بورس

وعده های مهم دولت برای تقویت بورس | بورس بازان امیدوار باشند!

وعده های مهم دولت برای تقویت بورس | بورس بازان امیدوار باشند!
کدخبر : 22164

معاون اقتصادی رییس جمهوری، گفت: ضرورت دارد همه راهکارهای مختلف برای کاهش خطر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بررسی و طرح‌های عملی موثر از جمله ایجاد بیمه‌های سرمایه‌گذاری ارائه و اجرا شود.

به گزارش رصد اقتصادی: شاخص کل بورس در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰) با رشد سه هزار و ۶۴۰ واحدی به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۲ واحدی رسید. از تغییرات شاخص‌های دیگر، بورس می‌توان به رشد هزار و ۷۹۰ واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد. همچنین حجم معاملات آخرین روز هفته گذشته (چهارشنبه) بورس، شش میلیارد و ۶۰ میلیون سهم بود که طی ۷۶۶ هزار و ۱۳۹ معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۷ هزار و ۷۵۸ میلیارد ریال رسید. بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته (سه شنبه 20 مهرماه) با ریزش حدود 39 هزار واحدی روبرو شد و روند نزولی بورس در جریان معاملات امروز (چهارشنبه 21 مهرماه) ادامه داشت.
«محسن رضایی» بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار اعضای جدید شورای‌عالی بورس، با بیان اینکه بازار و صنعت بورس یکی از بهترین ابزار و منابع تامین سرمایه است، اظهار داشت: حضور مردم در بازار بورس یکی از صحیح‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری به ویژه برای سرمایه‌های خرد است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه تا۱۰ سال پیش،۹۰ درصد تامین سرمایه برای اقدامات و پروژه‌ها از سوی بانک ها و۱۰ درصد را بازار سرمایه تامین می کرد، گفت: امروز سهم بازار سرمایه به ۲۰ درصد افزایش یافته ولی این سهم هنوز رقم ایده‌آلی نیست و با توجه به ظرفیت بالای فعالیت‌های اقتصادی در کشور امکان افزایش آن تا ۴۰ درصد، شدنی است.

اعتماد مردم به بورس باید تقویت شود

رضایی با بیان اینکه هدف گذاری اعضای جدید شورای‌ عالی بورس باید افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌های بزرگ باشد، گفت: اولین شرط تحقق این هدف ترمیم و تقویت اعتماد مردم به بازار سرمایه است. تقویت بازار سرمایه از سیاست‌ها و اولویت‌های جدی رئیس جمهور و دولت است تا از این طریق اعتماد مردم به این بازار و ابزار مناسب سرمایه‌گذاری، ترمیم شود.
وی همچنین در توضیح الزامات تقویت بازار سرمایه، بیان کرد: اولین نکته در این مسیر، عمق‌ بخشی به بازار است. در این زمینه باید بازار اولیه جدی گرفته شود. افزایش و رشد ارزش بازار سرمایه ابتدا باید متکی بر ورود سهام اولیه به بازار باشد تا از ایجاد حباب جلوگیری و ارزش و بازدهی بازار را واقعی‌تر کند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه مردم براساس اعتماد، سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه وارد می‌کنند و ما باید با دلسوزی از سرمایه‌های آنها مراقبت کنیم، گفت: ضرورت دارد همه راهکارهای مختلف برای کاهش خطر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بررسی و طرح‌های عملی موثر از جمله ایجاد بیمه‌های سرمایه‌گذاری ارائه و اجرا شود.
رضایی خطاب به اعضای جدید شورای‌عالی بورس،گفت: نسبت به صیانت از سرمایه سرمایه‌گذاران خرد حساسیت بیشتری داشته باشید زیرا لازم است سرمایه‌گذاران خرد با شما ارتباط نزدیک و مستقیم داشته باشند.
وی گفت: گاهی لازم است سرمایه‌گذاران خرد نیز در هیات مدیره‌ها نماینده داشته باشند، چرا که شاید از منافع آنان در برابر سرمایه‌گذاران کلان دفاع مناسبی انجام نشود.
در این جلسه که با حضور آقایان سید موسی میرفیض فلاح شمس، علی سعیدی، احمد شعبانی، رسول سعدی و علی امامی میبدی برگزار شد، بر تقویت بازار اولیه، تقویت نهادهای مالی، اصلاح و به‌روزآوری ساختارها و زیرساخت‌های بازار سرمایه با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک و ایجاد تنوع در عرضه‌های مالی به عنوان بخشی از راهکارهای تقویت بازار بورس تاکید شد.
اعضای شورای‌عالی بورس همچنین با اشاره به اینکه ارزش سهام عدالت بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، اما آثار این سرمایه در زندگی مردم ملموس و مشهود نیست، تاکید کردند که باید از ظرفیت‌های سهام عدالت برای توانمندسازی مردم بیش از پیش بهره گرفته شود.

روند بورس تا پایان 1400

وی روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: این بازار تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد اما این موضوع هم باید مدنظر سهامداران باشد که سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند با ریسک زیادی نسبت به سایر بازارها همراه باشد و نوسان های ایجاد شده نباید منجر به نگرانی سهامداران و فتارهای هیجانی آنها برای فروش سهام شود.
حدادی به سهامداران پیشنهاد کرد و گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید خیلی کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد، بلکه بهتر است بازه زمانی چهار تا ۶ ماه را در نظر داشته باشند و براساس آن سهام بنیادی یا صنایع پیشرو را مدنظر سرمایه‌گذاری‌های خود قرار دهند و براساس آن سبد سرمایه گذاری خود را از سهامی که در چند وقت اخیر اصلاح خوبی داشتند، تشکیل دهند و از این طریق وارد بازار شوند.
این کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: از روزهای منفی معاملات بورس می‌توان برای خرید سهام مثبت با نگاه بازدهی حدود ۴٠ درصدی تا پایان سال استفاده کرد.

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه