل ، لوستر و .... از اقلام مهم صادراتی این دوره بودند.

مزایای برگزاری اولین نمایشگاه IRAN EXPORT 

اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران به پاکستان تحت عنوان ایران اکسپورت ۲۰۲۴ با هدف ایجاد فرصت برای کارآفرینان کشور جهت صادرات محصولات و خدمات، انتقال فن آوری و تکنولوژی، آشنایی بیشتر تجار پاکستانی و بین المللی جهت اخذ نمایندگی و تعامل بیشتر و بهره مندی از فرصت‌های تبلیغاتی و ارتقاء برند تجاری در چابهار برگزار خواهد شد.

اولین نمایشگاه بین‌المللیIRAN EXPORT 2024 که با حضور هیئت تجاری پاکستانی و هیئت های تجاری از سایر کشورهای همسایه جهت توسعه روابط تجاری توسط شرکت بین‌المللی بازرگانی تجارت نمایشگاهی میلاد نور که دارای سابقه فعالیت در حوزه صنعت و تجارت پاکستان و کشورهای همسایه را داشته برگزار می‌شود.

این رویداد مهم دارای مزیت‌هایی همچون امکان برگزاری جلسات BB، تمرکز بر پتانسیل بسیار بالای محصولات داخلی و صنعت ایران، نمایش آخرین دستاوردهای جدید کشور در حوزه فناوری صنایع مختلف و صدور این دستاوردها به پاکستان، امکان دسترسی به شبکه بین المللی و گسترده متشکل از بازرگانان و فعالین صنعت پاکستان است.

تاثیر منطقه چابهار در مزیت‌های ایران اکسپورت ۲۰۲۴

بر اساس اعلام نظر محققان سازمان ملل در زمینه حمل و نقل بین المللی حدود نیمی از حمل ونقل ،جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام می‌شود. از مجموع سه کریدور حمل و نقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش بینی کرده،اند دو کریدور از ایران می‌گذرد که چابهار جنوبی ترین نقطه کریدور شرقی - غربی جهان می‌باشد.

این کریدور از دروازه ابریشم در چین آغاز می‌شود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان، چین و GIS شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته ،ناکپور ،جایپور، حصیر آباد، کراچی و بن قاسم به چابهار می‌رسد.

بنا به نظر کارشناسان بندر چابهار محل تلاقی دو کریدور ترانزیتی مهم جهان به نام‌های شمال - جنوب و شرق - غرب قرار گرفته است که این امر از مهمترین مزیت‌های محور شرق کشور می‌باشد. گفتنی است، اولین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی به پاکستان در تاریخ 26 الی29 دیماه در مرکز نمایشگاهی چابهار با مساحتی به وسعت 5 هزار متر مربع برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه