دلار

قیمت دلار در بازار امروز 12 مهرماه به کدام سمت می رود؟ | قیمت دلار نزولی می شود؟

قیمت دلار در بازار امروز 12 مهرماه به کدام سمت می رود؟ | قیمت دلار نزولی می شود؟
کدخبر : 21946

شرایط بازار خرید و فروش دلار تغییر کرده است و به نظر می رسد قیمت دلار همچنان به روند نزولی خود ادامه بدهد.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسان روبرو بوده است. روز گذشته (یکشنبه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهش داشت و برخی از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که قیمت دلار از اواسط شهریور تا اوایل مهرماه عمدتا بین ۲۷۳۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان داشت؛ از ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر ورود سیگنال‌های منفی به بازار قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت.
شرایط در بازار ارز تغییر کرده است. در حالی که در هفته اول مهرماه، اوضاع به کام خریداران بود و قیمت دلار نزدیک به ۳ درصد افزایش را تجربه کرد، در دو روز ابتدایی هفته جاری، فروشندگان بازار قدرت‌نمایی کرده‌اند. دلار که در روز اول هفته ۲۵۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود، روز یکشنبه ۱۳۰ تومان کاهش دیگر را تجربه کرد و ساعت ۳ بعدازظهر روز دوم هفته در محدوده ۲۸ هزار و ۲۰ تومان به کار خود پایان داد.
افت محدود دلار در بازار آزاد در شرایطی رخ داد که صرافی‌های بانکی ۳۰۰ تومان، نرخ فروش اسکناس آمریکایی را پایین آوردند. دیروز ساعت ۳ بعدازظهر قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانک ۲۷هزار و ۵۵۰ تومان بود که حدود ۱/ ۱ درصد کمتر از روز ابتدایی هفته بود.
به باور برخی تحلیل‌گران، افت سنگین‌تر دلار در بازار صرافی‌های بانکی نسبت به بازار آزاد نشان‌گر آن است که بازارساز به دنبال هدایت اسکناس آمریکایی به سوی محدوده‌های پایین‌تر است. بازارساز گویا تصمیم ندارد کانال ۲۸ هزار تومانی را به رسمیت بشناسد و تلاش می‌کند که قیمت اسکناس آمریکایی به همان کانال ۲۷ هزار تومانی بازگردد. به باور برخی معامله‌گران، تصور بازارساز این است که تقاضای احتیاطی در کانال ۲۸ هزار تومانی فعال می‌شود، به همین دلیل قصد دارد که اجازه ماندگاری قیمت در کانال یاد شده را ندهد. گفته می‌شود، اگر بازارساز بتواند قیمت دلار را در کانال ۲۷ هزار تومان تثبیت کند، به تدریج، امیدهای صعودی‌های بازار کمرنگ‌تر خواهد شد.
در این میان، دسته‌ای از فعالان عنوان می‌کنند که معامله‌گران بزرگ به دلیل مداخله بازارساز به طور موقت از بازار خارج شده‌اند. از نگاه آنها معامله‌گران بزرگ به دنبال خرید در سطوح قیمتی پایین‌تر هستند. در چنین شرایطی بازارساز باید به گونه‌ای قیمت دلار را هدایت کند که با حملات سفته‌بازانه مواجه نشود. عده‌ای از فعالان نیز نگران هستند که بازارساز با پایین بردن بیشتر قیمت دلار صرافی‌های بانکی زمینه‌ساز ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود.
به عنوان مثال، در صورتی که فاصله بین قیمت دلار آزاد و صرافی‌های بانکی به حدود هزار تومان برسد، افراد زیادی برای خرید از صرافی‌های بانکی وارد بازار خواهند شد. آنها به ازای هر کارت ملی می‌توانند ۲هزار و ۲۰۰ دلار دریافت کنند که با توجه به اختلاف هزار تومانی، می‌تواند حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود را نصیب آنها کند.  با این حال، عده زیادی از فعالان باور دارند که بازارساز اجازه ورود تقاضای آربیتراژی را به بازار نخواهد داد. از نگاه آنها بازارساز به دنبال کاهش آرام و کم نوسان دلار است. در این سناریو، احتمال دارد که بازارساز به دنبال بردن دلار به دامنه نوسان پیشین باشد. دلار در بیشتر شهریورماه در کانال ۲۷ هزار تومانی نوسان‌ کرد و مدت زیادی زیر محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به سر برد.

2 سیگنال متفاوت برای قیمت دلار

قیمت دلار با بازدهی ۱۰ درصدی در شهریور ماه امسال بیشترین بازدهی بین بازارهای مالی را داشته است. با این حال این بازار منتظر آخرین اخبار سیاسی و مربوط به مذاکرات است. قیمت دلار همچنان در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد و در پایان هفته در قیمت ۲۷۶۰۰ تومان بازار بسته شد.
در خبر اول قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا چندین طرح‌ ضد ایرانی را برای اضافه شدن به عنوان متمم به متن لایحه بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد کردند که این طرح‌ها بامداد جمعه (به وقت تهران) در این مجلس به تصویب درآمدند. قانونگذاران آمریکایی چندین طرح ضد ایرانی برای تصویب در قالب لایحه بودجه دفاعی آمریکا تهیه و ارائه کردند. پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» که از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی است نوشته نمایندگان جمهوری‌خواه در این مجلس، قصد دارند از «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی) برای مقابله با ایران استفاده کنند.
فری‌بیکن که مخالف هر گونه مذاکره با ایران و حامی براندازی نظام جمهوری اسلامی است مدعی شده این طرح‌ها همچنین قصد دارند به افشاگری درباره «امتیازهای اعطا‌شده به ایران» از سوی دولت «جو بایدن» در مذاکرات برجامی بپردازند. با این حال در خبری دیگر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مجددا آمادگی واشنگتن برای بازگشت به وین و ادامه مذاکرات را تکرار کرد و بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن، توپ را همچنان در زمین ایران انداخت.
وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری در نیویورک افزود: راب مالی نماینده ویژه ما در امور ایران نیز این هفته اینجا (نیویورک) بود و چند روز بسیار پربار و سودمند در نیویورک داشت و حالا به واشنگتن بازگشته است.
بلینکن مدعی شد: هنوز توافقی از سوی ایران برای بازگشت به گفتگوهای وین نداریم. ما به طور کامل آمادگی آن را داریم که به وین بازگشته و مذاکرات را ادامه دهیم. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد که سوال این است که آیا ایران آماده انجام چنین کاری است و اگر هست در چه زمانی.
این مقام آمریکایی مدعی شد ما بسیار صادق و استوار مسیر دیپلماسی معنادار را برای بازگشت متقابل به برجام دنبال کرده‌ایم و طیف کاملی از نگرانی‌هایی را که ما و خیلی کشورها در مورد ایران دارند، بررسی کنیم. با این روند به نظر می‌رسد قیمت دلار در روز شنبه احتمالا یک روند باثباتی داشته باشد و وزنه هیچ کدام از اخبار منفی یا مثبت بر آن یکی غلبه نمی‌کند که انتظار گرانی یا ارزانی قیمت دلار داشت.

منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه