پشت پرده تاخیر در توافق هسته‌ای / زیان ۲۳ میلیارد دلاری ایران از همراهی با روسیه!

پشت پرده تاخیر در توافق هسته‌ای / زیان ۲۳ میلیارد دلاری ایران از همراهی با روسیه!
کدخبر : 10771

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید: بعد از پروژه اوکراین، نگاه اروپا به ایران تغییر کرده و این سوال مطرح شده که آیا ایران در ماجرای اوکراین، همراه پنهان روسیه بوده یا نه. چون اگر جواب مثبت باشد باید گفت افرادی که اکنون در وین مذاکرات را پیش می‌برند، احتمالا تصمیم‌گیر اصلی نیستند و ممکن است تصمیم‌‌گیران اصلی در تهران سیاست دیگری داشته باشند.

 بعد از حمله روسیه به اوکراین این سوال مطرح شد که آیا اقدام پوتین بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران اثر می‌گذارد؟ این سوالی است که مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در پاسخ به آن به تجارت‌نیوز می‌گوید اعتماد به روسیه صفر شده و اعتماد در مذاکرات وین به کمترین حد خود رسیده است. او می‌گوید در مذاکرات دولت قبل هم روسیه قرار بود برای رفع تحریم‌های نفتی ایران کاری کند که انرژی لازم را نگذاشت. این بار هم که حمله به اوکراین، روند پرونده را پیچیده کرده. پشت پرده توافق هسته‌ای چیست؟ مشروح این گزارش را می‌خوانید:

آخرین گفتگوی تجارت‌نیوز در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با شما، به خردادماه امسال بر می‌گشت. زمانی که انتظار می‌رفت مذاکرات به نتیجه برسد که نشد. ۹ ماه از آن زمان گذشته و دوباره ما در همان نقطه ایستاده‌ایم و هنوز توافق نهایی ایجاد نشده. مشکل اصلی چیست؟

در مذاکرات خرداد ماه، ایران انتظار داشت روسیه به روند مذاکرات شتاب بدهد. قرار بود روسیه برای رفع تحریم‌های افراد حقیقی و حقوقی و تحریم‌های نفتی ایران انرژی بیشتری بگذارد. اما این انرژی از طرف روسیه گذاشته نشد. البته مشکلات دیگری هم وجود داشت. مذاکرات کنونی وین شباهت‌های زیادی به مذاکرات خرداد ماه دارد اما من معتقدم شرایط رسیدن به توافق اکنون کمی پیچیده‌تر شده است.

دلیل این پیچیدگی، حمله روسیه به اوکراین است؟ چون به نظر می‌رسد از روز حمله روسیه به اوکراین، ادبیات مذاکرات تغییر کرده است.

دقیقا مشکل همین است. در پنج، شش روز گذشته، نگاه اروپا به پرونده ایران به کل تغییر کرده است. حالا اروپا در پرونده ایران با دو سوال اصلی مواجه شده. اول اینکه آیا ایران در ماجرای اوکراین، همراه پنهان روسیه بوده؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد، یک مساله دیگر مطرح می‌شود. اینکه افرادی که در وین مذاکرات را پیش می‌برند، احتمالا تصمیم‌گیر اصلی نیستند و ممکن است تصمیم‌‌گیران اصلی در تهران سیاست دیگری داشته باشند.

تا قبل از این ماجرا، نگاه اروپا به ایران این گونه بود که ایران کشوری است که در منطقه تحرکاتی دارد که برای اروپا خوشایند نیست. اما حالا این نگاه ایجاد شده که مبادا ایران به شمشیر مسکو در منطقه تبدیل شده باشد.

در پنج، شش روز گذشته، نگاه اروپا به پرونده ایران به کل تغییر کرده است. اروپا با دو سوال مواجه شده. اول اینکه آیا ایران در ماجرای اوکراین، همراه پنهان روسیه بوده؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد، احتمالا افرادی که در وین مذاکرات را پیش می‌برند، تصمیم‌گیر اصلی نیستند.

روایت عجیب از قرارداد گازی با اروپا

اروپا بر چه اساسی چنین نگاهی دارد؟

در سومین روز ورود روسیه به اوکراین، روسیه رسما اعلام کرد صادرات گاز خود به اروپا را قطع می‌کند. این تهدید روسیه، سبب شد آلمان اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را فعلا متوقف کند. آن زمان بود که در گفتگوهای میان اروپای ۳ یک گمانه جدی مطرح شد. آن هم این بود که شاید ایران چند سال قبل «دانسته» از بازار گاز اروپا خارج شده تا توان مسکو برای افزایش فشار روی اروپا را بیشتر کند. در این گمانه ممکن است ایران به مسکو کمک کرده باشد تا از طریق ابزار انرژی اروپا را فلج کند و اروپا نتواند در برابر کمپین اشغال اوکراین عکس‌العمل نشان ندهد. در این نگاه، ایران با کمک روسیه عملا زمستان اروپا را به یک برزخ یخ‌زده تبدیل کرد.

در این نگاه، ایران از بازار گاز اروپا کنار رفته. این در حالی است که امریکا صادرات نفت و گاز انرژی ایران را تحریم کرده است. دولت ایران چندین سال است که با کسری بودجه شدید مواجه است. چرا در این شرایط سخت اقتصادی ایران باید خودش را از بازار گاز کنار بکشد؟ آن هم در شرایطی که می‌دانیم اگر ایران سهم گاز خود را استخراج نکند، کشورهای همسایه استفاده می‌کنند.

در ماه می ۲۰۱۶ قرار شد چند شرکت اروپایی از جمله رویال داچ شل با ایران قراردادهای بلندمدتی در حوزه انرژی و به خصوص گاز منعقد کنند. هیات‌هایی برای مذاکره به ایران آمدند. قرار بود اروپا در حوزه انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری هم به نفع ایران بود و منابع ارزی زیادی برای ایران داشت و هم به اروپا اجازه می‌داد انحصار روسیه در حوزه گاز را بشکند. / تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه