دانش بنیان

افزایش بهره وری بر بستر فناوری یکی از الزامات روز است

افزایش بهره وری بر بستر فناوری یکی از الزامات روز است
کدخبر : 61853

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: وی با بیان اینکه اگر نخبگان و شرکت های دانش بنیان احساس تاثیر گذاری در جامعه داشته باشند، قطعا زمینه توسعه این حوزه را فراهم خواهد کرد گفت: امروزه بحث تغییر استراتژی و توجه به حوزه علم و فناوری از یک کار توصیه شده به یک الزام و ضرورت تبدیل شده و باید به آن توجه ویژه ای شود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در آیین رونمایی و انعقاد قراردادهای فناورانه هلدینگ صنایع عمومی (شستا) و شرکت های دانش بنیان ضمن قدردانی از شستا برای عزم جدی و حرکتی که از سال گذشته شروع کرد و امروز توانست آن به مرحله اجرا برساند و عملیاتی کند گفت: ما باید جریان شرکت‌های دانش بنیان کشور را به متقاضیان ،صاحبان تجهیزات و سرمایه وصل کنیم و این بزرگترین خدمت به مجموعه های دانش بنیان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر نخبگان و شرکت های دانش بنیان احساس تاثیر گذاری در جامعه داشته باشند، قطعا زمینه توسعه این حوزه را فراهم خواهد کرد گفت: امروزه بحث تغییر استراتژی و توجه به حوزه علم و فناوری از یک کار توصیه شده به یک الزام و ضرورت تبدیل شده و باید به آن توجه ویژه ای شود.

به گفته فیروزآبادی، درآن سال‌هایی که مقام معظم رهبری مسله جنبش نرم افزاری را مطرح کردند، قطعا کشور در یکی از بهترین شرایط اقتصادی قرار داشت. درامدی بیش از 200 میلیارد نفت، تولید مناسب،مصرف انرژی پایین و شرایط تحریمی سبک تر. ضمن اینکه اوج سرمایه گذاری ها را در دهه 70 و 80 شاهد بودیم و زیرساخت ها و سخت افزارهای بزرگ در آن دوره شکل گرفته بودند.

وی با تاکید براینکه اما اینک شرایط سخت تر از گذشته شده و فروش نفت کاهش پیدا کرده و مصرف انرژی در کشور به شدت بالا رفته است که اگر دراین شرایط هم نتوانیم رشد و رقابت کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود و دراین زمینه اظهار کرد: اما راهکار چیست و چه باید کرد؟ دراین شرایط دو راه بیشتر نداریم یا سرمایه گذاری را افزایش دهیم یا بهره وری را بالا ببریم که به نظر می رسد، در وضعیت فعلی تنها راه، افزایش بهره وری باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یکی از راه های افزایش بهره وری را ایجاد ارزش افزوده بر بستر توسعه فناوری عنوان کرد و گفت: رشد و توسعه از مسیر افزایش بهره وری بربستر فناوری دیگر یک توصیه نیست و یک ضرورت است که باید به آن توجه شود.

به گفته وی امروز فضا تغییر کرده و در کشور حدود10 هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که به یقین از بین این شرکت ها هزار شرکت قدرتمند وجود دارد که دارای نیروهای مختصص و فروش بسیار بالا هستند که می توان ازاین ظرفیت برای رشد بهره وری استفاده کرد.

به گفته وی درحال حاضر این صنایع بزرگ و مجموعه های بزرگ هستند که برای رشد و توسعه نیازمند حمایت و همکاری شرکت های دانش بنیان هستند و قطعا تفاهم و همکاری دراین زمینه می تواند نفع چند جانبه ایجاد کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه