پتروشیمی شیراز | فاطمه باقری

تداوم رشد تولید در قدیمی‌ترین پتروشیمی کشور

تداوم رشد تولید در قدیمی‌ترین پتروشیمی کشور
کدخبر : 65213

پتروشیمی شیراز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین واحدهای تولید اوره و آمونیاک کشور، با ظرفیت اسمی ۳,۲۴۹,۷۰۰ تن در سال بخش مهمی از نیازهای کشور و همچنین عرضه در بازارهای جهانی در این حوزه را تامین می‌کند.

به گزارش رصد اقتصادی، پتروشیمی شیراز با ۶۳ سال قدمت، اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی که در سال ۱۳۴۲ با هدف تامین نیاز کشور و مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و کشاورزی در تولید کودهای شیمیایی ازته فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون روند صعودی تولید و فروش خود را از ابتدای سال جاری با جدیت دنبال می‌کند.

پتروشیمی شیراز، در سال «مهار تورم و رشد تولید» گام‌های مؤثری برداشته است. برای نمونه، رشد تولید این شرکت در بهمن‌ماه امسال ۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است.

بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه 22 پتروشیمی بورسی حاکی از آن است که مجموع درآمد پتروشیمی‌ها طی این بازه زمانی، حدود 10 درصد بالا رفته و به 393 هزار و 309 میلیارد تومان رسیده است.

محصولات این شرکت در بورس کالا و بورس انرژی نیز عرضه می‌شوند. شرکت پتروشیمی شیراز یکی از واحدهای فرعی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان و کنترل‌کننده نهایی آن، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است.

مدیرعامل این مجتمع پتروشیمیای در ایران معتقد است که پتروشیمی جم در چهار دهه فعالیت پس از انقلاب دستاوردهایی را در حوزه فعالیت تولیدی خود به دست آورده است و هم‌اکنون در مسیر جهاد اقتصادی قرار دارد.

۲۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در پتروشیمی شیراز مشغول به کار هستند و افزون بر آن در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترابری، گمرک، کشتیرانی و …نیز تعدادی فعالیت دارند که این اشتغال مطلوب مرهون تلاش جهادگران عرصه تولید در پتروشیمی شیراز است.

پتروشیمی شیراز در حوزه صادرات بیش از 1 میلیون تن محصول متنوع عرضه می‌کند. این شرکت داری طرح‌های توسعه‌ای است که یکی از آن‌ها تولید در بخش کریستال ملامین می‌باشد. 

شرکت‌های پتروشیمی اوره‌ساز سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره را با قیمت مصوب تحویل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دادند. پتروشیمی شیراز نیز در سال گذشته علاوه بر تحقق تمام بودجه پیش بینی شده توانست حدود ۱۰۸ درصد از ظرفیت اسمی را جامه عمل بپوشاند.

در داخل کشور کود اوره عمدتا در بخش کشاورزی (شامل شرکت‌های خدمات حمایتی و شرکت‌های تعاونی وابسته) و محصولات نیترات آمونیوم به سازمان صنایع دفاع به فروش می‌رسد.

مهم‌ترین مشتریان اوره صادراتی کشورهایی نظیر هندوستان، آمریکای لاتین، ترکیه، آسیای میانه، شرق آسیا، آفریقای جنوبی و برزیل هستند.

شرکت پتروشیمی شیراز با ایجاد انبار جهت دپو محصول در بندرعباس، جایگاه شرکت را در امر صادرات تقویت بخشیده است. 

هر ساله بخشی از سود حاصل از درآمد این شرکت به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داده می‌شود. در حوزه پایین‌دست چند طرح در این رابطه در حال اجراست که اشتغال جوانان کشور و استان را به همراه دارد. همچنین پتروشیمی شیراز در زمینه حفظ محیط زیست، حمایت از یک گونه جانوری در استان فارس (خرس قهوه‌ای) را برعهده گرفته‌ است.

پتروشیمی شیراز، جزو نخستین شرکت‌ها در خاورمیانه است که با نصب سیستم CDM از پایش آنلاین آلودگی زیست محیطی استفاده می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه