ذوب‌آهن اصفهان| رصد اقتصادی

۱۱ هزار نوع قطعه در کارگاه‌های مهندسی نت ذوب‌آهن اصفهان

۱۱ هزار نوع قطعه در کارگاه‌های مهندسی نت ذوب‌آهن اصفهان
کدخبر : 63954

​مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر تعمیرات و نگهداری ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگویی اختصاصی از ۱۱ هزار نوع قطعات ساخته‌شده در کارگاه‌های مهندسی نت ذوب‌آهن خبر داد که ۸۵ درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز این کارخانه توسط این واحدها و ۱۵ درصد دیگر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام می‌گیرد.

به گزارش رصد اقتصادی، رمضانعلی فرهادی کوشکی در حاشیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران به خبرنگار رصد اقتصادی، گفت: موانع و مشکلاتی همواره در مسیر تداوم روند تولید و صنعت وجود دارد که برای خنثی‌کردن این چالش‌ها، ابزارهایی همچون بومی‌سازی ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز درنظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد قطعات مکانیکال در داخل کارگاه‌های ساخت ذوب‌آهن اصفهان ساخته می‌شود، تصریح کرد: حدود ۸۷/۵ درصد این قطعات در داخل کارخانه ذوب‌آهن و کارگاه‌های ساخت مدیریت مهندسی نت طی ۹ ماه فعالیت سال جاری بومی‌سازی شد. ساخت ۱۵ درصد باقیمانده قطعات به دلیل ترافیک کاری دستگاه‌ها به شرکت‌های فعال داخلی کشور و خارج از مجموعه ذوب‌آهن خصوصا دانش‌بنیان‌ها واگذار می‌شود.

فرهادی کوشکی ادامه داد: در کارگاه‌های ساخت ذوب‌آهن حدود ۱۱ هزار نوع قطعه وجود دارد که هر کدام با تکنولوژی خاصی در کارگاه‌هایی مانند؛ ریخته‌گری و مدل‌سازی، اسکلت فلزی و آهنگری، مکانیکی و عملیات حرارتی و کارگاه‌های تجهیزات سنگین ساخته می‌شود. ابتدا در بخش‌های مهندسی طراحی، تکنولوژی و کنترل کیفی کلیه مراحل ساخت بر روی آنها پیاده‌سازی می‌شود.

مدیر نظارت بر تعمیرات و نگهداری ذوب آهن با اعلام اینکه در سال ۴۲۰ هزار قطعه ساخته می‌شود، اضافه کرد: این قطعات در خط تولید ذوب آهن اصفهان استفاده می‌شود. همچنین برای سایر صنایع خصوصا برای فولادی‌ها، قطعات حجیم و بزرگی مانند رینگ چرخ‌دنده سیمان شرق در داخل کارگاه‌های مهندسی نت ذوب‌آهن ساخته می‌شود. 

وی افزود: علاوه بر این در کارگاه‌های بومی‌سازی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، بسیاری از قطعاتی که قبلا ساخته نشده است در ابتدا با تهیه نقشه اولیه و پیاده‌سازی تکنولوژی مراحل کار از طریق مهندسی معکوس به دست پرسنل توانمند این کارخانه ساخته می‌شود. کارگاه‌های بومی‌سازی و ساخت قطعات ذوب‌آهن قادر هستند که قطعات سبک و سنگینی را از ۵۰ گرم تا ۱۲۰ تن وزن در این کارگاه‌ها بسازند. 

فرهادی کوشکی در پایان با بیان اینکه پرسنل بسیار مجرب و متخصصی در این زمینه‌ها در ذوب‌آهن حضور دارند، اظهار کرد: در سال جاری یکی از پرسنل تراشکار این شرکت با نام آقای فرزاد ایمانی در مسابقات مهارت (هایتک) روسیه شرکت کردند و موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی جهان در رشته تراشکاری و حوزه cnc شدند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه