سهام عدالت

خبری خوش برای دارندگان سهام عدالت | سهام عدالت هم قیمت پراید می شود؟

خبری خوش برای دارندگان سهام عدالت | سهام عدالت هم قیمت پراید می شود؟
کدخبر : 22028

برخی از کارشنسان بازار سرمایه معتقد هستند که روند بازار سرمایه، صعودی خواهد بود و ارزش سهام عدالت هم قیمت پراید خواهد شد.

به گزارش رصد اقتصادی: سهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت در تابستان سال گذشته (99) با رشد بسیاری روبرو شد ولی پس از آن، ارزش سهام عدالت وارد روند نزولی شد.
ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در هفته دوم مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۶ میلیون تومان رسید و حالا انتظار می‌رود با ادامه رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت هم بیشتر شود. اما آیا ارزش سهام عدالت به روزهای اوج خود بر می‌گردد؟
مرداد ماه سال گذشته، قیمت سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به بالای ۲۰ میلیون تومان رسید. ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی هم در آن زمان به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده بود. اما با افت شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت هم نزولی شد.
تا جایی که در برخی از روزها ارزش سهام ۲۰ میلیونی نصف شد و حتی به زیر ۱۰ میلیون تومان هم رسید. اما حالا همزمان با رشد شاخص کل بازار سرمایه، ارزش سبد سهام عدالت هم در حال رشد است.
به گونه‌ای که ارزش سبد سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی در ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی هم به ۲۵ میلیون تومان رسید.
کارشناسان می‌گویند: احتمالا شاخص کل بورس در هفته سوم مهرماه وارد کانال ۱.۶ میلیون واحدی شود. برخی از کارشناسان معتقدند که کانال ۱.۶ میلیون واحدی مرز مقاومتی بازار سرمایه است و اگر شاخص وارد این کانال شود، می‌توان انتظار رشدهای بالاتر را هم داشت.

ارزش سهام عدالت به اندازه قیمت پراید می‌شود؟

برخی از کارشناسان هم می‌گویند شاخص کل امسال کانال دو میلیونی را رد می‌کند. بر این اساس اگر پیش‌بینی کارشناسان محقق شود، می‌توان امیدوار بود ارزش سهام عدالت هم رشد کند و ضرر مالی دارندگان این سهام بالاخره جبران شود.
چون در زمانی که شاخص کل بورس به بالاترین رقم خود رسیده بود، ارزش سهام عدالت هم رشد قابل توجهی داشت و سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی بیش از ۲۰ میلیون ارزش داشت.
به نحوی که مجموع ارزش سهام یک خانوار چهار نفره حدود ۸۰ میلیون تومان بود. هم قیمت یک پراید در سال ۹۹. یا قیمت سهام عدالت یک میلیون تومانی به بالای ۳۰ میلیون رسید و ارزش سهام یک خانوار چهار نفره حدود ۱۲۰ میلیون تومان بود.
با این حال اگر شاخص کل بورس به محدوده وعده داده شده برگردد، می‌توان امیدوار بود که مجموع ارزش سهام یک خانوار چهار نفره نزدیک به قیمت یک پراید شود.
اگرچه هنوز دولت اعلام نکرده که برای فروش سهام عدالت چه برنامه‌ای دارد و مردم چه زمان می‌توانند برگه‌های سهام خود را نقد کنند.
اما در مجموع به نظر می‌رسد فعلا کاهش ارزش سبد سهام عدالت متوقف شده و می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده ارزش سهام عدالت بیشتر هم شود. آن زمان باید منتظر ماند و دید آیا مردم توان نقد کردن دارایی خود را دارند یا نه؟
البته پیش از این، در دولت روحانی از مردم خواسته بودند سهام عدالت خود را نگه دارند و گفته شده بود این سهام به زودی هم قیمت ملک و خانه می‌شود.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

در این هفته ارزش سهام عدالت ۴۰۹، ۴۹۲، ۵۳۲ هزار تومانی و ۱ میلیون تومانی به ترتیب به میزان ۴۶۷، ۵۶۲، ۶۰۸ هزار تومان و ۱ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان رشد داشت یافته است.
در همین وضعیت ارزش سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ۱۰۴، ۱۲۶، ۱۳۶ و ۲۵۶ میلیون ریال رسیده است. در صورتی که همین برگه‌ها در مردادماه سال گذشته به قیمت ۱۵۵، ۱۸۷، ۲۰۲ و ۳۸۰ میلیون ریال ارزش داشتند.
سهام عدالت در ماه های گذشته با رشد ۱۵ درصدی توانسته بخش از زیان ۴۵ درصدی که در سال گذشته متحمل شده بود، را جبران کند.
در سبد سهام عدالت که در بورس حاضر هستند، شرکت‌هایی مانند مهندسی حمل و نقل پتروشیمی، پتروشیمی شهید تندگویان، فجر انرژی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت تهران، کارخانجات مخابراتی ایران، پتروشیمی جم، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نیرو ترانس، پالایش نفت بندر عباس، معدنی و صنعتی چادر ملو، پتروشیمی مارون، بانک ملت، سیمان داراب، فولاد مبارکه اصفهان، آلومینیوم ایران، بیمه دانا، گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، پالایش نفت شیراز، مخابرات ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تبریز، فولاد خوزستان، ایران خودرو، مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران_مپنا، سرمایه گذاری رنا، پست بانک ایران، بانک صادرات ایران، صنایع سیمان دشتستان، پالایش نفت لاوان، پارس سویچ، سایپا، فولاد آلیاژی ایران حضور دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه