فولاد خوزستان | فاطمه باقری

چالش‌ها و اقدامات انجام‌شده فخوز برای حفظ محیط زیست | ۱۹ پروژه محیط زیستی به ارزش ۲همت توسط فولاد خوزستان در دست اجراست

چالش‌ها و اقدامات انجام‌شده فخوز برای حفظ محیط زیست | ۱۹ پروژه محیط زیستی به ارزش ۲همت توسط فولاد خوزستان در دست اجراست
کدخبر : 66358

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست به فرایند‌های انجام‌شده در این شرکت برای رسیدن به کاهش پیامدهای این حوزه و مدیریت مصرف انرژی آب و همچنین حرکت در مسیر تولید فولاد سبز اشاره کرد و از ۱۹ پروژه محیط زیستی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، کریم سرخی، مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان در جمع خبرنگاران، گفت: به طور کلی، فرآیند تولید فولاد به دلیل نوع مواد اولیه، مصرف آب و انرژی، همواره احتمال ایجاد پیامدهای مختلف برای محیط زیست را دارد. بنابراین، برای کاهش این پیامدها، نیازمند یک سیستم مدیریت زیست محیطی هستیم که اجرای آن، بهبود عملکرد زیست محیطی ما را تضمین کرده و به فولاد سبز هدایت می‌کند. 

وی افزود: در حالی که شرکت فولاد خوزستان در موقعیت جغرافیایی خاص خود قرار دارد، با چالش‌های ویژه‌ای روبه‌رو است. اولین چالش مربوط به قدیمی بودن تکنولوژی است. زیرا طراحی این شرکت به سال ۱۳۵۲ بازمی‌گردد، بنابراین با گذر زمان، باید به‌طور همزمان تولید کنیم، ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم، و همچنین باید پروژه‌های کاهش آلودگی‌ در فولاد خوزستان را اجرا کنیم.

سرخی ادامه داد: چالش بعدی با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی فولاد خوزستان مرتبط است. با وجود اینکه اهواز در حدود ۹ ماه از سال دمای بالایی دارد و دمای تابستان به حدود ۵۲ درجه سانتیگراد می‌رسد، مواد اولیه مورد نیاز در اینجا شامل کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهک است که به صورت ریزدانه و پودر استفاده می‌شوند که این موضوع خود انتشار غبار را به همراه دارد. این شرایط دمایی، خشکی هوا، باد و وزش، باعث انتشار ذرات معلق و گرد و غبار می‌شود که بزرگترین پیامد زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های فولاد خوزستان محسوب می‌شود.

مدیر محیط زیست فولاد خوزستان تاکید کرد: یکی از مسائل دیگر، نزدیکی شرکت به مناطق مسکونی است. اصلیت این موضوع در این است که فولاد خوزستان در زمان احداث فاصله حدود ۱۰ کیلومتری با اهواز داشته است، اما اکنون این فاصله به ۱۵۰ متر کاهش یافته و به عبارت دیگر، حریم این شرکت رعایت نشده و فولاد خوزستان در محدوده شهری اهواز قرار گرفته است، که این امر باعث افزایش چالش‌های زیست محیطی و انتظارات بیشتر جامعه می‌شود. 

اقدامات محیط زیستی فولاد خوزستان

وی اعلام کرد: از سال ۱۳۸۰ با استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی، بر آن هستیم تا وضعیت فعلی خود را شناسایی نموده، خطرات و پیامدها را ارزیابی، ریسک‌ها را محاسبه و به پیگیری آن پیامدهایی که بیشترین تاثیر را بر محیط زیست دارند به خصوص موضوع انتشار ذرات غبار می‌پردازیم.

کریم سرخی، افزود: از سال ۸۱ تاکنون بیش از ۱۰۳ پروژه در زمینه محیط زیست را اجرا کرده‌ایم. نتایج انجام این پروژه‌ها نشان داده است که در یازده تا دوازده سال گذشته، با افزایش ۵۰ درصد ظرفیت تولید، انتشار آلودگی فولاد خوزستان به ۵۵ درصد کاهش یافته است. البته هنوز به وضعیت ایده‌آل و پایداری نرسیده‌ایم، اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که مسیری که پیش رو داریم، درست است و موفق به بهبود کارها شده‌ایم و امیدواریم با طرح‌هایی که در دست اجرا داریم، در آینده نیز وضعیتمان را بهبود ببخشیم.

۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ۲ همت

 مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان، تصریح کرد: در حال حاضر، ۱۹ پروژه زیست محیطی در دست اجرا با هزینه‌ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان داریم. یازده پروژه در مرحله مهندسی است که انشالله در سال آینده وارد مرحله بهره‌برداری می‌شوند و این پروژه‌ها می‌توانند نقش مهمی در بهبود وضعیت ما داشته باشند. 

سرخی، با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام این شرکت در حوزه حفاظت از محیط زیست، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، پروژه توری بادی است. این پروژه شامل احداث دیواری به طول حدود سه کیلومتر در اطراف پایل‌های سنگ آهن ما است که به مساحت حدود ۳۷ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد. عملکرد این توری به این صورت است که سرعت وزش باد را کاهش داده و از بادبردگی و انتشار ذرات غبار جلوگیری می‌کند. این پروژه برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و تاکنون در این اندازه و ابعاد در خاورمیانه انجام نشده است، اما فولاد خوزستان این کار را انجام می‌دهد، به عنوان پیشرو در این زمینه.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای خوب دیگری که فولاد خوزستان انجام داده استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان است. در زمینه توسعه روش‌های پسیل کنترل غبار که ما بتوانیم کاهش انتشار آلودگی را بدون مصرف انرژی و بدون مصرف آب داشته باشیم، این طرح‌ها نیز اجرا شده‌اند و در فولاد

خوزستان به صورت آزمایشی شروع شده‌اند و در حال حاضر در حال توسعه آن‌ها هستیم.

سرخی ادامه داد: علاوه بر موضوع انتشار ذرات غبار که به عنوان یکی از مهمترین پیامدهای ما مطرح شده است، یکی از نکات دیگری که برای ما بسیار اهمیت دارد، مشکل کمبود منابع آب و خشکسالی‌های کشور است.

مدیر محیط زیست فولاد خوزستان، پروژه بازیافت پساب صنعتی را یک پروژه بسیار موثر دانست و گفت: تصفیه‌خانه پساب صنعتی این شرکت از سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شده و با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در ساعت، این پروژه به تازگی تکمیل شده و در ماه اردیبهشت امسال به بهره‌برداری رسیده است. حدود ۷۰ درصد از پساب مورد تصفیه دوباره تصفیه می‌شود و به فرایند تولید باز می‌گردد، که این موضوع بسیار اهمیت دارد. مورد بعدی، استقرار سیستم‌های پایش عملکرد است. تقریباً تمام خروجی‌های تصفیه‌خانه صنعتی مجهز به سیستم‌های مانیتورینگ آنلاین است و داده‌های آن به صورت مستقیم به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر این، هر سه ماه یکبار از آزمایشات آب معتبر سازمان استفاده می‌کنیم و نتایج آن‌ها را به سامانه جامع محیط زیست کشور ارسال می‌کنیم. امیدواریم با ادامه این روند و پیگیری پروژه‌های در دست اجرا، طی پنج سال آینده وضعیتمان بهبود یابد و به شرایطی برسیم که بتوانیم اظهار کنیم تولید ما تولید سبز است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه