منطقه آزاد چابهار |

دلایل اهمیت چابهار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

دلایل اهمیت چابهار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
کدخبر : 64988

فضای اقتصادی کشور و استقبال از مناطق آزاد به دلیل ایجاد مشوق‌های لازم و به‌صرفه توسط سرمایه‌گذاران، مسیر بسیار مناسبی را در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور به وجود آورده است. منطقه آزاد چابهار یکی از این مناطق می‌باشد که در حال حاضر از طرف کشورهای همجوار نیز مورد توجه ویژه در تبادلات اقتصادی و صادراتی قرار گرفته است.

به گزارش رصد اقتصادی، مزیت‌هایی برای تجارت میان مناطق آزاد در نظر گرفته شده که شاید مهم‌ترین آنها ترانزیت میان مناطق آزاد است، به شکلی که تسهیلات خوب گمرکی در این عرصه وضع شده و مناطق آزاد به عنوان یک سرزمین خارجی در نظر گرفته شده‌اند. منطقه آزاد چابهار بدلیل ظرفیتی که دارد می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند زیرا این منطقه در بین سایر مناطق آزاد از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. ظرفیت‌ها و امکاناتی که خواهان بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای حضور در چابهار را سبب شده است.

با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و در راستای تحقق منویات رهبرمعظم‌انقلاب در حمایت و رونق بندر چابهار و استفاده از مزیت‌های کریدور جنوب به شمال؛ نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان به عنوان فرصتی بی‌بدیل برای افزایش مبادلات تجاری ایران در سطح بین‌الملل از طریق بندر چابهار محسوب می‌شود.

از کشور روسیه چندین منطقه آزاد خواهان همکاری با مناطق آزاد ایران شده‌اند که در گام نخست یک منطقه آزاد روسیه خواستار همکاری و ارتباط با منطقه آزاد انزلی و چابهار شده است؛ این یک طرح چهار مرحله‌ای است که مسکو را به اقیانوس هند متصل می‌کند. کشورهای جنوبی خلیج‌فارس نیز ابراز تمایل کرده‌اند که از طریق محور جنوب به شمال، از طریق ایران حوزه ترانزیت را در دستور کار قرار دهند.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، در همین ایام به پیشنهاد کشور افغانستان، چابهار به عنوان هاب تجاری این کشور تعیین شده و کالاهای آنها از طریق این منطقه آزاد وارد و خارج می‌شود. بر همین اساس الگوی همکاری شبکه‌ای در حوزه حمل‌ونقل توسط منطقه آزاد چابهار فعال شده و کار خود را پیش می‌برد. این موضوع، موردتوجه فعالان اقتصادی خارجی و مناطق آزاد سایر کشورها قرار گرفته است‌.

رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران کشور معتقد است که عملکرد مطلوب منطقه آزاد چابهار به دلیل وجود مدیران پاکدست و مدیرعامل این سازمان می‌باشد که به بهترین شکل ممکن و کاملا هدفمند و امیدآفرین این منطقه را هدایت می‌کنند.

فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیار مناسب سازمان منطقه آزاد چابهار علاوه بر استقبال سرمایه‌گذاران خارجی محلی برای ورود سرمایه‌گذاری فعالان عرصه تولید و صنعت ایران شده است. از جمله این بنگاه‌های اقتصادی می‌توان به خانه صنعتکاران اشاره کرد که آمادگی ۱۷ هزار عضو خود را با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری با سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام کرده است.

در حوزه سرمایه‌گذاری و تعاملات تجاری با کشورهای دیگر نیز سازمان منطقه آزاد چابهار در حال حاضر روند بسیار مطلوب و درخشانی را سپری می‌کند. طبق اعلام معاون سازمان توسعه تجارت، بخشی از سرمایه‌گذاری هند در توسعه چابهار شروع شده و در حال انجام است، اما هنوز تکمیل نشده‌ است. 

باتوجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های رشد اقتصادی در چابهار، این سازمان اقدام به برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان با هدف امکان‌سنجی و برآورد میزان علاقه سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور و دیگر فعالان کشورهای همجوار کرد که با حضور  ۱۰۰ شرکت برتر صادراتی که تمایل خود را برای صادرات به همسایگان شرقی کشور نشان دادند، برگزار شد.

این نمایشگاه در حوزه‌های صنعت، خودرو، فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی و غذایی، محصولات و تجهیزات‌صنعتی، محصولات شیمیایی و سلولوزی، لوازم‌خانگی، منسوجات و چرم، صنعت ساختمان، صنایع معدنی، فلزات و سنگ‌های قیمتی، محصولات و تجهیزات‌پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات فناور، دانش‌بنیان و های‌تک و منسوجات و غیره برگزار گردید.

در حال حاضر تجارت بین ایران و پاکستان ٢ میلیارد دلار است که در تفاهمات انجام شده این عدد به ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند و برای تحقق این هدف کند سند تدوین شده‌ است.

علاوه بر موارد فوق باید یادآور شویم که منطقه آزاد چابهار برای تحقق اهداف توسعه‌ای خود در مسیر پیشرفت‌های اقتصادی اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه را همچون پروژه لیپار که در صنعت سبز نقش‌آفرینی می‌کند را آغاز کرده است.

همچنین ظرفیت‌های چابهار در حوزه گردشگری و صنایع ترانزیتی به‌واسطه موقعیت ژئوپلیتیک این منطقه، دارای ارزش‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به این دو حوزه است.

در همین راستا، افتتاح نخستین فاز پتروشیمی در چابهار در سال ۲۰۲۳ از طرف مدیرعامل این منطقه اعلام گردید. در کنار پروژه‌های مذکور، نقش حمل‌ونقل در مناطق آزاد و اتصال کریدورها در طرح‌های پیشران اقتصادی و تجاری ایران موجب شد تا برنامه‌های توسعه‌ای بندر چابهار برای سرعت بخشی در روند تکمیل خط راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال به کریدور شمال - جنوب، از آمادگی این منطقه برای ایجاد یک مسیر امن تجاری برای دسترسی فعالان اقتصادی داخلی و کشورهای همسایه شرق ایران دنبال شود.

بنابر اعلام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مقرر گردیده تا تمامی موانع و مشکلات پیش رو مرتفع و در مدت باقی‌مانده پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به ۱۰۰ درصد برسد که طرح‌های عمرانی در این منطقه آزاد به زودی تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه