وام مسکن

مبلغ وام مسکن روستایی افزایش می یابد | جزییات وام مسکن روستایی

مبلغ وام مسکن روستایی افزایش می یابد | جزییات وام مسکن روستایی
کدخبر : 22071

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از افزایش وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان، خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی: روستاییان برای نوسازی خانه های خود با مشکلات مالی روبرو هستند و وام مسکن می تواند کمک بسزایی برای نوسازی خانه های روستایی می کند. هزینه ساخت خانه در سالجاری با رشد بالایی روبرو بوده است و مبلغ وام مسکن نمی تواند چندان در ساخت خانه کمک حال سازندگان باشد. روستاییان برای نوسازی خانه های خود نیازمند افزایش مبلغ وام مسکن هستند و اگر مبلغ وام مسکن افزایش یابد و از روستاییان حمایت شود می توان شاهد نوسازی خانه های روستایی در سراسر کشور بود. در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر افزایش وام مسکن روستایی به گوش رسیده است و باید منتظر ماند که آیا مبلغ این وام افزایش پیدا می کند.
«اکبر نیکزاد» رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه با صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: از سال 84 تا امروز بنیاد مسکن سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی کرده است.
وی با بیان اینکه سال 84 فقط 7 درصد واحدهای مسکن روستایی در برابر زلزله مقاوم بود، افزود: امروز بیش از 50 درصد واحدهای مسکونی در روستاهای کشور مقاوم‌سازی شده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سال 1410 جشن مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را برگزار خواهیم کرد یادآور شد: بر اساس برنامه ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 200 هزار واحد مسکن روستایی و 200 هزار واحد مسکن شهری را خواهد ساخت.
نیکزاد با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای مسکن با محوریت مردم انجام خواهد شد، در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه قرار است وام مسکن روستایی چه میزان باشد، تصریح کرد: به دولت پیشنهاد داده‌ایم که وام مسکن روستایی به 200 میلیون تومان افزایش یابد.
وی افزود: این پیشنهاد در جلسه آتی شورای عالی مسکن مطرح می‌شود که با توجه به علاقه رئیس جمهور به روستائیان با آن موافقت خواهد شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: سود وام 200 میلیون تومانی 5 درصد و دوره بازپرداخت آن 20 ساله است.
نیکزاد تاکید کرد: با افزایش سقف وام مسکن به 200 میلیون تومان شاهد تسریع در روند نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در روستاها خواهیم بود.

پیشی بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سالجاری

«سید محمد مرتضوی» کارشناس بازار مسکن در این خصوص، اظهار کرد:‌ رونق نسبی بازار مسکن در شهریورماه از چند عامل نشأت گرفته بود. اولین علت به پیک جابه‌جایی در شهریورماه مربوط می‌شود که همه ساله وجود دارد. در ماه‌های آینده چنین حجمی از جابه‌جایی نخواهیم داشت و معاملات در این بخش کاهش می‌یابد.
وی افزود: مساله دیگر به تورم عمومی مربوط می‌شود. به هر حال مردم در جامعه به عینه شاهد رشد همه کالاها از مواد غذایی گرفته تا پوشاک، لوازم خانگی و غیره هستند. این تورم نگران کننده است و ترس از افزایش قیمت باعث شد کسانی که تصمیم به خرید خانه داشتند این تصمیم را عملی کنند.
عضو هیات مدیره  کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه همچنین تجربه شکست طرح های مسکن دولتی در اقدام برای خرید مسکن در شهریورماه موثر بوده است گفت: بی‌اعتمادی مردم به پروژه‌هایی که جنبه حمایتی دارد مثل مسکن مهر و طرح اقدام ملی که طرح های شکست خورده‌ای هستند باعث شد تا به توفیق طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز چندان امیدوار نباشند. به همین دلیل بخشی از مردم با منابع فعلی در اختیار خود اقدام به خرید مسکن کردند.
مرتضوی ادامه داد:‌ متقاضیان مسکن نمی‌توانند به راحتی باور کنند که دولت قادر باشد سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث کند. البته گفته شده که قرار است واحدها از طریق بسترهای قانونی و حمایتی مثل صندوق ملی مسکن ساخته شود که امیدواریم شکل اجرایی به خود بگیرد.
وی درباره میزان اثرگذاری وام های مسکن که به تازگی مصوب شده است گفت: وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان به دلیل مدت ۱۵ ساله سپرده‌گذاری در صندوق آن هیچ نوع استقبالی را در پی نداشت و به شکست منجر می‌شود اما تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی ساخت یا خرید می‌تواند موثر باشد. درخصوص مسکن جوانان، تجربه ثابت کرده در بازه زمانی ۱۵ ساله کلیه کالاها در ایران می‌تواند چند بار دچار تلاطم و جهش قیمت شود و نمی‌توان بعد از ۱۵ سال با یک میلیارد تومان اقدام موثری انجام داد.

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

  • هادی احمدفخرالدین
    0

    مستاجر

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه