صنعت، محرک شکوفایی اقتصاد کشور

صنعت، محرک شکوفایی اقتصاد کشور
صنعت، محرک شکوفایی اقتصاد کشور

 با وقوع انقلاب صنعتی، تقریبا  در کلیه‌ی زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، دارویی، دفاعی، الکترونیک، بهداشتی، مواد معدنی و کانی‌های اقتصادی به عنوان مواد اولیه یا مواد خام و همچنین توسعه‌ی صنایع، نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند و درمجموع یکی از رکن‌های اصلی در اقتصاد هر کشور شمرده می‌شوند. بدیهی است که این‌گونه ثروت‌های خدادادی و سرمایه‌های ارزشمند، باید به نحوی مورد استفاده قرار گیرند که ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، با به‌کارگیری روش‌های اصولی و صحیح، حداکثر منافع از برداشت آن‌ها حاصل گردد.

عرصه تجارت و صنعت از ابعاد مهم ایران  هستند، وجود منابع معدنی غنی در کشور ما مزیت نسبی محسوب می شود که پیشرفت آن‌ها تاثیر چشمگیری در راهبردهای کشور از جمله اشتغال‌زایی و درآمد سرانه دارد. با توجه به اهمیت صنعت، معدن و تجارت در کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دهم تیر ماه را جهت بزرگداشت صنعت و معدن نامگذاری کرده است.

دیگران چه می خوانند:

اختصاص این روز فرصت مناسبی است که به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه شود چرا که این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و در آمد سرانه نقش بسزایی دارد.

تصویب نهایی قانون جدید جلب و حمایت از سرمایه گذاری‌های خارجی یک گام اساسی در غلبه بر یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری در کشور محسوب می‌شود. طبیعی است که رفتار هماهنگ و همسان در قبال سرمایه‌های داخلی و خارجی می‌تواند در افزایش سرمایه گذاری کل نقش سازنده داشته باشد. 

یکی از مولفه های مهم اقتصاد پایدار ارتباطات خارجی و مراودات برحسب مزیت نسبی است. ایران باید زمینه حضور در بازارهای جهانی و ارتباط بیشتر با کشورهای بزرگ صنعتی را با ایجاد جایگاهی معطوف بر مزیت های نسبی خود برقرار کند.

ایران با در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و هم‌چنین دیگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از کشور‌های غنی دنیا به شمار می‌آید. استخراج معادن و معدن‌کاری و توسعه صنعت در زمینه‌های گوناگون صنعتی، از دیرباز در کشور ما متداول بوده است. با استناد به نوشته های تاریخ‌نگاران مردم ایران، از اولین کسانی بوده‌اند که مس را استخراج و ذوب کرده‌اند. آثار بسیاری از حفاری‌های عظیم که در بیش‌تر معادن ایران و بخصوص معادن سرب و مس دیده می‌شود. نمونه‌های باقیمانده از ظروف و وسایل فلزی نیز، نشانگر فعالیت‌های گسترده معدنی و صنعتی می‌باشد.

وجود تحریم های غربی، عدم ورود ماشین آلات صنعتی مدرن، عدم ارتباط با کشورهای صنعتی بزرگ دنیا.... تاحدودی موجب کاهش سرعت توسعه صنعتی ایران شده است. ارتباط جهانی و اتصال به بازارهای جهانی موجب تحول داخلی و پیشرفت کشورها می شود که با ایجاد جایگاه مناسب و وابستگی بازار به محصولات می توان از میزان فشارها کاست. امید است با تدبیر و سیاست های معطوف به منافع مردم ایران در این راستا هرچه بیشتر گام برداشته شود.

صنعت، محرک شکوفایی اقتصاد کشور

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟