منطقه آزاد اروند | فاطمه باقری

تحولات مهم توسعه‌ای و عمران منطقه آزاد اروند در سال جاری

تحولات مهم توسعه‌ای و عمران منطقه آزاد اروند در سال جاری
کدخبر : 65583

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از برنامه‌های جامع برای افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، و توسعه زیرساخت‌ها در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در کنار تحقق کامل درآمدها و منابع بودجه ای سازمان با افزایش پرداخت‌های عمرانی به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در گفت و گو با رصد اقتصادی، گفت: رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال‌، تنظیم بازار کار و کالا، جذب سرمایه گذار، تولید، صادرات و تسریع در انجام امور عمرانی مهم ترین اهداف تشکیل مناطق آزاد در جمهوری اسلامی ایران است.

علی زارعی با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند پرجمعیت‌ترین و یکی از وسیع ترین مناطق آزاد کشور است، اظهار داشت: این منطقه با کویت و عراق بخش وسیعی از دو شهرستان اقتصادی آبادان و خرمشهر را همسایه است. در شرایط فعلی باوجود مشکلات عدیده به جای مانده از هشت سال جنگ تحمیلی و دیگر مسائل مربوط به گذشته برای تحقق اهداف یاد شده در تلاش برای برداشتن گام های موثری در حوزه های عمرانی و زیربنایی هستیم.

وی در همین راستا ضمن اعلام تحقق کامل درآمدها و منابع بودجه ای این سازمان در سال جاری ؛ تصریح کرد: پرداخت های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ برابر شده و تا پایان امسال به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد اروند افزود: در سطح کلان 70 درصد بودجه مصوب مناطق آزاد کشور به توسعه زیرساخت ها، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت های اقتصادی و رفاه مردم ساکن در این مناطق و گردشگران اختصاص پیدا می کند.

زارعی ایجاد عمران و آبادانی در مناطق آزاد را یکی از ماموریت های مهم سازمان های مناطق آزاد کشور دانست و ادامه داد:  براساس قوانین است که مستلزم انجام اقدامات زیرساختی هستیم که اشتغالزایی و رفاه مردم را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی متعددی در شهرهای خرمشهر و آبادان در حال اجرا هستند، تصریح کرد: مهم‌ترین آن‌ها پل شهدای اروند خرمشهر است که تاکنون ۲۴ درصد پیشرفت داشته و طبق زمانبندی در حال انجام است، کالاها و تجهیزات مورد نیاز پروژه آماده شده، عملیات احداث پایه‌ها  نیز در حال اجرا است.

زارعی اعلام کرد: اعتبار اولیه پل شهدای اروند ۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال است و با مدل سازه صندوقه‌ای و عرشه بتنی در مجاورت پل آزادی این شهربا طول ۵۳۰ متر وعرض ۳۰ متر و تعداد مسیر ۶ باند (۳ باند ورودی و ۳ باند خروجی) در حال ساخت است که امید می رود تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اعلام افزایش شاخص محرومیت زدایی و گردشگری منطقه با اجرای پروژه ساماندهی اروند صغیر، گفت: بهبود اسکان محل زندگی اهالی، اجرای فضای سبز، ایجاد جاده دسترسی و گسترش گردشگری منطقه از جمله اهداف پروژه ساماندهی و ساحل‌سازی اروند صغیر خواهد بود.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند از محل اعتبارات داخلی خود این پروژه را در راستای ساماندهی اروند صغیر تعریف کرده که در فاز اول، این پروژه قادر است تا خدمت‌رسانی به مناطق محروم را تسهیل نماید. زمان آغاز این پروژه 15 فروردین‌ماه سال جاری بوده است. عملیات ساماندهی و ساحل‌سازی اروند صغیر با اعتباری بالغ بر 116 میلیارد تومان به مدت 12 ماه در فاز اول به پایان خواهد رسید.

علی زارعی اضافه کرد: این پروژه شامل شمع کوبی، سپر کوبی، اجرای عملیات زیرسازی و آسفالت، اجرای جدول‌گذاری، اجرای بتن‌ریزی روی شمع، اجرای سنگ و ملات در ساحل رودخانه در طرفین رودخانه به طول 3 هزار 400 متر خواهد بود. بهبود اسکان محل زندگی اهالی، اجرای فضای سبز، ایجاد جاده دسترسی و گسترش گردشگری منطقه از جمله مهم ترین اهداف این پروژه خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه اروند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصلاح و ساماندهی بخشی از معابر شهرستان های آبادان و خرمشهر اشاره، اظهار داشت: کوی ویلا، عباره ، ایثار و بلوار جهاد در خرمشهر و همچنین دهکده بریم ، منطقه طویشه ، امیر آباد و .. در آبادان طرح های در دست اقدام برای بهسازی معابر منطقه است. 

رئیس هیات مدیره در پایان به اقدامات زیرساختی این سازمان درحوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت:  سازمان منطقه آزاد اروند علاوه بر احداث 5/16 هکتار پارک در ساحل رودخانه اروند با نام پارک خلیج فارس ( گذر گردشگری آبادان ) و اجرا و تکمیل و بهسازی ۱۸ قطعه زمین ورزشی چمن مصنوعی در آبادان و 13قطعه در خرمشهر، در ایام مهم پیاده روی اربعین جهت رفاه حال زوار اباعبدالله حسین (ع) اقدامات مهمی در حوزه زیرساخت انجام می دهد. 

علی زارعی افزود: مرمت و لکه گیری جاده لجستیک به منظور جداسازی عبور کامیون ها از مسیر زوار،اجرای پارکینگ موقت انتقال اتوبوس ها و روکش آسفالت به مساحت 5000 هزار مترمربع بخشی از اقدامات این سازمان در ایام مذکور در سال جاری بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه