پتروشیمی بوعلی سینا

ثبت درآمد حدود ۴۰ همت توسط بوعلی | بهره‌برداری از واحدهای استراتژیک پتروشیمی بوعلی سینا آغاز شد

ثبت درآمد حدود ۴۰ همت توسط بوعلی | بهره‌برداری از واحدهای استراتژیک پتروشیمی بوعلی سینا آغاز شد
کدخبر : 63191

​بوعلی سومین شرکت تولیدکننده آروماتیک کشور است که در سال 1377 در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی تاسیس و در صنعت محصولات شیمیایی فعالیت می‌کند. پتروشیمی بوعلی سینا در سال جاری با ادامه روند مثبت در تولید و درآمد، بهره‌برداری از واحد‌های استراتژیک خود را آغاز کرده است.

به گزارش رصد اقتصادی، پتروشیمی بوعلی سینا در طول دوره‌ آذر۱۴۰۲، محصولات آروماتیکی و سوخت‌های با اولویت کشور را با مقادیر قابل توجهی تولید کرد و توانست به درآمد ۵۳۹۲ میلیارد تومانی دست پیدا کند. مجموع درآمدهای کسب شده بوعلی طی ۹ ماهه امسال بالغ بر 38.9 هزار میلیارد تومان بود که نشانگر رشد قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته است.

شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا که در سال گذشته ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت را تولید کرد و به سود دوبرابری نسبت به دوره قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۰ دست یافت، در آذر ماه سال جاری نیز  ۵۳۹۲ میلیارد تومان درآمد گزارش کرد که ۲۸ درصد بالاتر از میانگین ماه‌های گذشته ۱۴۰۲ بوده است.

با توجه به تولید همزمان پارازایلین و ریفرمیت در «بوعلی» و فروش 5392 میلیارد تومان که دومین فروش خوب امسال رقم خورد، روند فعالیت مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر تبدیل‌شدن به یک شرکت آروماتیکی – پتروپالایشگاهی است که امکان دستیابی به سود بیش از ۳۰۰ میلیون دلار را محتمل‌تر می‌کند. 

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با سرمایه 1.4 هزار میلیارد تومانی، در دوره آذر از فروش داخلی 9678 تن بنزن، 49 هزار و 635 تن ریفرمیت، 5506 تن رافینیت، 1839 تن گاز مایع، 16 هزار و 965 تن برش سنگین، 1074 تن برش سبک و فروش صادراتی 50 هزار و 862 تن برش سنگین، 27 هزار و 550 تن رافینیت و 2012 تن گاز مایع بالغ بر 5.3 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد و در مقایسه با مدت مشابه قبل، رشد 51 درصدی را ثبت کرد.

این شرکت بورسی در عملکرد 9 ماهه بالغ بر 38.9 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد و نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 7 درصدی روبرو شد. به دلیل عدم وجود نرخ قطعی خوراک در ماه آذر در جدول خوراک صرفا مقادیر خریداری شده لحاظ شده است.

داخلی‌سازی اکثر مواد شیمیایی و تجهیزات مورد استفاده در پتروشیمی بوعلی سینا با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شده است و در این زمینه، حلال NFM به ارزش ۱۰۰ هزار یورو، نسل جدید مواد مصرفی در واحد‌های فرآیندی و برج خنک کننده، برج T-۸۰۰۱ با ارتفاع ۱۰۰ متر و ۱۲۰۰ تن، کوره‌های H-۸۰۰۱/۳، قطعات مورد استفاده در پمپ‌ها، قطعات مورد استفاده در کمپرسور‌ها و تجهیزات ابزار دقیقی داخلی‌سازی شده است.

به گفته رئیس پژوهش و توسعه پتروشیمی بوعلی سینا، نقشه کلی زنجیره تولید محصولات بوعلی تهیه و مجوز ساخت واحد ۳۰۰ هزار تنی استایرن منومر از بنزن از وزارت نفت دریافت شده است، همچنین مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح‌های توسعه‌ای توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باهدف تکمیل زنجیره تولید انجام شده است.

دستاورد‌های کارگروه پژوهش و توسعه این واحد پتروشیمی با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان، منجر به افزایش ظرفیت تولید، رفع گلوگاه‌های تولید، کاهش ساعت توقفات تولید، تکمیل و توسعه زنجیره تولید کاهش وابستگی به خارج و جلوگیری از خروج ارز کشور وافزایش سودآوری شده است.

گزارش فعالیت‌های تولید پتروشیمی بوعلی سینا در سال جاری حکایت از ادامه روند مثبت این پتروپالایشگاه در آستانه بهره‌برداری از واحد‌های استراتژیک دارد تا «بوعلی» در کنار تولید محصولات آروماتیکی، موفقیت خود در تولید سوخت‌های با اولویت کشور را حفظ کرده باشد. در این مدت، قیمت بعضی از محصولات افزایش یافته و افزودن پارازیلین به محصولات جدید، نشانگر حرکت رو به جلو و افزایش سود و تولید در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه